Meerdere huisnummers op deuren?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Marcel

Moderator
verleden week viel het me op dat er op alle huizen meerdere (huis-)nummers stonden. ik heb geen idee welk nummer waar voor is.
en in dit geval een dubbele deur naar 1 achterliggende gang.
iemand een idee ???

CZ200605-054.JPG
 
De een is het huisnummerbord, de ander geeft aan dat het het zoveelste huis is wat gebouwd is. Met andere woorden: je kan bijna het tijdperk aflezen wanneer de huizen gebouwd waren.
 

Marcel

Moderator
de blauwe 18 zal dan het huisnummer zijn. 1232 het zoveelste wat gebouwd is ? beetje laag nummer voor een stad als hradec kralove.
en 144a iets van het kadaster - gas/water/electra ??
 
Door iemand van Ceska Posta is mij ooit eens verteld dat de blauwe orientatienummers zijn en de rode de exacte huisnummers. Doordat de huisnummers zijn geordend naar de bouwdatum van een huis, werd het zoeken van een huisnummer in een straat er niet gemakkelijker op. En dus heeft men besloten de orientatienummers in te voeren... :)
 
geloof mij nou maar: 1 = huisnummer Blauw
bord 2 is de volgorde waarmee de stad is opgebouwd.
bord 3 zou wel eens een nummer kunnen zijn van een later achter gelegen hofjeswoning, splitsing of iets dergelijks.
 
kukel schreef:
geloof mij nou maar: 1 = huisnummer Blauw
bord 2 is de volgorde waarmee de stad is opgebouwd.
bord 3 zou wel eens een nummer kunnen zijn van een later achter gelegen hofjeswoning, splitsing of iets dergelijks.
klopt, als je eerst het dorp of stad en dan stadsdeel op deze site invult en dan het rode nummer, krijg je vanzelf een overzicht van de eigena(a)r(en). Ook kun je zien aan wie het perceel waarop gebouwd is toebehoord. Handig voor de huizen jacht...

Let maar eens op bij huizen die met foto worden aangeboden in tijdschriften/internet dat deze nummers vaak zijn weg geshopt. Je kunt namelijk de eigenaar zo achterhalen en om de RK heen gaan.
 

Pasqual

Forumleiding
Administrator
En kan iemand mij misschien vertellen wat deze nummerplaten betekenen?
(deze zijn te zien op een van de drie torens aan de kop van Karelsbrug en hangen op zo'n 2,5 meter hoogte).
 

Bijlagen

  • DSC_2644.jpg
    DSC_2644.jpg
    92,5 KB · Bekeken: 17
Een vraag over de nummering van de huizen: elk huis heeft 2 nummers, een huisnummer en een ander nummer, en dat is ook per huis verschillend (dus niet de postcode volgens mij?) Hoe zit dat? Heb me suf gefotografeerd aaan dubbele nummers, mooie nummers, mooie putdeksels etc... Willemijn
 

Bijlagen

  • IMG_2610.jpg
    IMG_2610.jpg
    66,9 KB · Bekeken: 1
  • P1000393.jpg
    P1000393.jpg
    81,4 KB · Bekeken: 2

Vodnik

† In Memoriam
En zo kan het voorkomen dat je appartement ..tig nummers heeft!
Het rode nummer geeft een kadastraalnummer aan (c.p.)
het blauwe bordje geeft het orientatienummer aan (o.p.)
Maar omdat er per gebouw maar één nummer gegeven wordt moet er nog iets bedacht worden om de aanwezige appartementen uniek te identificeren en dat doet elke nutsvoorziener op eigenwijze!
voor telecom heb ik bijvoorbeeld app. 6, maar voor energie appartement 8.
Zelfs binnen telecom werden (en mischien: worden) verschillende tel-systemen aangehouden.

Ook sommige bedrijven zijn zo "handig" om voor hun adres alleen het rode nummer te vermelden, een ramp om te vinden!
 
Meerdere huisnummers

Dag allemaal,

Waarom ik er zo op gefixeerd ben: hier in Amsterdam kunnen ze er ook wat van! Wij hebben vorig jaar een huis gekocht als zijnde Huis, maar toen we ons daar in wilden schrijven bleek de bovenbuurvrouw daar al te wonen... wij zijn nu O geworden, van Onderste, en hebben eerst de procedure "inschrijving in niet bestaande woning" doorlopen. Maar voor de krant en energie Sous, dat snappen jullie...

Groet, Willemijn
 

char

† In Memoriam
In Nederland werden in het verleden (en nu vaak nog) de huisnummers verdeeld over een "even" en een "oneven" zijde van een straat. Te beginnen bij het pand dat het dichtst bij het "centrum" van de plaats staat. Dus bijvb. Huis nr 1, tegenover huis nr 2. Dat werkt prima... in een vlak land.
In Tsjechie werden (en worden) de huizen inderdaad genummerd naar het perceel waarop het eerst gebouwd werd. Dus nr. 8 is het huis dat op het 8-ste bebouwde perceel staat. En daarnaast huis nr 27, en er tegenover huis nr 53. Maar in de wat grotere plaatsen en steden, werd dit voor o.a. de Post een ondoenlijke zaak. Dus huizen kregen een, nieuw, 2-de nummer. Ook "even" en "oneven". Net als bij ons... Maar dan vaak niet huis nr 1, tegenover huis nr 2!!..
Stel, er is een lange straat die vanaf het centrum naar beneden loopt. Een straat met 500 huizen. De postbode begint aan de linker kant van de straat, met zijn volle posttas naar beneden te lopen. Eerste huizen zijn nr, 1-3-5 -7 enz. tot aan het laatste oneven huis. Dan steekt hij over en gaat verder met huis nr 2-4-6 enz. Dit was allen maar, omdat dan de post een stuk makkelijker gesorteerd kon worden...Dus vaak staat (ook niet overal) huis nr 500 tegenover huis nr 1.

Char.
 
Bovenaan