Langere vrachtwagencombinaties in Tsjechië toegestaan

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
LZV ook in Tsjechië toegestaan

LZV’s (Langere en Zwaardere Vrachtwagencombinaties) met een maximale lengte van 25,25 meter zijn nu ook in Tsjechië toegestaan. De Tsjechische regering heeft dit recent besloten. Het maximum gewicht voor LZV’s in Tsjechië is vastgesteld op 48 ton en ontheffingen kunnen worden aangevraagd voor vastgestelde routes tussen twee punten.

Ecocombi%20Duitsland.jpg

Het is de bedoeling dat de route zoveel mogelijk over het hoofdwegennetwerk loopt. De laad- en loslocaties mogen maximaal 10 kilometer van de snelweg verwijderd zijn. Passage van spoorwegovergangen is verboden. Afgegeven ontheffingen zijn geldig voor een periode van 3 maanden met de mogelijkheid tot verlenging. Meer concrete informatie over de voorwaarden om met LZV’s te mogen rijden, is op dit moment nog niet beschikbaar.

Tiende land
TLN is blij met het besluit van Tsjechië. LZV’s bieden grote voordelen op het gebied van milieu en logistiek en vormen een effectief middel om de CO2-uitstoot voor het wegtransport te verlagen. TLN lobbyt daarom al vele jaren om deze voertuigen binnen heel Europa toe te staan. Tsjechië is inmiddels het tiende EU-land waar LZV’s mogen rijden. De andere landen zijn: Zweden, Finland, Nederland, Denemarken, Noorwegen, Duitsland, België, Portugal en Spanje.

Bron: tln.nl
 

kuurgast

Donateur
Dachser rijdt in Tsjechië al met LZV’s

In Tsjechië is logistiek dienstverlener Dachser onlangs begonnen met de inzet van twee langere vrachtwagens op zijn dagelijkse route tussen de vestigingen in Ostrava en Brno. Dit zal de capaciteit op de route vergroten en tegelijkertijd een conventioneel voertuig vrijmaken. De LZV’s die door Dachser Tsjechië wordt ingezet, biedt ruimte aan 104 pallets in twee opleggers.

Het nemen van deze stap werd mogelijk met de recente beslissing van de Tsjechische regering om langere vrachtwagencombinaties toe te staan. Transportbedrijven kunnen nu vergunningen aanvragen voor bepaalde routes. Vrachtwagens met oplegger zijn in Tsjechië beperkt tot een maximale lengte van 25,25 meter en een maximaal gewicht van 48 ton. Bovendien moeten routes aan bepaalde voorwaarden voldoen om goedkeuring te krijgen: ze moeten voornamelijk bestaan uit snelwegen, mogen geen spoorwegsporen kruisen en de afstand tussen de laad- en losplaatsen en de toegang tot de dichtstbijzijnde snelweg mag niet meer dan tien kilometer bedragen. Het bijna 170 kilometer lange traject tussen Ostrava en Brno voldoet perfect aan deze vereisten en helpt Dachser zijn transportnetwerk in Tsjechië verder te optimaliseren. Een langere vrachtwagen biedt ruimte voor 104 pallets in twee opleggers. Het inzetten van de twee vrachtwagens zal de capaciteit op de route met 40 procent vergroten, en alleen de twee langere vrachtwagens zullen elke dag worden gebruikt in plaats van drie conventionele trucks.

Bron ttm.nl.
 

Ad Verschoor

Donateur
Raben zet nieuwe LZV op de weg

Raben Logistics Czech, de Tsjechische tak van de Nederlandse logistiek dienstverlener, zet in Tsjechië een nieuwe LZV op de weg op de route tussen Praag en Brno.

“Langere voertuigen zorgen voor minder verkeer, minder rijtijden bij chauffeurs en ze verhogen de productiviteit. Tegelijk reduceren ze het aantal ritten voor ons met ongeveer 1000. Dat helpt bij het beschermen van het milieu”, aldus Jiří Chlup, manager van binnenlands wegtransport van Raben in Tsjechië en Slovenië.
 
Bovenaan