Luidsprekers in dorpen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Esthertje

Geroyeerd Lid
Hier bij ons wordt in het dorp omgeroepen wanneer er een uitje georganiseerd wordt, er iets bijzonders op school of bij de gemeente gebeurd en wanneer een vooraanstaand bewoner van de gemeente jarig is, noem maar op, soms wordt er zelfs muziek gedraaid. De eerste keer schrok ik me gek, ik dacht ramen en deuren dicht, radio aan, je kent dat wel. Lukas kwam niet meer bij van het lachen. Dit gebeurd trouwens niet al te vaak hoor. Maar luchtalarm heb ik hier nog niet gehoord, wel in Trutnov, daar doen ze dat wel op een gezette tijd.
 

Pasqual

Forumleiding
Administrator
Geweldig vind ik dat ouderwetse luidsprekersysteem!

Het begint bij ons in het dorp altijd met een vrolijk Tsjechisch hoempapa muziekje (waar we 's zomers menig maal vrolijk in de tuin op staan te dansen) en na een minuutje of twee volgt dan de 'belangrijke' mededeling. (dat bijv. tussen 2 en 3 het water wordt afgesloten, grof vuil kan worden ingeleverd of 'gevallen fruit' wordt opgehaald/ingekocht)

't zou jammer zijn als dit stukje nostalgie zou verdwijnen....
 

Macek

Geroyeerd Lid
Is het ook niet zo dat deze gebruikt worden tijdens verkiezingen en dergelijke, heb wel gezien in Prestice dat op vrolijke marsmuziek door de tandloze werkster van het pension de gang werd gedweild om 07.30 uur ik dacht dat de Russen waren teruggekeerd.
 

pepo

† In Memoriam
Pasqual schreef:
Geweldig vind ik dat ouderwetse luidsprekersysteem!

Het begint bij ons in het dorp altijd met een vrolijk Tsjechisch hoempapa muziekje (waar we 's zomers menig maal vrolijk in de tuin op staan te dansen) en na een minuutje of twee volgt dan de 'belangrijke' mededeling. (dat bijv. tussen 2 en 3 het water wordt afgesloten, grof vuil kan worden ingeleverd of 'gevallen fruit' wordt opgehaald/ingekocht)

't zou jammer zijn als dit stukje nostalgie zou verdwijnen....
in mijn dorp is dat nog steeds zoo, precies zoals Pasqual dat beschrijft.
 
bij de problemen met de zeer hoge waterstanden een aantal jaren geleden werden er evacuatiemaatregelen via dit systeem doorgegeven.gelukkig waren er een aantal tsjechen die engels spraken anders hadden we er niks van begrepen.maar het systeem werkt uitstekend!!!!
 
De eerste keer dat wij in Tsjechië waren klonk er plotseling allemaal fanfare muziek door het dorp heen, met een of andere mededeling erachteraan, en tot slot weer muziek. Wij hadden geen idee wat er aan de hand was, dachten dat het een herdenking of zoiets zou zijn. Later bleek dat de electra voor een paar uur afgesloten was en dat dat omgeroepen was.
een handig systeem.+

groetjes,
Tonia
 
Irritant? Welnee, is juist leuk! :)
Juist omdat zoiets in Nederland niet bestaat, benadrukt het des te meer dat je op vakantie bent. Ik hoop dat het omroepsysteem nog lang blijft bestaan, ook al gaan de berichten tegenwoordig veelal over relatief onbenullige zaken.
 
Ik vind het ook iets engs hebben. Wij vroegen ons ook de 1e x af wat deze palen waren en waar ze voor waren. Maar op 1 of andere manier vind ik het wel bij het land(schap) horen. Hoe het muziek of meldingen eruit klinkt weet ik niet, dit heb ik nog nooit gehoord.
 
Toen de Tsjechen nog geknoet werden, was ik in dat landje.
Het eerste wat opviel waren de alom aanwezige luidsprekers, echt overal, en de rode vlaggetjes. In elk raamkozijn was een geroest houdertje en daar stak een vlaggestokje in en het vlaggetje eraan.
Als je goed kijkt zie je de houdertjes nog zitten.
De luidsprekers waren irritant, leuzen en marsmuziek.
Na 1989 verdwenen de rode vlaggetjes en de leuzen op de muren in een noodgang.
De luidsprekers zijn veelal verdwenen. Een tijdje geleden liep ik in een dorp en prachtige klassieke muziek klonk over het dorp heen. Het bleek dat een inwoner overleden was en dat dit de dag van de begrafenis was.
Nog altijd herinner ik mij de brute kracht van het leger en bijbehorende zaken als vlaggetjes en luidsprekers.
Van mij mogen die dingen verdwijnen, maar wie ben ik als de Tsjechen ze laten hangen.

Groeten van Kukel.
 
:?: Ik heb ze ook gezien en gehoord in 1973 en 1974 toen ik in Moravie was, de mensen waren er toen niet blij mee, je hoorde aldoor militaire marsmuziek, ik vond het toen nare dingen. Nu zouden ze inderdaad wel handig kunnen zijn, anders waren ze wel overal weggehaald maar als ik ze af en toe zie, vind ik het nog steeds niet zo prettig.
Elly
 
Bovenaan