Melding maken bij kinderbescherming

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Bij mij in de buurt woont een alleenstaande moeder met een dochter van 10. Sinds 2 jaar is de dame aan het daten geslagen en inmiddels heeft ze meerdere minnaars. Twee wonen er nu ook bij haar en haar dochter en nu heeft ze de benedenverdieping verhuurd, waardoor het kind dus bij mams en haar minnaars op 1 slaapkamer ligt. Tot diep in de nacht is het vaak feest, terwijl het meisje gewoon naar school moet. Moeder werkt overdag en is heel vroeg weg. Meisje is dan alleen met 1 van de 2 mannen, die werkloos is en zo'n beetje altijd dronken is.

In Nederland zou ik contact hebben opgenomen met De Raad van de kinderbescherming. Maar ik weet niet in hoeverre dit in Tsjechie in zo'n geval gevolgen heeft. Wat raden jullie aan? En waar zou ik zoiets kunnen melden?
 
Hallo Nathalie,

Wat een naar verhaal.

Er zijn een paar instanties, waar men terecht kan, zie hier kort een overzicht:

  • Může se obrátit na krizovou Linku bezpečí 116 111 (bezplatně a nonstop) / gratis telefoonlijn voor melden van zulke gevallen
  • Může požádat o pomoc zaměstnance školy – učitele, psychologa, výchovného poradce a podobně/ aan de school melden
  • Může kontaktovat dětské krizové centrum nebo jiné psychologické pracoviště/ contact met crisis centrum voor kinderen
  • Může svou situaci nahlásit Orgánu sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) na městském úřadě či na Policii ČR, ať již samo, nebo s doprovodem další osoby./ bij gemeentehuis, orgaan voor sociale bescherming van de kinderen of bij de politie CR.
 

kuurgast

Donateur
Ochrana dětí, věc veřejná (Kinderbescherming, publieke zaak)

Dit voorjaar is een nieuw project OZNAM TO gestart dat gericht is op de vroegtijdige opsporing en hulp voor mishandelde, (seksueel) misbruikte of verwaarloosde kinderen.
Vorig jaar zijn er een record aantal meldingen geweest van kinderen die slachtoffer waren van misbruik in Tsjechië. Het doel van het project OZNAM TO is om snel, eenvoudig en geheel anoniem extra aandacht aan het probleem van kindermishandeling te geven.
Elke melding die bij OZNAM TO binnenkomt, zal door getraind personeel onmiddellijk worden doorgestuurd naar de plaatselijke politie of het Ministerie van Sociale Zaken en de Kinderbescherming in de woonplaats van het kind.
Je kan op de website anoniem melding doen door het invullen van de naam van het kind, verblijfplaats van het kind en beschrijving van de situatie.
Zie formulier op oznamto.com.
 
Ochrana dětí, věc veřejná (Kinderbescherming, publieke zaak)

Dit voorjaar is een nieuw project OZNAM TO gestart dat gericht is op de vroegtijdige opsporing en hulp voor mishandelde, (seksueel) misbruikte of verwaarloosde kinderen.
Vorig jaar zijn er een record aantal meldingen geweest van kinderen die slachtoffer waren van misbruik in Tsjechië. Het doel van het project OZNAM TO is om snel, eenvoudig en geheel anoniem extra aandacht aan het probleem van kindermishandeling te geven.
Elke melding die bij OZNAM TO binnenkomt, zal door getraind personeel onmiddellijk worden doorgestuurd naar de plaatselijke politie of het Ministerie van Sociale Zaken en de Kinderbescherming in de woonplaats van het kind.
Je kan op de website anoniem melding doen door het invullen van de naam van het kind, verblijfplaats van het kind en beschrijving van de situatie.
Zie formulier op oznamto.com.

bezint eer ge begint, als niet Tsjech een melding maken bij zo'n instantie, wil je problemen krijgen moet je dit zeker doen het is zo anoniem als schoenzolen
 
bezint eer ge begint, als niet Tsjech een melding maken bij zo'n instantie, wil je problemen krijgen moet je dit zeker doen het is zo anoniem als schoenzolen
Ik vind dit een nogal vreemde reactie: natuurlijk zou je problemen kunnen krijgen omdat de anonimiteit niet gewaarborgd zou kunnen zijn, maar dan nog staat dit in geen enkele verhouding tot de - mogelijke, maar zeker voorstelbare - problemen die het kind heeft.
Niets, maar dan ook niets is een reden om in dit soort gevallen niets te doen.

Je kan wantrouwen hebben over instanties en dus maar vinden dat je dan maar je mond moet houden, maar als je zo denkt zat je nu nog onder de pantoffel van welke dictatuur dan ook.

Dit kind heeft hulp nodig. Als jij weg wilt kijken, kijk dan vooral weg.

Ik hoop dat er mensen zijn die dat niet doen als jij een keer hulp nodig hebt.
 
Bovenaan