Lithium is goudmijn voor Tsjechië

Topic in 'Nieuws & Actualiteiten' gestart door Ad Verschoor, 26-03-2018.

  1. Ad Verschoor

    Ad Verschoor Donateur

    Zeven miljoen ton lithium in de grond, dat moet Tsjechië veel moois brengen
    [​IMG]

    Onder de wit besneeuwde bergen van Tsjechië, nabij een afgedankte tinmijn, ligt grijs goud: zeven miljoen ton lithium, de grootste voorraad in Europa. Een aangename verrassing voor burgemeester Petr Pipal, die de mijn tien jaar geleden aankocht namens zijn bergdorpje.

    "We konden niet weten dat twee jaar later dat bedrijf zou aankloppen", zegt de burgemeester van Cinovec zichtbaar tevreden in het gemeentehuis van Dubi, een stadje aan de grens met Duitsland. 'Dat bedrijf' heet Geomet, dochter van het Australische European Metals. De Australiërs vermoedden dat het Ertsgebergte, dat al sinds de middeleeuwen zijn naam eer aan doet, lithium zou kunnen herbergen.

    In 2012 kochten ze Geomet en begonnen met proefboringen. "Een recent afgeronde studie laat zien dat Cinovec de goedkoopste producent van lithium uit hard gesteente kan worden", meldt het bedrijf. Burgemeester Pipal telt zijn zegeningen. "Geomet heeft de oude mijnschacht nodig voor ventilatie. Die kunnen ze van ons huren of kopen." Extra inkomsten voor de gemeente dus, bovenop de lokale belasting die de gemeentebegroting naar schatting met 20 procent verruimt.

    De tekst loopt door onder de kaart.

    [​IMG]
    © L&F

    Praag heeft ook wel oren naar extra geld. Premier Andrej Babiš voerde verkiezingscampagne met de leuze dat lithium staatseigendom moet worden. Volgens Pipal zijn de belastinginkomsten echter niet het belangrijkste. "Als het lukt om lithium te verwerken tot eindproducten, kan Tsjechië een grote speler worden op het gebied van accu's."

    Ook nog: een uitvinding
    De ontdekking van het lithium valt samen met een andere Tsjechische vondst. Uitvinder Jan Prochazka bedacht een manier om lithium-ion batterijen efficiënter te maken. In Praag rolden in december de eerste exemplaren van de HE3DA-batterij van de band. Het is een prototype, zegt Jakub Gajdušek in het hoofdkwartier van HE3DA. "De meeste batterijen die worden bedacht komen nooit van de tekentafel."

    Bij de stad Havirov in het oostpuntje van het land verrijst voor 180 miljoen euro een fabriek waar binnen een jaar grootschalige productie moet beginnen. Onlangs ondertekende HE3DA een overeenkomst met Geomet voor de afname van lithium uit Cinovec. Als verkoopmanager brengt Gajdušek de vraag in kaart. "De verkoop is nog niet begonnen, de fabriek is in aanbouw, maar we krijgen al volop mails waarin klanten zeggen hoeveel ze willen hebben."

    Vooral netwerkbeheerders en producenten van groene energie staan in de rij. "Onze batterijen zijn heel geschikt om pieken en dalen op te vangen", legt Gajdušek uit. De Tsjechen richten zich in eerste instantie op die markt. Voor hun batterij geldt: hoe groter, hoe efficiënter. Het geheim van de smid is dat de batterij bestaat uit samengeperste platen met een speciale nanostructuur. Gajdušek laat een staafje zien, een batterijcel uit China. "In een gewone batterij zitten duizenden van dit soort cellen met daartussen ruimte voor koeling. Onze batterij perst meer energie samen in dezelfde ruimte." Bovendien hoef je niet al die cellen met elkaar te verbinden. "Bedrading is al gauw 50 procent van de kosten."

    Recycling geen probleem
    En er is nog iets. Gajdušek neemt een gasbrander en zet de blauwe vlam op iets wat eruit ziet als een gewoon velletje papier. Er gebeurt niets. Het is een separator die de laagjes in de batterij van elkaar scheidt. "Onze batterijen zijn 100 procent veilig", zegt hij. Om zijn opmerking kracht bij te zetten zet hij de vlam op een gewone separator, die binnen enkele seconden verschroeit.

    Batterijcellen zijn rolletjes van op elkaar gelijmde laagjes, die moeilijk van elkaar te scheiden zijn als de batterij is opgebruikt. Met de Tsjechische batterij is recycling geen probleem, zegt Gajdušek. Je schroeft de platen los en klaar is Kees. "Bijna al het materiaal kan worden hergebruikt."

    Bron: trouw.nl
     
  2. In het Ertsgebergte!
    Ik zit op een goudmijn.
    Ga van de week aandelen uitgeven.
    Aanmelden vanaf aanstaande zondag.
     
  3. Volgende keer dat we jouw huisje huren, neem ik een drilboor mee. Drie weken in de kelder en rijk naar huis, dat lijkt me wel wat. :lmfao:
     
    bruinh en kukel vinden dit leuk.
  4. Ad Verschoor

    Ad Verschoor Donateur

    Elektrische auto is voor batterijen niet langer afhankelijk van China
    [​IMG]
    Een proefboring naar lithium in het Tsjechische plaatsje Cinovec. © Hollandse Hoogte / The New York Times Syndication
    Tsjechië wil met eigen lithium, eigen patenten en eigen kapitaal een belangrijke producent van batterijen worden. Goed nieuws voor de Europese Unie, die voor de productie van groene technologie afhankelijk is van Chinese batterijcellen.

    Het Praagse bedrijf HE3DA investeert 180 miljoen euro in de bouw van een fabriek voor batterijen die veiliger en goedkoper zijn dan traditionele modellen en die daarnaast vrijwel geheel recyclebaar zijn. De grondstof voor de batterijen, lithium, moet uit een recent aangeboorde voorraad in Tsjechië komen, de grootste in Europa.

    Lithium-ion batterijen zijn de inzet van een wereldwijde wedloop. Ze worden toegepast in elektrische auto's en in batterijen die stroom opslaan die is opgewekt door, bijvoorbeeld, windmolens. De vraag naar deze batterijen zal naar verwachting enorm groeien. Chinese bedrijven hebben hier al jaren geleden op geanticipeerd door wereldwijd lithiumvoorraden op te kopen en bouwen nu megafabrieken voor batterijen. Europa heeft het nakijken. Batterijcellen waar Europese bedrijven hun batterijen van maken, komen uit China.

    Achterstand inlopen

    "Het gebrek aan eigen productie van batterijcellen is een bedreiging voor de Europese industrie, omdat de aanvoerlijnen onzeker zijn en de prijzen hoger door de transportkosten", concludeerde Maroš Šefčovič, vicevoorzitter van de Europese Commissie, in oktober vorig jaar. De Commissie lanceerde toen een plan om de achterstand in te lopen, de zogenoemde Batterij Alliantie. Hiervoor wil Brussel ruim twee miljard euro uittrekken. Op diverse plekken in Europa staan batterijenfabrieken gepland.

    Het Tsjechische project is uniek, omdat het gebaseerd is op een eigen lithiumvoorraad. Nu komt 55 procent van de batterijen uit China, de rest uit Amerika, Japan en Zuid-Korea. Peking wil dat het Chinese overwicht over drie jaar is gegroeid tot 65 procent. De wereldproductie zal in die tijd naar verwachting bijna verdrievoudigen.

    Orderboek

    De fabriek is nog in aanbouw, maar de orders lopen al binnen. De Tsjechen willen zich in eerste instantie richten op groene stroomproducenten en op netwerkbeheerders die pieken en dalen in het aanbod van stroom moeten opvangen. Zulke pieken en dalen komen er vaker als Europa afhankelijker wordt van de energiebronnen zon en wind. De Tsjechische technologie levert vooral besparingen op bij grote batterijen.

    Bron: trouw.nl
     
    henniekootstradekiel en lexHeezius vinden dit leuk.
  5. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Argumenten barsten opnieuw uit over de Tsjechische lithium-reserves.

    Babiš: De Tsjechische staat zou lithium moeten exploiteren.
    Argumenten over het exploiteren van een lucratieve en strategische Tsjechische grondstof, lithium, zijn weer opgelaaid. De vertrekkende premier Andrej Babiš eist dat een memorandum met een in Australië gevestigd mijnbedrijf wordt geschrapt en dat de Tsjechische staat een rol speelt.
    Babiš zegt dat zijn minister van industrie, Tomáš Hüner, ten onrechte handelde door te zeggen dat hij een addendum bij de nota met het Australische bedrijf zou ondertekenen zonder eerst de regering te informeren.
    Bron radio.cz/en.

    EMH zet het lithium mijnbouw project voort.
    Het in Australië gevestigde mijnbedrijf European Metals Holdings heeft gezegd dat het de voorbereidingen voor de lithiumwinning in Tsjechië zal voortzetten ondanks het feit dat de Tsjechische regering het vorig jaar ondertekende memorandum over de winning en verwerking van lithium niet beschouwt als juridisch bindend en wil naar een Tsjechisch staatsbedrijf gaan voor de aanbetaling om te delven en te verwerken.
    EMH zei dat het memorandum niet zijn rechten garandeerde, maar de prospectielicentie voor natuurlijke hulpbronnen van de firma Geomet, die deel uitmaakt van EMH.
    Bron radio.cz/en.

    Ist der Lithium-Streit nun ausgestanden?
     
  6. Ad Verschoor

    Ad Verschoor Donateur

    Tsjechië is in de ban van de lithiumkoorts

    De prijzen voor lithium gaan door het dak en overal ter wereld wordt driftig gezocht naar het 'witte goud'. In Europa lijkt een project in Tsjechië de beste papieren te hebben, maar daar ligt de regering overhoop met het bedrijf dat de rechten heeft om deze kostbare grondstof voor batterijen in elektrische auto's uit de grond te halen.

    [​IMG]
    Foto: Reuters
    Het is snikheet op deze voorjaarsdag in de bossen rond het Tsjechische plaatsje Cínovec maar de geestdrift van Pavel Lička is er niet minder om. De projectmanager van het lokale mijnbouwbedrijf Geomet leidt zijn bezoek uit Nederland rond in een oude Toyota zonder airconditioning, maar de vierwielaandrijving van het oude beestje komt goed van pas. De bospaden in de bergen hier zijn modderig en liggen vol met stenen.

    Bij één van de vele stops wijst Lička, een vijftiger met lange, witte haren, enthousiast naar een op het oog willekeurige plek aan de rand van het bospad. Dáár, tussen de bomen, moet de ingang van de lithiummijn komen, en de plek waar de toekomstige mijnbouwers zich kunnen omkleden voordat ze de mijnschacht ingaan.

    Behalve de enthousiaste gebaren van de in spijkerbroek en T-shirt geklede ingenieur wijst nog niets erop dat dit vooralsnog de belangrijkste vindplaats in Europa is van lithium, het metaal wat nu al te boek staat als het 'witte goud' of de 'witte benzine'. De geologische dienst van het land schat dat er in heel Tsjechië 1,3 miljoen ton lithium in de grond zit, waarvan het overgrote deel in de buurt van Cínovec, in het Ertsgebergte in het noorden, aan de Duitse grens.

    [​IMG]
    En dat gegeven is niet alleen voor Tsjechië belangrijk. Lithium wordt als cruciaal gezien voor de ontwikkeling van de elektrische auto. Het metaal is een belangrijke grondstof voor de lithium-ion-batterijen in elektrische voertuigen. Kleinere varianten van die batterijen zitten in laptops, smartphones en tablets, maar voor die in voertuigen is veel meer lithium nodig. Tot nu toe komt het meeste van het metaal uit Australië en Zuid-Amerika en worden de batterijen in China gemaakt, maar dat maakt de Europese auto-industrie, die vol wil inzetten op elektrisch rijden, sterk afhankelijk van het buitenland.

    Bovendien zijn de prijzen de laatste jaren door het dak gegaan vanwege schaarste en de opkomst van de elektrische auto wereldwijd. Dat betekent dat de Tsjechen tegen de huidige lithiumprijzen in theorie op een enorme geldberg zitten: een ton lithiumcarbonaat doet tegenwoordig ongeveer € 15.000, waarbij moet worden aangetekend dat de prijs lastig te bepalen is omdat er veel verschillende kwaliteiten zijn en er bijna geen openbare markt voor is. Veel lithium wordt direct verhandeld tussen de mijnbedrijven en batterijfabrikanten.

    Autofabrieken




    [​IMG]
    Pavel Lička
    Projectmanager van het lokale mijnbouwbedrijf Geomet: ‘Dit is het meest veelbelovende mijnbouwproject in Tsjechië van de afgelopen twintig jaar.’

    Daarnaast is de ligging van Cínovec gunstig: in en rond Tsjechië staan namelijk de autofabrieken van de grote Europese merken, en er zijn vergaande plannen om ook in Europa veel batterijfabrieken neer te zetten. Nog een voordeel: in de omgeving van Cínovec wordt al eeuwen gemijnd, naar tin onder andere. Die oude mijnen zijn na de val van de Berlijnse muur gesloten, maar ondergronds liggen alle gangen er nog en kunnen zo worden gebruikt. 'Dit is het meest veelbelovende mijnbouwproject in Tsjechië van de afgelopen twintig jaar', zegt Pavel Lička van Geomet.

    Terug in het vlakbij gelegen dorpje Dubí, in het eenvoudige houten kantoortje van zijn bedrijf, laat Lička de resultaten van de proefboringen zien van de afgelopen jaren. In houten bakken liggen langwerpige stukken steen, wie goed kijkt ziet daar stukjes metaal in glinsteren. 'Er zit hier heel veel lithium in de stenen opgesloten. Per erts is het percentage laag, maar er is wel ontzettend veel van', zegt de ingenieur. Zijn bedrijf is er zo goed als klaar voor en lijkt van alle projecten in Europa in het verst gevorderde stadium om te beginnen met mijnen.

    Verkiezingsthema
    Er is alleen één probleem: de Tsjechische overheid ligt dwars. De landelijke overheid dan, want de lokale burgemeester kan het juist prima vinden met Geomet.

    [​IMG]
    Jan Rovenský
    Greenpeace Tsjechië

    ‘Laat de politiek de royalty’s opschroeven en laat het risico van de lithiumprijs bij European Metals’

    'Alles ging goed tot het een landelijk verkiezingsthema werd', verzucht burgemeester Petr Pipal vanuit zijn werkkamer in het gemeentehuis van Dubí. 'De communisten begonnen opeens te roepen dat het lithium door de Tsjechische staat uit de grond moet worden gehaald. Dat kun je ze niet verwijten, het zijn tenslotte communisten. Maar toen gingen de andere partijen met het onderwerp aan de haal.'

    Geomet is namelijk al een paar jaar geleden opgekocht door European Metals Holdings. Anders dan de naam doet vermoeden is dat een beursgenoteerd bedrijf uit Australië, en het gegeven dat een stel Australische ondernemers aan de haal gaat met het grootste gedeelte van de opbrengsten van de Tsjechische bodemschat valt niet goed bij het grote publiek.

    Ook in het lokale café-restaurant van het stadje, op een steenworp afstand van de werkkamer van de burgemeester, zijn de bewoners van het stadje eensgezind. 'De lithium in de bodem is van ons, dus het zou door de staat moeten worden gemijnd', zegt Josef Brada, een man van middelbare leeftijd die met zijn vrienden een biertje drinkt op het zonovergoten terras.

    Rechten op winning
    European Metals heeft dan wel de rechten op de lithiumwinning in handen, maar de nieuwe Tsjechische regering-in-wording (er is nog steeds geen kabinet gevormd) kan het de Australiërs nog knap lastig maken. Een intentieverklaring tussen de staat en European Metals werd eenzijdig opgezegd en de hoogste baas van staatsenergiebedrijf Diamo verklaarde onlangs nog op de nationale televisie dat zijn bedrijf graag de lithiumwinning van de Australiërs overneemt. Geen goed nieuws voor European Metals, dat nog op zoek is naar investeerders. De aandelenkoers van het bedrijf is flink gedaald sinds de verkiezingen.

    in principe niet schaars. Er zit genoeg van in de aardkorst en met de hoge prijzen van nu wordt er overal ter wereld naarstig naar gezocht. Dat maakt het Tsjechische project kwetsbaar voor een typische varkenscyclus die veel grondstoffen kenmerkt: tegen de tijd dat de mijn operationeel is, is de concurrentie dat ook en wordt de markt overspoeld met lithium, met kelderende prijzen tot gevolg. Bovendien zijn lithium-ion-batterijen nu dan wel populair, maar juist de schaarste aan grondstoffen zorgt ervoor dat er ook veel onderzoek wordt gedaan naar batterijen die met andere grondstoffen werken.

    [​IMG]
    Foto: Jeroen Groot
    Een mogelijke uitweg uit de impasse in Tsjechië komt uit onverwachte hoek. In een koffiebar in de hoofdstad Praag, honderd kilometer naar het zuiden, licht Jan Rovenský zijn standpunt toe. Rovenský werkt voor de Tsjechische afdeling van milieuorganisatie Greenpeace en mengt zich al maanden actief in het lithiumdebat. Verrassend genoeg is Greenpeace Tsjechië vóór de lithiumwinning, als het maar zo milieuvriendelijk mogelijk gebeurt. En over de verdeling van de opbrengsten heeft hij ook een suggestie. 'De royalty's die de Tsjechische staat over de lithium zal ontvangen, zijn belachelijk laag. Laat de politiek die opschroeven, en laat het risico van de lithiumprijs bij European Metals.'



    Lithium in Europa
    De lithiumvoorraden rond Cínovec zijn volgens het bedrijf European Metals dan wel de grootste van Europa, de concurrentie ligt op de loer. Het Britse Savannah Resources, met een notering aan de Londense beurs, wil in Noord-Portugal naar lithium gaan mijnen. Begin deze maand maakte het bedrijf bekend dat de lithiumreserves in de mijn Mina do Barroso de helft meer lithium bevatten dan eerder werd aangenomen.

    En ook in Servië slaat de lithiumkoorts toe. In de plaats Loznica, 140 kilometer ten westen van de hoofstad Belgrado, is lithium gevonden. Daar is is de (toekomstige) uitbating in handen van een grote speler: de Brits-Australische mijnbouwgigant Rio Tinto. De mijn moet nog geheel ontwikkeld worden, Rio Tinto hoopt vanaf 2023 te kunnen produceren.

    Het meeste lithium wordt nu nog geproduceerd in Australië en Zuid-Amerika. De zoutvlaktes in het Andesgebergte zitten vol met dit metaal. Het wordt daar gewonnen door pekelwater te laten verdampen in kunstmatige meertjes. In mijnbouwland bij uitstek Australië wordt lithium uit ertsen gehaald, net als in Tsjechië de bedoeling is.

    Batterijen uit Europa
    De batterijen voor elektrische auto's komen nu grotendeels van buiten Europa, maar daar moet wat de Slowaakse EU-commissaris Maros Sefcovic (energie) betreft snel verandering in komen. Sefcovic lanceerde een Europees initiatief dat de fabricage van batterijen in Europa moet stimuleren. De bedoeling is dat er tientallen consortia ontstaan die de productie van batterijen op zich gaan nemen. Die batterijen moeten vooral milieuvriendelijker worden geproduceerd, want daarmee kan de EU zich echt onderscheiden van de huidige batterijenproductie in de Verenigde Staten en China. Elektrische auto's stoten bij het gebruik geen broeikasgassen uit, maar die worden wel gecreëerd bij de fabricage van de accu's. In Tsjechië bouwt het bedrijf HE3DA aan een grote batterijenfabriek, de bedoeling is dat hiervoor lithium uit Cínovec wordt gebruikt.

    Bron: fd.nl
     
    kuurgast vindt dit leuk.
  7. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Goed geschreven artikel van het Financieel Dagblad. :toppie:
    Meer technische informatie over de mijn in Tsjechië op website van het mijnbedrijf European Metals Holdings europeanmet.com.
     
  8. Interessant allemaal, van dat verbranden van olie en steenkool moeten we vanaf, bovendien worden de geldstromen die hierdoor ontstaan steeds meer gebruikt door personen [ die je niet als buurman wil hebben ], voor oorlogen.
    Persoonlijk geniet ik al jaren van een E-bike, dat motortje en de electronica is geen probleem, de batterij , daar gaat het om.
    Bij fietsen op het vlakke land in Nederland geen probleem, door de gelijkmatige belasting, echter wanneer je hier in de bergen v h Sumava Nationaalpark fietst, heb je te maken met piek belasting, wanneer het bergop gaat, dan wordt de ondersteuning snel minder, de batterij hersteld zich wel weer , wanneer het minder stijl wordt, maar toch is dat een probleem.
    In de winter ben ik begonnen met het bouwen van een E- trike, op basis van een SINCLAIR C5 een ontwerp uit de jaren 80, na de tweede oliecrisis.
    Het frame heb ik klaar, met rondom vering, verder afbouwen doe ik komende winter, kleinere wielen voor een laag zwaartepunt, hydraulische remmen en een versnellingsnaaf zonder tandwielen.
    En wat ik het meest mis op een fiets, je kunt niks meenemen, daarom bouw ik er geen grotere bagage ruimte op.
    De bedoeling is dat er twee batterijen op komen om het probleem v overbelasting te voorkomen
     
    hgmw vindt dit leuk.
  9. Ik heb al vele jaren de volgende stelling, nu iets aangepast, in het hoofd:
    Het is geen stijl dat Palntage Bohémien steil in de betekenis van een grote helling als stijl schrijft.
     
  10. Er zullen volgens het gebruik hier wel weer genoeg zakken gevult worden, waarbij vadertje staat achter in de rij aansluit.
     
  11.  
  12. Maakt niet uit, "Het leven is VURRUKULLUK" , deze titel leverde Remco Campert in 1976 de P.C. Hooftprijs op.
     

Deel deze pagina