MEOPTA?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik zoek al jaren voor mijn verzameling oude camera,s.Anders dan in Nederland zijn er in Tsjechie veel camera,s gebouwd.Vooral MEOPTA heeft daar aan deelgenomen.Ook was de kwaliteit uitstekend.Heeft iemand nog iets in zijn kast?
groet Carel
 
Er was een periode dat elke OSSie een Praktika had.Dus zijn ze nogal in een groot getal verbreiid.In mijn verzameling heb ik er een paar van.Maar wie weet jullie type juist niet.
De reactie van Baan.Ik heb van Meopta een paar publicaties toen nog in Duits.Momenteel veel in Engels.Ze hebben nu ook een vestiging in de US.Maar prima toestellen zijn het wel.
Bedankt allebei voor de reactie,groet Carelr
 

Vodnik

† In Memoriam
Ik heb nog een Exakta RTL 1000 liggen, maar die blijft in m'n collectie! Deze camera gebruikte ik veel naast een mamiya c330 voor "effe snel". Groot voordeel van die RTL1000 is de verwisselbare zoeker waarmee je zo lekker boven je hoofd, over de mensen voor je kon fotograferen.
Als je veel mooi oud spul wilt zien moet je foto Skoda aan Vodickova in Praag bezoeken! Tegenover foto Skoda in de luzerna passage zit nog een ander zaak met veel oud spul.
 
Indrukwekkende collectie hoor.

Enkel ken ik er wel van.
Zal de zolder eens opruimen en kijken wat ik nog heb.
 
Zo indrukwekkend is het nu ook weer niet.Ik ben 40 jaar geleden begonnen.Toen waren er haast geen verzamelaars en kon je voor weinig geld een leuke verzameling bij elkaar sprokkelen.Daarna was het erg "ïn"en betaalde je voor de eerste Pentax camera,s al gauw FL 100.Nu is door de komst van de stroom digitale camera,s het verzamelen van analoge zo goed als verdwenen.Toch weet ik zeker dat niet alles is weggegooid.Zo nu en dan kom ik nog wel eens een leuke tegen.
groet Carel
 
Leuk om de foto's te zien van de camera's.
Ik heb er zelf zo een stuk of 30. Van die oude dingen die je uit kan klappen.
Jij hebt er ook een paar zag ik.
Succes met het verzamelen van Meopta.

Groet.
 
Momenteel zijn er weer liefhebbers om met zulke camera,s (folders) te fotograferen.Het is een beetje afzetten tegen de huidige digitale fotografie.Er worden vaak op een vakantie honderden foto,s gemaakt die vaak alleen door de maker(en zelfs dat niet eens)worden bekeken.Als je een rolletje van 12 hebt dan ga je er anders mee om.
MEOPTA heeft o.a.de hele knappe balgcamera MILONA gemaakt.Daarbij nog een heel stel 6x6 tweeoog reflexen.
groet Carel
 
Als je veel mooi oud spul wilt zien moet je foto Skoda aan Vodickova in Praag bezoeken! Tegenover foto Skoda in de luzerna passage zit nog een ander zaak met veel oud spul.

Kan ik alleen maar mee instemmen. Ze hebben er meestal ook een aardige verzameling van de Flexaret, de Tsjechische kopie van de (Duitse) Rolleiflex/Cord.

FotoSkoda heeft een aantal jaren als export partner van Amaloco Photochemicals (uit Ommen, NL) gefungeerd. Een prima fotozaak overigens!

Voor een Tsjechische (rol-) film kun je ook bij ons terecht. Fotohuis doet al meer dan 12 jaar de import van Foma (z/w films en foto papieren) uit Hradec Kralové.
 
De Milona was een eigen ontwerp en dat vind ik een prestatie .Maar de Flexaret is inderdaad een copie.Maar nu even wat anders Fotohuis,heb je nog leuke oude camera,s rond zwerven?
groet Carel
 
De meeste oude camera's zijn inmiddels opgeruimd:
Yashica Mat 124-G e.d. maar geen Flexaret gehad.

Nog een oude Agfa Isolette staan met bijbehorende Gossen Sixtus lichtmeter en flitslampjes.

6257228787_3d88da450c_z.jpg
 
Ik had de hoop op een Super Ikonta,Bessa oid.Een Certo Six zou ik ook niet voor opzij gaan.Ja ik weet het ,er zijn enorm veel leuke camera,s met de vuilnisman mee gegeven.Dus probeer ik particulieren te benaderen.Het Fotohuis uit Ravenstein is natuurlijk geen particulier.Maar mogelijk een zolder waar ze nooit meer komen vol met Zeiss,Agfa,Certo etc.etc.
groet Carel
 
Heel vriendelijk bedacht mar ik houd mij alleen bezig met camera,s en lenzen,met soms een heel vroege ca 1865 foto.
Het apparaat waar die dia,s mee gemaakt zijn wordt wel interessant .
groet en bedankt Carel
 
Bovenaan