Mapy.cz - Handigheidjes en weetjes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Ik heb er geen ervaring mee maar we kunnen het proberen.

Klik rechts op "Plánovač trasy", vul startplaats in en eindbestemming. Met "Přes" kan je een tussenplaats invoegen. Dan klik je op "Hledej". Als er meerdere mogelijkheden zijn moet je in het bewuste vak de juiste kiezen.

Na nogmaals klikken wordt de route berekend en aangegeven. Dan staat er rechts een knop "Export to GPS". Klik hierop en je krijgt de keuze tussen GPX en Magellan. klik op GPX en de route kan je downloaden. (hier ken ik niets vanaf).

Hopelijk kan je hier iets mee aanvangen. Laat eens weten of het dit is wat je wil en of het gelukt en bruikbaar is. Succes.

Mocht je zelf iets meer vinden qua handigheidjes, laat het dan ook weten aub.
 
Hé Freddy, dat is mooi zeg dat had ik nog niet ontdekt!:top:
Ik gebruik mapy al jaren, eerder voor het zoeken van pensions in een bepaalde regio als we weer panden gingen bekijken en tegenwoordig voor alles wat ik maar kan bedenken b.v. supermarkten, dierenartsen en noem maar op. Met mapy gaat het sneller dan de losse telefoongidsen waar lang niet alles in staat en dankzij mapy kan je vaak doorklikken naar eigen website's waar je de overige info weghaalt. Ik raad deze site altijd als eerste aan als mensen iets zoeken.
 
als ik bij mapy inzoom en foto's aangeef dan krijg je allemaal kleine fotootjes te zien en kun je ook de gps coördinaten zien.
nou zijn wij van plan om een uitgebreide garmin gps te kopen waarin je ook fototags kunt plaatsen. oftewel foto's waaraan de coördinaten gekoppeld zijn over waar de foto genomen is. deze kun je dan gebruiken om d.m.v. de foto er naar toe te rijden/wandelen.
Is dat met deze foto's ook mogelijk, kun je die downloaden naar je gps?
 

Pelhřimov

Donateur
Help! :sos:......mapy is verandert!!!
Kon met de vorige versie veel vinden maar nu niet meer. :(

Als je met CTRL op de kaart klikt krijg je (rechts) meer info te zien in een schermpje zoals wat kleine foto's en een tekst.
Als je vervolgens op zo'n kleine foto klikt, dan opent deze in een groter scherm:

mapy.cz foto venster.jpg mapy,cz - rechter kant.jpg

in het schermpje links wordt aangegeven waar o.a. busstations, bankautomaten en overnachtingsmogelijkheden te vinden zijn:

mapy.cz linker venster.jpg
 

kuurgast

Donateur
Wat niet meer?
Alles is anders en met de oude versie kon ik lezen en schrijven. :confused:

Als ik nu mijn rechter muisknop klik dan staat er iets over route planner ,dan kan je vlaggetjes plaatsen. Heb nu op een of andere manier een vraagteken aan mijn cursor hangen :huh?: dus alles waar ik aanraak komt de beschrijving van "wat is hier". Hoe kom ik daar weer van af?
De icoontjes vind ik niet mooi ,de oude waren heel duidelijk te vinden.
Weet niet hoe ik nu een punt op de kaart kan zetten met eigen beschrijving toevoegen om iets aan te wijzen.

Pelhřimov dan voor je bijlagen. :top:
 
Met mapy kun je betrekkelijk eenvoudig een willekeurige GPS wandel- of fietsroute te creeren op basis van de toeristische kaart. Met enige freubelwerk is daar een GPX bestand van te maken en in de GPS te laden (bijv Garmin).
Het vergt wel enige handigheid met een teksteditor (Notepad).

Ik ben bezig om een kleine handleiding hiervoor in elkaar te klussen. Misschien hier ook mensen interesse in?
 
Handleiding Mapy.cz en GPS

Hierbij een eerste versie van een handleiding om van mapy.cz wandel- en fietsroutes naar GPS te komen.

Als er op en aanmerkingen of onduidelijkheden zijn dan zijn die van harte welkom.
 

Bijlagen

  • Handleiding GPS-Mapy.pdf
    1,7 MB · Bekeken: 75

kuurgast

Donateur
Mapy heeft iets nieuws.........vogelvlucht-perspectief.
Dit is nog niet mogelijk in alle plaatsen ,maar als je verder inzoomt dan zie je een vogeltje verschijnen en 2 pijltjes om de kaart diverse kanten heen te draaien.

ptacek.png
rotace.png

Bron:novinky.cz.
Kijk voor de aardigheid eens naar Hluboké nad Vltavou.
 
Wat ook handig is; als je op straatniveau (ulice) inzoomt staan de huisnummers vermeld op de panden.
Hoef je dus niet meer een slag in de rondte te zoeken in een klein dorpje waar men geen straatnamen kent.
 
Bovenaan