Horeca Martinsky Mlyn: verborgen juweeltje in Zuid-Bohemen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur

In het zuiden van Tsjechië ligt een erg leuk typisch Tsjechisch restaurant verborgen voor de onwetenden... Het restaurant ligt aan een kleine visvijver midden in het bos. Je moet er een klein weggetje vol met kuilen voor afrijden (de eerste keer dachten wij echt dat we verkeerd zaten) maar dat is juist een deel van de hele beleving. Dan zie je op de parkeerplaats ook nog enkel Tsjechische kentekens en dan weet je het helemaal zeker: Je bent echt op een bijzondere plek aangekomen!

Het gebouw is een oude watermolen, die nog steeds draait. De gerechten zijn niet overdreven culinair (verwacht geen sterrenrestaurant) maar het is wel heel goed vlees en lekker bereid. De serveersters zijn traditioneel/middeleeuws gekleed en erg vriendelijk. De kaart is er enkel in het Tsjechisch en er wordt zo goed als geen woord Engels of Duits gesproken. Ik ben er afgelopen week 2 keer geweest, beide keren weer heerlijk gegeten en inmiddels herkennen ze ons daar ook dus dat maakt het extra leuk. De eerste keer had ik kipstukjes met veel groentes in een pittige saus, en de tweede keer had ik een heerlijk malse biefstuk met paddestoelen (geen champignons maar echte paddestoelen) en daarbij gegrilde groentes. Beide aanraders!

Ik heb er nooit geslapen (want het is vlakbij ons eigen kavel) maar het is ook een pension. Ook de kamers daarvan hebben een traditionele uitstraling.

Ik zal ook nog even aangeven waar je het restaurant moet zoeken: Als je van Trhové Sviný richting Nové Hradý rijd (wegnummer 156) dan kom je eerst door Rejta, daarna moet je ergens linksaf richting het minidorpje Hrádek (38 inwoners). Dan zie je vanzelf een aanwijzing langs de weg staan.
Als je meer wilt weten www. martinskymlyn.cz (helaas alleen in het Tsjechisch, maar plaatjes kijken kan altijd.
Overgenomen uit Columbusmagazine.
 
Hier hebben wij in afgelopen jaren al heel vaak gegeten. Inderdaad heel erg lekker. Ook hebben wij hier helaas een paar keer onze neus gestoten. Bij aankomst bleek dat we geweigerd werden. Pensiongasten die alleen toegang hadden, een besloten feestje. Geen eten voor ons dus. Hierdoor hebben we het al een tijdje links laten liggen. We gingen er namelijk van uit dat het nu dus alleen maar voor pensiongasten was.
Maar tot die tijd vonden we het heerlijk eten. Wie weet zullen we er nog een keertje teruggaan. Als het bordje er nog staat langs de weg zal het zeker niet moeilijk te vinden te zijn.
 
Bovenaan