Male Svatonovice. Is er nu sneeuw? Wat is er te zien?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi,

We hebben nu een huisje geboekt in Male Svatonovice, boven op een helling dus volgens mij op een meter of 600.
2 jaar geleden waren we ook in het reuzengebergte (3 weken) en om het huis viel er geheel geen sneeuw. Dit jaar gaan we het weer proberen, de derde week van januari.
Ligt er momenteel sneeuw?
Wat ik wel jammer vind is dat ik geen beekje kan zien op de site waar we het huisje hebben gevonden. Lopen er wel beekjes, dat vinden we mooi om langs te wandelen namelijk. De vakantie is voornamelijk bedoeld om te lopen met de honden, zover ik kan zien is het verder wel een mooi gebied.

Erik
 
Nu ligt er veel sneeuw, het vries hard en het blijft nog even,maar als over 3 weken nog zo lekker winter weer is,dat is moelijk te zegen. Voor de langlaufen is daar geweldig omgeving,bergen, bossen. Male Svatonovice is mooi rustig stadje in de prachtige natuur.
 
Wat ik wel jammer vind is dat ik geen beekje kan zien op de site waar we het huisje hebben gevonden. Lopen er wel beekjes, dat vinden we mooi om langs te wandelen namelijk. De vakantie is voornamelijk bedoeld om te lopen met de honden, zover ik kan zien is het verder wel een mooi gebied.

Houd wel in de gaten dat als er erg veel sneeuw ligt, het wandelen door de vrije natuur wel lastiger wordt. Als je grote honden hebt, valt het misschien wel mee.
 
Het is er super en een geweldig gebied. Ik was er voor twee weken terug en toen lag er zeker 40cm sneeuw.
Je kunt er schitterend wandelen, zoals via Odolov richting Starkov of richting Jivka. Starkov en Jivka liggen in een nationaal park en er lopen ook diverse riviertjes.
In Radvanice kun je leuk skieen, klein maar alles voorradig(van les tot huur).
Op mijn website vind je meer info over dit gebied.

Ps in Male is ook een genezende bron op het plein, mensen komen er met lege flessen water halen.
Ken een Nederlands stel die er vaak water haalt tegen huidaandoeningen.
 
Hoi, Dank je voor de berichten.

Helaas is er nu geen sneeuw meer als ik het zo zie, dat is wel jammer. Hopelijk komt er idd een koude front aan, zoals men nu denk te kunnen voorspellen voor de komende 14 dagen. Hoe wel dat natuurlijk wel een beetje koffiedik kijken is.

Ik zou misschien een aparte kaart van dat gebied moeten hebben, want ik heb alleen een wegenkaart van Tsjechie, ik vraag me af of dat goed genoeg is.

Ik zal zeker laten weten hoe het was! We hebben een Malamute en een husky, dus die weten wel raad met de sneeuw. Er is ook nog een kleine hond bij, die moet anders maar stukjes gedragen worden bij hoge sneeuw, of op de rug springen van de Malamute :)

Er zijn idd wel wat beekjes te zien op mapy.cz! Bedankt voor de wandelroutes, superhandig die link!

@danili: Ik ga je website even bekijken, tnx
 
2 jaar geleden waren we ook in het reuzengebergte
Male Svatonovice is niet het Reuzengebergte maar het gebied heet Jestřebí hory. Je vindt er geen bergen maar het is werkelijk een prachtig gebied. Ons oude huis staat in Male Svatonovice/Strazkovice, waar wij nog regelmatig even neerstrijken. Koop zeker ook een goede wandelkaart, daar staan zelfs de meest vage wandelpaden op, altijd leuk om dit soort avontuurtjes te doen. Vergeet niet je fototoestel mee te nemen! :D
 

char

† In Memoriam
En je kunt prima eten in de Salamandr. Op het pleintje bij de kerk parkeren....even het poortje onderdoor en je loopt zo tegen het pand op de hoek aan.

Nog veel beter eet je bij u Bulánka in Batňovice ( 4-5 km.) Een geel pand, links aan de weg.

En vergeet de stad Nachod niet!!..

Char.
 
Niet het reuzengebergte? Oh, maar zo te lezen is dat niet zo jammer, want het is een mooi gebied?

Waar koop je die wandelkaarten?

Bedankt voor de tips.
Uiteten gaat niet lukken, we ziten al met drie honden in het huis en blijven liever bij ze :)
 
Vandaag het weer bekeken. Het ziet er niet naar uit dat er nog veel sneeuw valt de komende dagen en het zal na de hoge temperaturen nu ook geheel groen zijn daar. Erg jammer want we gaan voor het witte landschap juist.

Zijn er hoge toppen in de buurt zodat we naar de sneeuw kunnen rijden misschien?
 

Freddy2005

† In Memoriam
Het komt allemaal goed als het komt zoals voorspeld. In het week-end daalt de temperatuur tot -10° in de berggebieden en valt er tot 30 cm nieuwe sneeuw vanaf vandaag. De vorst zal de komende acht dagen zeker aanhouden zodat er kan bijgewerkt worden met de sneeuwkanonnen.

novinky.cz
 
Hoi Freddy, dank je voor je antwoord!

Jep, maar wij gaan niet om te skieen maar om te wandelen in dit gebied. Daarom zit ik nu een beetje in de stress..

Overigens is Male Svatonovice blijkbaar geen Reuzengebergte maar het deelgebied Jestřebí hory.

Ik hoop zo voor de poolhonden dat ze in de sneeuw kunnen wandelen..
 
Maar als ik kijk bij Starkov weersverachting gaat het de komende dagen vooral sneeuwen en vriezen. Volgens mij komt het dus waar je heengaat helemaal goed. Mogelijk sneeuwschoenen nodig!
Hogere toppen heb je bij Janske Lazne, voorbij Trutnov richting de snezka.
Daar kun je met de cabinelift omhoog.
Een andere top is het tafelgebergte in Polen.
Mooi ook om te wandelen is in Bischofstein, kleine snezka.
Dichtbij Starkov en in het weekend is het ook mogelijk hier te eten en te drinken.
Veel plezier en geniet van al dat moois daar.
 
Bovenaan