Luidsprekers in dorpen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ja, het is altijd de eerste woensdag van de maand om 12.00 maar ik moet eerlijk zeggen dat je bij ons in het dorp het alleen maar hoort als je het weet en dan goed luistert.
In de grotere dorpen/steden hoor je het altijd wel goed.
 
Het klinkt ongeveer net zo als in Nederland.
Volgens mij zijn het weer andere luidsprekers waaruit het klinkt, wij hebben ook een luidpreker voor het huis en daaruit komt het niet!
 

pepo

† In Memoriam
De meeste Tsjechen hebben een bloedhekel aan die luidsprekers omdat er in de tijd van het Communisme wat andere boodschappen werden gezegd....van veel mensen mag ie dan ook voorgoed weg.

Dit meen je toch niet, waar haal je dit in godsnaam vandaan?

==================================================

Ik meen, dat als je wilt weten, wanneer de speakers (ampliony) en de waarschuwingssystemen in het dorp getest worden, loop je gewoon naar het spreekuur van het gemeente en stel je daar de vraag:

Jaká je tady bezpecnostni signalizace a jak a kdy se testuje?
 

baret

† In Memoriam
luidsprekers

Pepo heeft volkomen gelijk. Ze worden gebruikt om b.v belangrijke- of ook reklameboodschappen door te geven. De aankondiging van een dansavond in de dorpszaal b.v De uitbater betaalt dan een klein bedrag op het gemeentehuis en dan wordt die boodschap zovaak herhaalt als je maar wilt. Ook wanneer er iemand overleden is in het dorp wordt dit vaak aangekondigd. Al met al een beetje te vergelijken met ons weekkrantje die huis aan huis verspreid word. Ik snap ook niet goed wat Lubnik bedoelt met weghalen, omdat de Tsjechen er een hekel aan hebben. Vaak snellen de Tsjechen naar het raam en openen daze opdat ze de boodschappen beter kunnen horen.

SJORS
 
Ik denk dat er niet te ingewikkeld over gedacht moet worden. Het is een wat te ouderwetse voorziening. In een dorp waar het wat rustiger is, heeft zo´n ding misschien nog zin, inderdaad om allerlei praktische info om te roepen - maar wie is er nog overdag thuis? In een stad is er toch teveel lawaai. De enige enge gedachte - misschien films uit de tijd van de Duitse bezetting?
 
Ik woon in een klein dorpje en dan is het toch echt wel handig dat ze bepaalde zaken doorgeven via de luidspreker!
Pas was de toegangsweg naar het dorpje een aantal dagen afgesloten, de enige andere optie is een slecht bospad dat alleen toegankelijk is als het niet te nat is.
Toch wel fijn als je dat weet zodat je er rekening mee kunt houden.
Vorig jaar werd de stroom een dag afgesloten, ook fijn als je dat van te voren weet!
Maar ik kan me voorstellen dat dat in de stad anders is, maar hier staat iedereen buiten als je de muziek hoort klinken!
 
Ik denk dat er niet te ingewikkeld over gedacht moet worden. Het is een wat te ouderwetse voorziening. In een dorp waar het wat rustiger is, heeft zo´n ding misschien nog zin, inderdaad om allerlei praktische info om te roepen - maar wie is er nog overdag thuis? In een stad is er toch teveel lawaai. De enige enge gedachte - misschien films uit de tijd van de Duitse bezetting?
Hier in Zuid-Oost Moravië ziet men in praktisch alle dorpjes deze luidsprekers en deze worden meerdere malen per week gebruikt.Maar ook in middelgrote stadjes zoals b.v. Uherský Brod hangen deze luidsprekers en ook daar worden ze nog door de gemeente gebruikt om de burgers te informeren.
rich?
 
20130807_140527.jpg

Zonet om 13.30 u hoorden wij opeens een soort marsmuziek. Het deed heel erg denken aan wat je vroeger in Nederland ook wel hoorde. Dan reed er zo'n auto door de straat met mededelingen.

Zou wat in deze paal hangt voor hetzelfde dienen? Het had overigens wel een hoog "damahls" gehalte als jullie begrijpen wat ik bedoel.
 
Ja, in veel Tsjechische gemeentes hangen deze megafoons. Ook bij ons. Als er belangrijk nieuws is, wordt het zo inderdaad omgeroepen.

En vroeger zal er ook wel veel communistische propaganda door geklonken hebben...
 
Bovenaan