Mentaliteitsverschillen per streek in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ook in een en hetzelfde land verschilt de aard van de bevolking
Vergelijk de Friezen maar met de Brabanders
of
De mensen uit Betagne met die uit de Cevennen


Erg leuk toch eigenlijk?
 
Het gaat om de mentaliteit niet om de taal.
Ik denk dat mensen in de omgeving van Liberec ook anders zullen zijn dan die uit de Beskiden. Ik vind dat bijvoorbeeld, maar mijn ervaringen op dit gebied zijn natuurlijk tamelijk beperkt.
 
Gurapje! :lache: Nee hoor, er zit zeker wel een kern van waarheid in.
Zijn er dan ook verschillen in de Tsjechische bevolking?
Zoals wij :haakjes: 020:haakjes: versus Rotterdam, Groningen versus Friesland, etc, etc,
 
Het zou wel leuk zijn als Tsjechen hier iets over schrijven.
Een jaar of 12 geleden kreeg ik Tsjechische les van een Tsjechische dame die het grootste deel van haar leven in Praag had gewoond.
Toen ze eens een vakantiefilmpje van ons zag met daarin opnames van het huwelijk van onze Tsjechische vrienden zei ze ietwat neerbuigend: "oh, dat is bergvolk". Ze zei dit naar aanleiding van de gebruiken en tradities.
 
Ik denk dat er in Tsjechie zeker een mentaliteits verschil is. En dan met name tussen mensen uit de grote stad (Praag) in dit geval en mensen van het "platteland". Dat verschil zie je in alle landen. Mensen uit de Randstad in NL hebben over het algemeen ook een andere mentaliteit dan de mensen uit Twente, Limburg of Groningen...
 
Wij denken ook dat er wel verschillen in mentaliteit zijn. We hebben veel in de buurt van Karlovy Vari gekampeerd en zitten nu in de omgeving van Jilemnice. We vinden de mensen in de omgeving van Karlovy Vari afstandelijker dan bij het Reuzengebergte.
 
Wij zijn nu in Kromeriz in Zuid Moravië en ik vind de mensen in deze omgeving het meest relaxed. De sfeer is erg gemoedelijk, wij willen hier eigenlijk voorlopig nog niet weg.
 
Bovenaan