Melnik

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

'Bij Melnik nodigt de Moldau
haar stuk hemel in de Elbe,
die het in een snelle boog opvangt
[alleen af en toe barst een stukje blauw
van de wijnberg
door de splinters van de wijnstokken]
De Elbe, aardebruin van de bergen komend
Klaart zich in de scherpe hemel
die in haar verzinkt

Dan zijn de rivieren een ogenblik lang
niets als stromend water
en dragen het blauw
zoals het uit hun diepste weerklinkt
en haar spiegel het vat
En nu weet je wat ik denk
Als we rode Ludmilla drinken'

Een snel (door me zelf) gemaakte vertaling van een gedicht van Reiner Kunze over die plek waar de Vlatva in de Labe stroomt bij Melnik.

Het gedicht stamt uit een boeiende - Duitse - bundel die gerelateerd aan Tsjechische plaatsen is.

Labe_Vltava_Melnik.jpg
 
10 jaar geleden op de zelfde plek gestaan alswaar de foto genomen is.....dank voor het vertalen van het gedicht en de herinnering aan een vakantie in CZ.

Groet, Doni:zwaai:
 

pepo

† In Memoriam
10 jaar geleden op de zelfde plek gestaan alswaar de foto genomen is.....dank voor het vertalen van het gedicht en de herinnering aan een vakantie in CZ.

Groet, Doni:zwaai:

Boven op de kerktoren, de hoogste punt van Mělník? Ik heb de foto genomen eind september, toen was de toren net open, na jaaren.
 
Pepo je bent merakels goed!!! ik herken het helemaal, die foto van mij heb ik gevonden op het www en daar heb we gelopen...
We moesten noodgedwongen 2 dagen in de buurt van Melnik verblijven ivm. grote problemen met onze Ford Transit. Deze stond bij Roubicek de Ford dealer, grandioos goed en leuk geholpen door deze jongens en door de ANWB.
Helaas allemaal :offtopic: maar ik wou het ff kwijt....
 
Bovenaan