Melnik en meer Tsjechische literatuur

Topic in 'Kunst & Literatuur' gestart door dieter, 30-10-2007.

1. 'Bij Melnik nodigt de Moldau
    haar stuk hemel in de Elbe,
    die het in een snelle boog opvangt
    [alleen af en toe barst een stukje blauw
    van de wijnberg
    door de splinters van de wijnstokken]
    De Elbe, aardebruin van de bergend komend
    Klaart zich in de scherpe hemel
    die in haar verzinkt

Dan zijn de rivieren een ogenblik lang
    niets als stromend water
    en dragen het blauw
    zoals het uit hun diepste weerklinkt
    en haar spiegel het vat
    En nu weet je wat ik denk
    Als we rode Ludmilla drinken'

Een snel (door me zelf) gemaakte vertaling van een gedicht van Reiner Kunze over die plek waar de Vlatva in de Labe stroomt bij Melnik. Ik heb foto's van dat uitzicht. Maar dat duurt even!

Het gedicht stamt uit een boeiende - Duitse - bundel die gerelateerd aan Tsjechische plaatsen is.

Bijgevoegde bestanden:

2. Dank je wel.

Mijn gedachte zijn in Melnik.

Melnik waar het heerlijk is.

Melnik.

3. Ik geloof best dat het "beter" vertaald kan worden hoor Dieter maar ik vind dit prachtig genoeg!!! Mijn complimenten.

4. melnik

wij rijden altijd door melnik als we naar ons vakantie huis gaan, een hele mooie stad vind ik dat melnik met een heel mooi uitzicht als je naar boven loopt van het marktplein

5. Het zou je geboorteplaats zijn ....

6. 10 jaar geleden op de zelfde plek gestaan alswaar de foto genomen is.....dank voor het vertalen van het gedicht en de herinnering aan een vakantie in CZ.

Groet, Doni:zwaai:

7. Maar dan beneden op de grond.......:lache:ik had mijn vleugels niet bij me......

8. pepo

pepo † In Memoriam

Boven op de kerktoren, de hoogste punt van Mělník? Ik heb de foto genomen eind september, toen was de toren net open, na jaaren.

9. Van wat ik mij kan herinneren,lopend vanaf het grote plein,ergens tussendoor en daar zag ik de beide rivieren bij elkaar komen.

Bijgevoegde bestanden:

10. pepo

pepo † In Memoriam

Ha, hier stond jij toen te kijken, volgens mij:

Bijgevoegde bestanden:

11. Pepo je bent merakels goed!!! ik herken het helemaal, die foto van mij heb ik gevonden op het www en daar heb we gelopen...
    We moesten noodgedwongen 2 dagen in de buurt van Melnik verblijven ivm.grote problemen met onze Ford Transit. Deze stond bij Roubicek de Ford dealer, grandioos goed en leuk geholpen door deze jongens en door de ANWB
    Helaas allemaal:offtopic: maar ik wou het ff kwijt....

12. pepo

pepo † In Memoriam

Heel mooi, de Uitzichtweg, mijn foto is genomen van de bovenste deel van de kerktoren, die op jouw foto goed in zicht is.

Deel deze pagina