Mag je een huis laten verkrotten?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Als je na de prijs van grondstukken kijkt hier in de omgeving dan vragen ze voor een stuk van onze grootte hetzelfde of nog meer dan hetgeen wij destijds voor huis en grond hebben betaald. :)
Het huis is al aardig opgeknapt enkel nog een nieuw dak en wat stucwerk aan de muren en wat verfwerk en het is klaar . Huizen van dit formaat in de huidige staat leveren vele malen hetgeen op wat we er destijds voor betaald hebben. Weet niet wat de huizenmarkt gaat doen maar voorlopig aanhouden lijkt ons het verstandigste.
 

Tabe

† In Memoriam
Leegstand is achteruitgang. De kop van dit onderwerp is eigenlijk verkeerd, Joep. Eigenlijk moet die zijn : Mag je een huis leeg laten staan oid.

Jammer dat je besloten hebt niet verder te gaan met dit huis. Het heeft wel enige potentie, maar er zit(zat) veel opknapwerk aan. Verhuren is inderdaad beter dan leegstand of verkrotten.
 

Vodnik

† In Memoriam
Als je na de prijs van grondstukken kijkt hier in de omgeving dan vragen ze voor een stuk van onze grootte hetzelfde of nog meer dan hetgeen wij destijds voor huis en grond hebben betaald. :)
Het huis is al aardig opgeknapt enkel nog een nieuw dak en wat stucwerk aan de muren en wat verfwerk en het is klaar . Huizen van dit formaat in de huidige staat leveren vele malen hetgeen op wat we er destijds voor betaald hebben. Weet niet wat de huizenmarkt gaat doen maar voorlopig aanhouden lijkt ons het verstandigste.

Ook in CZ heeft de crisis toegelagen en dan heeft z'n weerslag op huizenhandel. Prijzen zijn de het laatste jaar gedaald en het aanbod is groot. Interesse van buitnelanders neemt af, alleen koopjesjagers en in het topsegment zit nog beweging.

Als je voor een goede prijs kan verkopen, doen! Niet speculeren tenzij je financieel onafhankelijk bent van de verkoop / opbrengst.
 
Verhuren lijkt mij een prima alternatief, gewoon doen. Van de huuropbrengst kan je de noodzakelijke verbeteringen laten aanbrengen, het mes snijdt aan twee kanten; het huis staat niet leeg en de waarde stijgt. Veel plezier in de zon van al die mooie landen en hopen dat je gezondheid niet achteruit gaat en dat je nog hééél lang kan genieten.
 
Goed, daar komtie:
Wij hebben dit jaar ons huis 2x één week verhuurd. De eerste mensen, vader moeder en twee kleine kinderen, waren aardig en helemaal weg van het huis en de omgeving. Bij hun vertrek zag het huis er schoon en netjes uit, niets op aan te merken. De volgende huurder was een vader met twee tieners. De man was onverschillig en duidelijk nergens in geïnteresseerd. Wim heeft hem uitgelegd hoe hij de pomp van het zwembad aan en uit moest zetten en nog wat aanwijzingen en tips. Vooral veel tips over uitstapjes in de omgeving. Bij hun vertrek zag het huis er niet schoon uit, hoewel pa mij verzekerde dat hij de stofzuiger had gebruikt. Nou ben ik een softie dus heb het maar zo gelaten en zelf de sopdoek en stofzuiger gepakt. Wij rekenen geen schoonmaakkosten als de mensen zelf de eindschoonbmaak doen, maar ik ben dan weer niet zakelijk genoeg om hem de rekening te presenteren. We hebben samen het huis doorgelopen en op het oog was er geen schade, dus de borg terug betaald. Dezelfde dag nog kwamen we er achter dat de wc bril (van goede kwaliteit) door en door gebarsten was, de kids het zitje van één van de schommels (net nieuw gekocht voor de kleinkinderen) kapot had getrapt, struiken vernield etc. We zijn ons dus nog aan het beraden of we dit volgende zomer wel weer gaan verhuren.
 
We hebben nog een paar maanden voor we gaan overwinteren en zijn een beetje aan het klussen in het huis .Verfje hier en daar en de tuin onderhoudsvrij aan het maken en tevens een camperplaats aan het maken van het puin en steen wat vrijgekomen is .:zwijg:

We hebben vernomen dat we met de herfst en kerst aardig wat familie over de vloer krijgen :slik:.De kamers beneden moeten dus nog afgemaakt worden [waren al bijna klaar].
Dit alles doen we niet zelf 1 van onze zoons en een Tsjechische vriend die wat bij willen verdienen helpen ons hierbij:top:
 

Vodnik

† In Memoriam
We hebben er over nagedacht en gaan pogingen ondernemen om de boel te verkopen.

Succes!
Je hebt al is aangegeven dat het zeker driemaal meer waard is dan toen je het kocht. Laat dat een beetje te positief zijn en je wilt verkopen dus een scherpe prijs stellen, dan is tweemaal nog geen slecht resultaat lijkt me!

Maar . . . Hoe doe je dat dan verder? ga je weer in NL wonen? Moet je je camper weer van nederlands kenteken voorzien, zal niet meevallen!
 
We gaan eerst eens rondkijken in Spanje .inde regio Almeria wonen vrienden van ons en die weten een huisje voor niet te veel geld .
Alle opties zijn eigenlijk open ,we zien wel hoe alles gaat lopen eerst maar eens kijken hoe het leven ons daar bevalt .

Zomers kunnen we altijd nog naar Tsjechië met de camper
 
We gaan eerst eens rondkijken in Spanje .inde regio Almeria wonen vrienden van ons en die weten een huisje voor niet te veel geld .
Alle opties zijn eigenlijk open ,we zien wel hoe alles gaat lopen eerst maar eens kijken hoe het leven ons daar bevalt .

Nou Jozef, wij zijn ook bezig geweest met Spanje als alternatief om te gaan wonen. Ik zou me nog wel achter de oren krabben voordat je dat gaat doen. Doe niets zonder een goede advocaat, want anders koop je wat, waar nog hypotheek opzit waar jij voor op gaat draaien of de grond is niet eens je eigendom. Er is behoorlijk wat criminaliteit in Spanje en vakantiehuisjes zijn geliefkoosde objecten om leeg te roven dus je kunt bijna niet zonder tralies voor de ramen. Spanjaarden achter het stuur worden compleet gek, daar is Tsjechie echt heilig bij. En dat is geen lulverhaal, spanjaarden in mijn kennissenkring geven dat zelf toe, de gemiddelde spanjool kun je goed hebben, achter het stuur zijn ze niet te genieten.
Ik zou er eerst eens een paar maandjes vakantie doorbrengen en dan eens kijken of het nog zo leuk is. Het kan er bloedheet zijn de zomerdag en dat is echt niet grappig meer. Overwinteren is goed te doen, hebben wij ook gedaan, maar permanent wonen, ik heb een redelijk kale kop, maar geen haar die er nog opstaat, die daaraan denkt.;)
 
Bovenaan