Luidsprekers in dorpen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vroeger was het - zoals Radka het al aangaf, maar toen zal ze vast nog in een wiegje hebben gelegen - een soort van radiodistributie. En dan eentje van het soort dat je centraal kon aanzetten en waar je nauwelijks omheen kon.

Daarnaast is het ook een product van de Koude Oorlog waarbij west en oost minimaal voortdurende paraatheid moesten suggereren. Op zich was dit systeem beter dan het onze, wij hoorden alleen een signaal waarop we ons met een bosje wortelen onder de trap moesten begeven (met het hoofd tussen de knieën en niet naar de flits kijken). Laatst hebben ze nog een gezin gevonden die het einde alarm niet hadden gehoord en er nog zaten.

Zo gezellig die Koude Oorlog:

 

Vodnik

† In Memoriam
............... ietsjes ouder...

Mijn profielfoto is ook al weer 13 jaar oud...

Pfff, zit je de boel een beetje te bedotten?!

Jammer . . . . . .:D

BTW, die sirenes waar dieter naar verwijst (in NL) bestaan hier *) ook, maar nog wel die ouwe die langzaam steeds harder gaan draaien loein. Elke eerste woensdag van een maand om 12.00 Uur wordt er proef geloeid. In NL zijn deze mechanisch sirenes inmiddels vervangen door luidsprekers die dat geluid voortbrengen. Deze worden ook maandelijks getest, dwz de verbinding,er komt geen geluid uit de luidsprekers (het lijkt mij wel leuk als er is een hacker dat systeem zou hacken en dan geen geloei laat horen maar bv het russische volkslied :D)

Hier = tsjechie voor wie dat niet weet
 
ik herinner mij half jaren 60 - een plaatsje toch niet zo ver van Nymburk maar haast mentaal afgesloten van de wereld : alle info voor de bewoners passeerde allemaal via deze luidsprekers. Er was geen andere vorm van communicatie. Wanneer er mededelingen gedaan werden, kon je bij wijze van spreken "een speld horen vallen." De marsmuziek vond mijn gastfamilie toen echter helemaal niet leuk ... In die tijd luisterden zij stiekem naar radio Luxemburg !
 

kuurgast

Donateur
200805071847_domino.jpg
200805071847_sirena.jpg
200805071847_elektr.jpg

Lokale radio . . . . . . . . . .Oude sirene . . . . . . . . Nieuwe sirene met radio.
Bron:varujemevas.cz.
 
Gewoon om de mensen in het dorp te laten weten dat het 06.30 uur is. Niet iedereen had vroeger een horloge en de klok was alleen in de huiskamer aanwezig.
In ons dorp in Zeeland luidde de klok om 08.00, 12.00 en 18.00 uur.
Teken voor de mensen (ook de boeren die buitenaf werkten) dat het zo laat is (tijd voor ontbijt, middag- en avondmaaltijd)
 
Voor het aangeven van de tijd slaat de klok. Voor de oproep tot gebed luidt de klok. In dit geval voor de katholieke ochtendmis oftewel de lauden, die bij voorkeur bij zonsopgang wordt gebeden.

Dat mensen daar eventueel ochtendmisselijk van worden is een andere zaak.
 
Bij ons is het een Hervormde kerk, die twee keer per dag luidt, ok 8 uur en om 18 uur.
Die doet dat dus niet om de mensen naar de kerk te roepen maar echt alleen maar om de tijd aan te geven.
 
Klassieke gemeentelijke radio; een Tsjechische zeldzaamheid...

In het begin een muzikale intro. "We waarschuwen de burgers dat morgen...", begint de mededeling. Het lijkt misschien meer op een oude Tsjechische komedie. De gemeentelijke radio werkt in veel plaatsen echter nog op deze manier. Als een buitenlander het hoort, is hij verbaasd.

220px-Lstibo%C5%99%2C_ampliony.JPG

Lokale radioversterkers

Lokale radio (of ook gemeentelijke radio) is een systeem voor het verspreiden van informatie, meestal op het grondgebied van een gemeente of stad. Luidsprekers bevinden zich in en rondom het dorp of zelfs in gebouwen. Het signaal wordt via een tweedraadslijn verspreid, en voor nieuwere constructies ook draadloos. Het communiceert informatie over activiteiten in het dorp of dreigend gevaar. De berichten worden meestal ingeleid en afgesloten met muziek. Het zijn populaire liedjes, maar in sommige dorpen (zoals Suché Lozi) is het een fanfare. In Kunovice introduceren ze de uitzendingen met een lied dat door een beiaard wordt gespeeld.

Oudere bedrade radio's worden geleidelijk vervangen door moderne draadloze radio's. Deze bieden burgers hoogwaardige en tijdige informatie zonder significant verlies van signaalkwaliteit en -sterkte. Daarom hoeven ze niet te worden uitgerust met versterkers, zoals in het geval van bedrade radio's. Draadloze radio's beheren met behulp van een computerprogramma meestal verschillende soorten aankondigingen naar afzonderlijke delen van het dorp of andere plaatsen.

Het laatste "evolutionaire" systeem kan worden beschouwd als mobiele radiosystemen, die de meeste nadelen van gemeentelijke radio elimineren.

bron: wikipedia

Een voorbeeld van deze gemeentelijke radio-aankondigingen of Hlášení obecního rozhlasu:

De productievestiging van het bedrijf Baťa in Dolní Němčí wil werknemers aannemen voor de productie van schoenen. We bieden werk in één ploeg, een maaltijdvergoeding, schoenen kopen tegen gereduceerde prijzen en andere voordelen. Ervaring in het veld is niet nodig. Aanvang per direct mogelijk. Voor meer informatie, bel 577 685 111. Stuur uw cv naar kariera@bata.cz of geef hem af bij het poortgebouw van de Baťa Dolní Němčí fabriek.

Datum van invoeging: 12-2-2021 8:29

bron: www.vlcnov.cz/obec-informace/hlaseni-obecniho-rozhlasu


Ook overlijdensberichten en dergelijke worden op deze manier omgeroepen:
www.vlcnov.cz/obec-informace/hlaseni-obecniho-rozhlasu/hlaseni-obecniho-rozhlasu-08-02-2021-pondeli-3697cs.html
 
Bij mij in het dorp hangen ze nog wel, maar de laatste jaren niet meer gehoord. Vroeger af en toe een aankondiging, zoals een dorpsvergadering of een evenement. Dan werd eerst een oubollig bandje afgespeeld van een soort zingende vrachtwagenchauffeur (geen Henk Wijngaard). Ze hadden blijkbaar maar 1 bandje. Maar ik vond het een grappig nummer. Erna kwam een omroep door een oude mannenstem die heel langzaam sprak. En na iedere zin een stilte alsof die moest nadenken over de volgende zin. Het hoeft van mij niet elke week, maar ik mis het wel een beetje. In Turnov hangen ze ook. Van die draadloze. Een enkele keer daar gehoord bij een calamiteit met een drinkwaterbesmetting in de wijk. Tegenwoordig hebben ze niet veel nut meer, want de informatie bereikt je ook via de smartphone en ik weet niet of het systeem een noodstroomvoorziening heeft, want zonder dat is het nut helemaal weg. Maar soms is het een leuke traditie.
 
Hier in Bilenice zijn ze ook nog steeds. Soms dringt de inhoud tot je door, maar vanwege de plaatsing van de speakers: van hoog, tot laag in het dorp, en over grotere afstanden, klinkt de stem van de snelsprekende mevrouw al snel kakafonisch omdat door de geluidsvertraging het hele bericht "rondzingt". Je hoort het bericht vier keer door elkaar heen, en niemand kan het nog volgen. Al hoewel; wel degene onder zo'n speaker.
Soms aan de buren naar de inhoud van het bericht gevraagd. Antwoord: Géén idee. Binnen horen we niets.
Dus, moet je even naar de website van het dorp om het mededelingenbord te gaan lezen.
Dat blijkt vaak toch wel belangrijk te zijn, al was het alleen maar om te begrijpen dat je een dag geen drinkwater hebt.
 
Wellicht dat het verschillend is per dorp.

Hier in Belkovice krijgen we dagelijks de nieuwtjes om half 5 uit de speaker (behalve zondag). Dat kan van alles zijn. Soms is het iemand die overleden is, een persoon die knoflook verkoopt, een uitje of evenement op het sportcomplex, politie of brandweer die uitrukt/langskomt, etc. En mocht er niets zijn krijgen we wat muziek te horen.

Het geluid is prima en de vrouwelijke spreker spreekt zeer langzaam en de berichten komen 2x langs mocht je het gemist hebben. Daarnaast kunnen we het nieuws ook op de website volgen, hebben we een dorpsapp, facebook pagina en de mogelijkheid tot het krijgen van een SMS berichtje met het nieuws.

Ik vind het wel wat hebben en je ziet ook dat mensen meer samenkomen door dit soort berichten.
 
Aantal jaren geleden het begindeuntje van de rozlas in "ons" dorp opgenomen en op mn telefoon als ringtone ingesteld. Het geeft me altijd een goed tweede thuis gevoel als ik het hoor, ook al kraait dat ding soms achterlijk vroeg om aan te kondigen dat het mannetje met de gerookte knofloken vanmiddag op het pleintje staat (o.i.d.). Anyway. de ringtone gaf ook veel hilariteit in de hospoda: echte Pavlov reactie bij de locals laat op de avond toen vrouwlief me belde waar ik bleef.... hahahha!
 
Bovenaan