Makelaars en bemiddelaars die NL spreken?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb hier al eens rondgezocht op de site maar vind eigenlijk alleen links waarin duits en engels vertaald is. Ik zie goede dingen over EKRK (Mathieu Knap) maar heeft deze ook een Nederlandstalige website waar ik mij kan orienteren? Of andere makelaars?

Super bedankt!
 
Het Nederlandse gedeelte van EKRK (van Matthieu Knap) bestaat niet meer. Je kan Richard Hoque benaderen. Hij heeft een makelaars/bemiddelingsbureau in Pardubice en is getrouwd met een Tsjechische die goed Nederlands spreekt
Wij hebben ons object gekocht via EKRK, maar we zijn met al onze andere zaken overgestapt naar Richard en Vera met hun bedrijf www.czechhome.nl Ze helpen graag!
 
dank je wel :) Snap alleen nog niet zoveel van het financiele, aangezien dus eigenlijk wordt verwacht dat je het gehele aankoopbedrag hebt in contanten? Of begrijp ik dit nu verkeerd? Want dan zie ik het toch zeker niet voor de aankomende jaren doorgaan. :(
 
Dus je moet een bepaalde aanbetaling doen en de rest gaat dan in termijnen (zoals hypotheek hier) of wordt dat dan weer anders geregeld?

Super bedankt trouwens voor de hulp en antwoorden tot nu toe!
 

Vodnik

† In Memoriam
een huis kopen in Tsjechië gaat echt niet veel anders dan in NL of welk ander (europees) land.
De financiering is een ander verhaal! Was het in NL niet zo moeilijk om een hypotheek van 70 tot 100% van de aanschafwaarde te krijgen, dat zal je in CZ vrijwel niet lukken!

Het is hier in CZ normaal dat je een fors bedrag hebt gespaard en voor het restbedrag kan je een hypotheek afsluiten.
Reken er maar mee dan je minstens 40% deel van de koopsom zelf mee moet inbrengen. (of lenen bij louche finance bureautjes, dan je zeker dat je snel financieel aan de grond zit.!!!!)

Ook in tsjechië gaat alleen de zon voor niets op! Geen paradijs voor financiële experimenten en een goede woning is ook niet meer goedkoop (dat was 25 jaar geleden anders . . . . maar daar heb je nu niets aan.

Even een prijs voorbeeld:
Flat, 3+1, 80 M2 met garage, lokatie Praag 10, bj 2004 5M7 czk

Wil je goedkoper? Een 1+kk 35 m2 (zelfde locatie/bj) 1,5 tot 2 M czk

Buiten de grotere steden kan je nog wel is iets vinden onder 1 M czk, ook zijn er opknappers te koop maar daarmee kan je jezelf enorm in de vingers snijden (onderschatten van de opknap kosten ne papier winkel die daarbij hoort)
 
Bedankt Vodnik, hier ben ik mij zeker van bewust. Het is ook niet zo dat het de bedoeling is om zonder geld naar Tsjechie te verhuizen, we hebben nog een huis wat verkocht moet worden en waarvan we hopen toch al een nette overwaarde te hebben. Geen 40,000 euro maar een 20,000 zou moeten lukken.
Ik heb overigens nooit een hypotheek in NL gehad ;) Maar in BE en dat gaat dan weer net even anders. Je moet het schrijfgeld hebben, dat is in ons (renovatiehuis) geval 5 % geweest een goede 10,000 euro. Was niet simpel te sparen maar is met hard werken gelukt.

De prijzen in Praag liggen inderdaad hoger, maar ik zou nooit in Praag willen wonen. Mooie stad, leuke bezienswaardigheden maar mij te druk en te Europees ;) Ik heb een aantal leuke, mooie panden gezien. Niet te groot huis, maar redelijk wat grond rond de 1,5 miljoen CZK dat vind ik prima meevallen. De kosten verbouwing ect. die zijn logisch en daar heb ik hier in BE ook mijn mannetje in kunnen staan, niets in bijgeleend maar maand per maand wat bijgekocht en zo begonnen....

Wat betreft experimenten, dat zou ik nooit doen, daarom dat ik ook zeker moest zijn dat ik mijn werk daar kan blijven voortzetten en dit kan. Geen probleem gelukkig. Is toch wel een stuk zekerheid als je 1200 euro per maand (soms meer) gewoon hebt (of ja, gewoon voor moet werken uiteraard haha). Het zou toch zeker de gewone levensstandaard moeten dekken en hopelijk, ook wel wat van gespaard kunnen worden.

Wij zijn geen gezin wat van luxe leeft, juist een van de redenen om naar Tsjechie te willen. Het is in BE niet anders dan in NL. De levensstandaard van vele mensen is veel te hoog, ze willen maar meedoen met de zogenaamde norm, maar raken serieus in de problemen....als ik zeg dat ik voor 100 euro per week 7 monden voed, de luiers koop voor de kleinste en daarnaast ook nog wel eens iets lekkers weggeef (zomer ijsje ect) dan krijg ik gezichten dat dit absoluut niet kan....wel dus. Soms zit er zelfs de benzine bij....ik vind goed, goed genoeg zeg maar en gelukkig denkt mijn man er precies hetzelfde over.

Als wij op vakantie zijn in Tsjechie gaan wij 1 keer naar een restaurant, omdat het prima kan zelfs dagelijks, maar wij vinden dit onnodig en de boodschappen doen, onder de mensen zijn en gewoon koken is voor ons veel fijner plus een heel stuk goedkoper. Vorige keer hadden wij 300 euro mee voor 2 weken (met zes man) en namen we nog meer dan genoeg mee naar huis, plus heel wat kleding voor de kids. Ook vakantie hoeft niet duur te zijn ;) Het is wel een soort van experiment geweest uiteraard, zo wisten wij ongeveer waar en hoe de Tsjechen zelf boodschappen doen ect. Erg leuk :)
 

Vodnik

† In Memoriam
OK!
Je geeft u wat meer info waardoor ik je wat serieuzer kan nemen, geen voorbij komende dagdromer die denkt naar het "tsjechische paradijs" te kunnen vluchten!

Een tip waar je mischien wat aan hebt:
Het wordt steeds populairder om "alternatieve" groenten (en vlees!) te kopen. De markten om je groenten te verkopen groeien als kool! Vrienden van ons hebben een wijngaard, produceren hun eigen wijn en importeren wijnen wat een leuke handel is maar op dit moment gaat het met groenten e.d beter.

Een goed product voor in-land handel (CZ!) en export is knoflook, echte tsjechische knoflook! Wat meestal verkocht wordt is chineze of spaanse rommel.
 
Interessant gegeven inderdaad. Dus jij wilt zeggen dat groenten verbouwen, vooral de wat luxere groenten waar de Tsjechen niet veel van eten (vleeseters he hihi), een gat in de markt is? Altijd leuk om erbij te doen natuurlijk. Ik ben geen geitenwollensok hoor ;) Soms lijkt het zo, maar we zijn een normaal gezin, maar het zet mij wel extra aan het denken. Ik wilde al een kleine eigen groententuin aanleggen, ook wat kipjes nemen (hadden wij hier ook erg handig de eitjes), en aardappelen kweken. Dit om de kids te leren dat etenswaren dus niet in de fabriek worden gemaakt maar ook omdat het gewoon lekkerder is. Hier in BE heb ik daar momenteel de mogelijkheid niet voor, alhoewel een krop sla in een pot ect. in het voorjaar wel lukt.

Dank je trouwens boya en vodnik. Ik vind het heel belangrijk zo veel mogelijk informatie te verzamelen en dit te overleggen met mijn man en ook mijn papa. Zij komen dan weer met puntjes waar ik niet aan dacht en zo kom ik dan weer heer :) Het is ook niet voor de aankomende zes maanden, maar ja zeg nooit nooit he ;0
 
Hoi Steffie wat een leuk verhaal en wat is tsjechie toch een mooi land hé. Wij komen er ook al ongeveer 15 jaar en zijn nog steeds niet uitgekeken.

Ook wij zijn bezig een huis te kopen in tsjechie ongeveer 10 km bij pardubice vandaan het moet wel helemaal opgeknapt worden maar daar is de prijs dan ook naar. Maar we hebben er zin in.

Morgen gaan we weer voor een paar dagen en natuurlijk gaan we er ook weer oud jaar vieren zo gezellig in een klein dorpje met de lokale bevolking.

Ik rij meestal een of twee keer per maand heen en weer, dus als ik iets voor je kan betekenen dan doe ik dat graag.

Groetjes René
 
[quote="steffie1980, post: 433181, member: 19033"
Wij zijn geen gezin wat van luxe leeft, juist een van de redenen om naar Tsjechie te willen. Het is in BE niet anders dan in NL. De levensstandaard van vele mensen is veel te hoog, ze willen maar meedoen met de zogenaamde norm, maar raken serieus in de problemen....als ik zeg dat ik voor 100 euro per week 7 monden voed, de luiers koop voor de kleinste en daarnaast ook nog wel eens iets lekkers weggeef (zomer ijsje ect) dan krijg ik gezichten dat dit absoluut niet kan....wel dus. Soms zit er zelfs de benzine bij....ik vind goed, goed genoeg zeg maar en gelukkig denkt mijn man er precies hetzelfde over.
Als wij op vakantie zijn in Tsjechie gaan wij 1 keer naar een restaurant, omdat het prima kan zelfs dagelijks, maar wij vinden dit onnodig en de boodschappen doen, onder de mensen zijn en gewoon koken is voor ons veel fijner plus een heel stuk goedkoper. Vorige keer hadden wij 300 euro mee voor 2 weken (met zes man) en namen we nog meer dan genoeg mee naar huis, plus heel wat kleding voor de kids. Ook vakantie hoeft niet duur te zijn ;) Het is wel een soort van experiment geweest uiteraard, zo wisten wij ongeveer waar en hoe de Tsjechen zelf boodschappen doen ect. Erg leuk :)[/quote]
in de vele jaren dat ik op dit forum zit ,respect .
met een normale baan en deze instelling zal het je zeker .
alleen het is wel noodzakelijk Tsjechisch te leren ,zonder bekenden is het leven niet eenvoudig
 
Bedankt weer voor de reacties. Ik heb hier al tips gekregen die ik direct uitgeprobeerd heb. Gisteren een sollicitatiebrief verzonden naar een Nederlands bedrijf vlakbij Praag, in mijn werkervaring (schrijven van teksten en telefonisch beantwoorden van Nederlandse klanten.) Heel leuk en bewust zonder cv omdat ik ook wat extra info wilde hebben.

Nu net kreeg ik een mail of ik mijn CV wilde meesturen zodat zij konden kijken of ook dit past in het profiel. Ik had de sollicitatiebrief zowel in het Nederlands als in het Engels opgemaakt. Je weet nooit waar het schip strandt.

Het Tsjechisch leren is een uitdaging op zich, maar dit moet haalbaar zijn. Ik ben nu via lesexpres bezig maar wil via de bib hier ook wat cursussen met cd's gaan halen, alleen waren deze momenteel al uitgeleend maar ik kan voorlopig vooruit. Leuke site en fijne manier om zelfstandig alvast een basis te leren.

Ook al wat links gekregen ivm huurwoningen en eigenlijk staan daar zeer mooie panden bij waarmee wij zeker een goede start zouden kunnen maken op het moment dat wij de knoop volledig doorhakken. De vraag is alleen, zijn huurcontracten daar hetzelfde als hier in BE? Voor bepaalde periodes? Of zijn deze voor lange duur en tot opzeg? Niet dat wij overgaan, sparen en een maand later weer uit het huis moeten verdwijnen....

Oh en Curious....die 100 euro per week is erin geslopen in de tijden dat wij het financieel moeilijk hadden. Door onvoorziene omstandigheden serieus in de schulden gezeten en hier zelf weer uit gekomen door te leren omgaan met minder geld.....niet minder "luxe". Je wordt vindingrijk hierin als het eenmaal moet en leert echt wel waarden kennen. Het was een moeilijke periode, maar ook een zeer leerzame en dankzij die periode hebben wij wel 2 jaar geleden ons renovatiehuis kunnen kopen :) Een kleine investering in de toekomst, iets waar wij ook bij nagedacht hebben ;) Woensdag komt de schatter nadat wij de stroom vervangen hebben, dak geisoleerd en drie slaapkamers hebben bijgebouwd....ben erg benieuwd wat die zegt want we hebben het voor weinig geld gekocht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Net als Curious (iemand die middenin het Tsjechische leven staat en spreekt uit ervaring) schrijft, wordt het leven met een normale baan een stuk makkelijker. Als je een vast inkomen hebt, maak je t.z.t. ook zeker meer kans om een lening te krijgen. Huurcontracten zijn meestal voor een vaste periode, bijv. een jaar of twee jaar, met een opzegtermijn van 3 maanden. Het moet wel raar lopen wil je zomaar uit je huurwoning worden gezet.
Een ander puntje is het Tsjechische schoolsysteem, maar dat is misschien iets voor in een ander topic. Ze beginnen hier bijv. twee jaar eerder met natuurkunde (fysica) e.d. Dat zijn dan dingen die je waarschijnlijk met lessen thuis moet zien te overbruggen. Stuur maar bericht als je hier meer over wilt weten, mijn oudste zoon zit in dezelfde klas als die van jou, dus informatie genoeg. Of kom eens naar Brno, dan kunnen Curious en ik je persoonlijk van alles vertellen :)
 
Bovenaan