Lithium: goudmijn voor Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Zeven miljoen ton lithium in de grond, dat moet Tsjechië veel moois brengen
763


Onder de wit besneeuwde bergen van Tsjechië, nabij een afgedankte tinmijn, ligt grijs goud: zeven miljoen ton lithium, de grootste voorraad in Europa. Een aangename verrassing voor burgemeester Petr Pipal, die de mijn tien jaar geleden aankocht namens zijn bergdorpje.

"We konden niet weten dat twee jaar later dat bedrijf zou aankloppen", zegt de burgemeester van Cinovec zichtbaar tevreden in het gemeentehuis van Dubi, een stadje aan de grens met Duitsland. 'Dat bedrijf' heet Geomet, dochter van het Australische European Metals. De Australiërs vermoedden dat het Ertsgebergte, dat al sinds de middeleeuwen zijn naam eer aan doet, lithium zou kunnen herbergen.

In 2012 kochten ze Geomet en begonnen met proefboringen. "Een recent afgeronde studie laat zien dat Cinovec de goedkoopste producent van lithium uit hard gesteente kan worden", meldt het bedrijf. Burgemeester Pipal telt zijn zegeningen. "Geomet heeft de oude mijnschacht nodig voor ventilatie. Die kunnen ze van ons huren of kopen." Extra inkomsten voor de gemeente dus, bovenop de lokale belasting die de gemeentebegroting naar schatting met 20 procent verruimt.

De tekst loopt door onder de kaart.

581

© L&F

Praag heeft ook wel oren naar extra geld. Premier Andrej Babiš voerde verkiezingscampagne met de leuze dat lithium staatseigendom moet worden. Volgens Pipal zijn de belastinginkomsten echter niet het belangrijkste. "Als het lukt om lithium te verwerken tot eindproducten, kan Tsjechië een grote speler worden op het gebied van accu's."

Ook nog: een uitvinding
De ontdekking van het lithium valt samen met een andere Tsjechische vondst. Uitvinder Jan Prochazka bedacht een manier om lithium-ion batterijen efficiënter te maken. In Praag rolden in december de eerste exemplaren van de HE3DA-batterij van de band. Het is een prototype, zegt Jakub Gajdušek in het hoofdkwartier van HE3DA. "De meeste batterijen die worden bedacht komen nooit van de tekentafel."

Bij de stad Havirov in het oostpuntje van het land verrijst voor 180 miljoen euro een fabriek waar binnen een jaar grootschalige productie moet beginnen. Onlangs ondertekende HE3DA een overeenkomst met Geomet voor de afname van lithium uit Cinovec. Als verkoopmanager brengt Gajdušek de vraag in kaart. "De verkoop is nog niet begonnen, de fabriek is in aanbouw, maar we krijgen al volop mails waarin klanten zeggen hoeveel ze willen hebben."

Vooral netwerkbeheerders en producenten van groene energie staan in de rij. "Onze batterijen zijn heel geschikt om pieken en dalen op te vangen", legt Gajdušek uit. De Tsjechen richten zich in eerste instantie op die markt. Voor hun batterij geldt: hoe groter, hoe efficiënter. Het geheim van de smid is dat de batterij bestaat uit samengeperste platen met een speciale nanostructuur. Gajdušek laat een staafje zien, een batterijcel uit China. "In een gewone batterij zitten duizenden van dit soort cellen met daartussen ruimte voor koeling. Onze batterij perst meer energie samen in dezelfde ruimte." Bovendien hoef je niet al die cellen met elkaar te verbinden. "Bedrading is al gauw 50 procent van de kosten."

Recycling geen probleem
En er is nog iets. Gajdušek neemt een gasbrander en zet de blauwe vlam op iets wat eruit ziet als een gewoon velletje papier. Er gebeurt niets. Het is een separator die de laagjes in de batterij van elkaar scheidt. "Onze batterijen zijn 100 procent veilig", zegt hij. Om zijn opmerking kracht bij te zetten zet hij de vlam op een gewone separator, die binnen enkele seconden verschroeit.

Batterijcellen zijn rolletjes van op elkaar gelijmde laagjes, die moeilijk van elkaar te scheiden zijn als de batterij is opgebruikt. Met de Tsjechische batterij is recycling geen probleem, zegt Gajdušek. Je schroeft de platen los en klaar is Kees. "Bijna al het materiaal kan worden hergebruikt."

Bron: trouw.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Elektrische auto is voor batterijen niet langer afhankelijk van China
763

Een proefboring naar lithium in het Tsjechische plaatsje Cinovec. © Hollandse Hoogte / The New York Times Syndication
Tsjechië wil met eigen lithium, eigen patenten en eigen kapitaal een belangrijke producent van batterijen worden. Goed nieuws voor de Europese Unie, die voor de productie van groene technologie afhankelijk is van Chinese batterijcellen.

Het Praagse bedrijf HE3DA investeert 180 miljoen euro in de bouw van een fabriek voor batterijen die veiliger en goedkoper zijn dan traditionele modellen en die daarnaast vrijwel geheel recyclebaar zijn. De grondstof voor de batterijen, lithium, moet uit een recent aangeboorde voorraad in Tsjechië komen, de grootste in Europa.

Lithium-ion batterijen zijn de inzet van een wereldwijde wedloop. Ze worden toegepast in elektrische auto's en in batterijen die stroom opslaan die is opgewekt door, bijvoorbeeld, windmolens. De vraag naar deze batterijen zal naar verwachting enorm groeien. Chinese bedrijven hebben hier al jaren geleden op geanticipeerd door wereldwijd lithiumvoorraden op te kopen en bouwen nu megafabrieken voor batterijen. Europa heeft het nakijken. Batterijcellen waar Europese bedrijven hun batterijen van maken, komen uit China.

Achterstand inlopen

"Het gebrek aan eigen productie van batterijcellen is een bedreiging voor de Europese industrie, omdat de aanvoerlijnen onzeker zijn en de prijzen hoger door de transportkosten", concludeerde Maroš Šefčovič, vicevoorzitter van de Europese Commissie, in oktober vorig jaar. De Commissie lanceerde toen een plan om de achterstand in te lopen, de zogenoemde Batterij Alliantie. Hiervoor wil Brussel ruim twee miljard euro uittrekken. Op diverse plekken in Europa staan batterijenfabrieken gepland.

Het Tsjechische project is uniek, omdat het gebaseerd is op een eigen lithiumvoorraad. Nu komt 55 procent van de batterijen uit China, de rest uit Amerika, Japan en Zuid-Korea. Peking wil dat het Chinese overwicht over drie jaar is gegroeid tot 65 procent. De wereldproductie zal in die tijd naar verwachting bijna verdrievoudigen.

Orderboek

De fabriek is nog in aanbouw, maar de orders lopen al binnen. De Tsjechen willen zich in eerste instantie richten op groene stroomproducenten en op netwerkbeheerders die pieken en dalen in het aanbod van stroom moeten opvangen. Zulke pieken en dalen komen er vaker als Europa afhankelijker wordt van de energiebronnen zon en wind. De Tsjechische technologie levert vooral besparingen op bij grote batterijen.

Bron: trouw.nl
 

kuurgast

Donateur
Argumenten barsten opnieuw uit over de Tsjechische lithium-reserves.

Babiš: De Tsjechische staat zou lithium moeten exploiteren.
Argumenten over het exploiteren van een lucratieve en strategische Tsjechische grondstof, lithium, zijn weer opgelaaid. De vertrekkende premier Andrej Babiš eist dat een memorandum met een in Australië gevestigd mijnbedrijf wordt geschrapt en dat de Tsjechische staat een rol speelt.
Babiš zegt dat zijn minister van industrie, Tomáš Hüner, ten onrechte handelde door te zeggen dat hij een addendum bij de nota met het Australische bedrijf zou ondertekenen zonder eerst de regering te informeren.
Bron radio.cz/en.

EMH zet het lithium mijnbouw project voort.
Het in Australië gevestigde mijnbedrijf European Metals Holdings heeft gezegd dat het de voorbereidingen voor de lithiumwinning in Tsjechië zal voortzetten ondanks het feit dat de Tsjechische regering het vorig jaar ondertekende memorandum over de winning en verwerking van lithium niet beschouwt als juridisch bindend en wil naar een Tsjechisch staatsbedrijf gaan voor de aanbetaling om te delven en te verwerken.
EMH zei dat het memorandum niet zijn rechten garandeerde, maar de prospectielicentie voor natuurlijke hulpbronnen van de firma Geomet, die deel uitmaakt van EMH.
Bron radio.cz/en.

Ist der Lithium-Streit nun ausgestanden?
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechië is in de ban van de lithiumkoorts

De prijzen voor lithium gaan door het dak en overal ter wereld wordt driftig gezocht naar het 'witte goud'. In Europa lijkt een project in Tsjechië de beste papieren te hebben, maar daar ligt de regering overhoop met het bedrijf dat de rechten heeft om deze kostbare grondstof voor batterijen in elektrische auto's uit de grond te halen.

C2XmjhKUE07JdS7_fY2gTXYUCBE.jpg

Foto: Reuters

Het is snikheet op deze voorjaarsdag in de bossen rond het Tsjechische plaatsje Cínovec maar de geestdrift van Pavel Lička is er niet minder om. De projectmanager van het lokale mijnbouwbedrijf Geomet leidt zijn bezoek uit Nederland rond in een oude Toyota zonder airconditioning, maar de vierwielaandrijving van het oude beestje komt goed van pas. De bospaden in de bergen hier zijn modderig en liggen vol met stenen.

Bij één van de vele stops wijst Lička, een vijftiger met lange, witte haren, enthousiast naar een op het oog willekeurige plek aan de rand van het bospad. Dáár, tussen de bomen, moet de ingang van de lithiummijn komen, en de plek waar de toekomstige mijnbouwers zich kunnen omkleden voordat ze de mijnschacht ingaan.

Behalve de enthousiaste gebaren van de in spijkerbroek en T-shirt geklede ingenieur wijst nog niets erop dat dit vooralsnog de belangrijkste vindplaats in Europa is van lithium, het metaal wat nu al te boek staat als het 'witte goud' of de 'witte benzine'. De geologische dienst van het land schat dat er in heel Tsjechië 1,3 miljoen ton lithium in de grond zit, waarvan het overgrote deel in de buurt van Cínovec, in het Ertsgebergte in het noorden, aan de Duitse grens.

20180505-Cinovec-tsjechie-jb.png


En dat gegeven is niet alleen voor Tsjechië belangrijk. Lithium wordt als cruciaal gezien voor de ontwikkeling van de elektrische auto. Het metaal is een belangrijke grondstof voor de lithium-ion-batterijen in elektrische voertuigen. Kleinere varianten van die batterijen zitten in laptops, smartphones en tablets, maar voor die in voertuigen is veel meer lithium nodig. Tot nu toe komt het meeste van het metaal uit Australië en Zuid-Amerika en worden de batterijen in China gemaakt, maar dat maakt de Europese auto-industrie, die vol wil inzetten op elektrisch rijden, sterk afhankelijk van het buitenland.

Bovendien zijn de prijzen de laatste jaren door het dak gegaan vanwege schaarste en de opkomst van de elektrische auto wereldwijd. Dat betekent dat de Tsjechen tegen de huidige lithiumprijzen in theorie op een enorme geldberg zitten: een ton lithiumcarbonaat doet tegenwoordig ongeveer € 15.000, waarbij moet worden aangetekend dat de prijs lastig te bepalen is omdat er veel verschillende kwaliteiten zijn en er bijna geen openbare markt voor is. Veel lithium wordt direct verhandeld tussen de mijnbedrijven en batterijfabrikanten.

C2k60QcSdpGsaHoDq5g5H4QTDZM.gif

Pavel Lička Projectmanager van het lokale mijnbouwbedrijf Geomet: ‘Dit is het meest veelbelovende mijnbouwproject in Tsjechië van de afgelopen twintig jaar.’

Daarnaast is de ligging van Cínovec gunstig: in en rond Tsjechië staan namelijk de autofabrieken van de grote Europese merken, en er zijn vergaande plannen om ook in Europa veel batterijfabrieken neer te zetten. Nog een voordeel: in de omgeving van Cínovec wordt al eeuwen gemijnd, naar tin onder andere. Die oude mijnen zijn na de val van de Berlijnse muur gesloten, maar ondergronds liggen alle gangen er nog en kunnen zo worden gebruikt. 'Dit is het meest veelbelovende mijnbouwproject in Tsjechië van de afgelopen twintig jaar', zegt Pavel Lička van Geomet.

Terug in het vlakbij gelegen dorpje Dubí, in het eenvoudige houten kantoortje van zijn bedrijf, laat Lička de resultaten van de proefboringen zien van de afgelopen jaren. In houten bakken liggen langwerpige stukken steen, wie goed kijkt ziet daar stukjes metaal in glinsteren. 'Er zit hier heel veel lithium in de stenen opgesloten. Per erts is het percentage laag, maar er is wel ontzettend veel van', zegt de ingenieur. Zijn bedrijf is er zo goed als klaar voor en lijkt van alle projecten in Europa in het verst gevorderde stadium om te beginnen met mijnen.

Verkiezingsthema
Er is alleen één probleem: de Tsjechische overheid ligt dwars. De landelijke overheid dan, want de lokale burgemeester kan het juist prima vinden met Geomet.

lWEfaaUn92bJuTT3pW_UByx6Yvc.gif

Jan Rovenský Greenpeace Tsjechië ‘Laat de politiek de royalty’s opschroeven en laat het risico van de lithiumprijs bij European Metals’

'Alles ging goed tot het een landelijk verkiezingsthema werd', verzucht burgemeester Petr Pipal vanuit zijn werkkamer in het gemeentehuis van Dubí. 'De communisten begonnen opeens te roepen dat het lithium door de Tsjechische staat uit de grond moet worden gehaald. Dat kun je ze niet verwijten, het zijn tenslotte communisten. Maar toen gingen de andere partijen met het onderwerp aan de haal.'

Geomet is namelijk al een paar jaar geleden opgekocht door European Metals Holdings. Anders dan de naam doet vermoeden is dat een beursgenoteerd bedrijf uit Australië, en het gegeven dat een stel Australische ondernemers aan de haal gaat met het grootste gedeelte van de opbrengsten van de Tsjechische bodemschat valt niet goed bij het grote publiek.

Ook in het lokale café-restaurant van het stadje, op een steenworp afstand van de werkkamer van de burgemeester, zijn de bewoners van het stadje eensgezind. 'De lithium in de bodem is van ons, dus het zou door de staat moeten worden gemijnd', zegt Josef Brada, een man van middelbare leeftijd die met zijn vrienden een biertje drinkt op het zonovergoten terras.

Rechten op winning
European Metals heeft dan wel de rechten op de lithiumwinning in handen, maar de nieuwe Tsjechische regering-in-wording (er is nog steeds geen kabinet gevormd) kan het de Australiërs nog knap lastig maken. Een intentieverklaring tussen de staat en European Metals werd eenzijdig opgezegd en de hoogste baas van staatsenergiebedrijf Diamo verklaarde onlangs nog op de nationale televisie dat zijn bedrijf graag de lithiumwinning van de Australiërs overneemt. Geen goed nieuws voor European Metals, dat nog op zoek is naar investeerders. De aandelenkoers van het bedrijf is flink gedaald sinds de verkiezingen.

in principe niet schaars. Er zit genoeg van in de aardkorst en met de hoge prijzen van nu wordt er overal ter wereld naarstig naar gezocht. Dat maakt het Tsjechische project kwetsbaar voor een typische varkenscyclus die veel grondstoffen kenmerkt: tegen de tijd dat de mijn operationeel is, is de concurrentie dat ook en wordt de markt overspoeld met lithium, met kelderende prijzen tot gevolg. Bovendien zijn lithium-ion-batterijen nu dan wel populair, maar juist de schaarste aan grondstoffen zorgt ervoor dat er ook veel onderzoek wordt gedaan naar batterijen die met andere grondstoffen werken.

SeHxRT-0_FluWDTzDdJjqG778PQ.jpg

Foto: Jeroen Groot

Een mogelijke uitweg uit de impasse in Tsjechië komt uit onverwachte hoek. In een koffiebar in de hoofdstad Praag, honderd kilometer naar het zuiden, licht Jan Rovenský zijn standpunt toe. Rovenský werkt voor de Tsjechische afdeling van milieuorganisatie Greenpeace en mengt zich al maanden actief in het lithiumdebat. Verrassend genoeg is Greenpeace Tsjechië vóór de lithiumwinning, als het maar zo milieuvriendelijk mogelijk gebeurt. En over de verdeling van de opbrengsten heeft hij ook een suggestie. 'De royalty's die de Tsjechische staat over de lithium zal ontvangen, zijn belachelijk laag. Laat de politiek die opschroeven, en laat het risico van de lithiumprijs bij European Metals.'

Lithium in Europa
De lithiumvoorraden rond Cínovec zijn volgens het bedrijf European Metals dan wel de grootste van Europa, de concurrentie ligt op de loer. Het Britse Savannah Resources, met een notering aan de Londense beurs, wil in Noord-Portugal naar lithium gaan mijnen. Begin deze maand maakte het bedrijf bekend dat de lithiumreserves in de mijn Mina do Barroso de helft meer lithium bevatten dan eerder werd aangenomen.

En ook in Servië slaat de lithiumkoorts toe. In de plaats Loznica, 140 kilometer ten westen van de hoofstad Belgrado, is lithium gevonden. Daar is is de (toekomstige) uitbating in handen van een grote speler: de Brits-Australische mijnbouwgigant Rio Tinto. De mijn moet nog geheel ontwikkeld worden, Rio Tinto hoopt vanaf 2023 te kunnen produceren.

Het meeste lithium wordt nu nog geproduceerd in Australië en Zuid-Amerika. De zoutvlaktes in het Andesgebergte zitten vol met dit metaal. Het wordt daar gewonnen door pekelwater te laten verdampen in kunstmatige meertjes. In mijnbouwland bij uitstek Australië wordt lithium uit ertsen gehaald, net als in Tsjechië de bedoeling is.

Batterijen uit Europa
De batterijen voor elektrische auto's komen nu grotendeels van buiten Europa, maar daar moet wat de Slowaakse EU-commissaris Maros Sefcovic (energie) betreft snel verandering in komen. Sefcovic lanceerde een Europees initiatief dat de fabricage van batterijen in Europa moet stimuleren. De bedoeling is dat er tientallen consortia ontstaan die de productie van batterijen op zich gaan nemen. Die batterijen moeten vooral milieuvriendelijker worden geproduceerd, want daarmee kan de EU zich echt onderscheiden van de huidige batterijenproductie in de Verenigde Staten en China. Elektrische auto's stoten bij het gebruik geen broeikasgassen uit, maar die worden wel gecreëerd bij de fabricage van de accu's. In Tsjechië bouwt het bedrijf HE3DA aan een grote batterijenfabriek, de bedoeling is dat hiervoor lithium uit Cínovec wordt gebruikt.

Bron: fd.nl
 
Interessant allemaal, van dat verbranden van olie en steenkool moeten we vanaf, bovendien worden de geldstromen die hierdoor ontstaan steeds meer gebruikt door personen [ die je niet als buurman wil hebben ], voor oorlogen.
Persoonlijk geniet ik al jaren van een E-bike, dat motortje en de elektronica is geen probleem, de batterij , daar gaat het om.
Bij fietsen op het vlakke land in Nederland geen probleem door de gelijkmatige belasting, echter wanneer je hier in de bergen v h Sumava Nationaalpark fietst, heb je te maken met piekbelasting, wanneer het bergop gaat, dan wordt de ondersteuning snel minder, de batterij herstelt zich wel weer, wanneer het minder stijl wordt, maar toch is dat een probleem.
In de winter ben ik begonnen met het bouwen van een E-trike, op basis van een SINCLAIR C5, een ontwerp uit de jaren 80, na de tweede oliecrisis.
Het frame heb ik klaar, met rondom vering, verder afbouwen doe ik komende winter, kleinere wielen voor een laag zwaartepunt, hydraulische remmen en een versnellingsnaaf zonder tandwielen.
En wat ik het meest mis op een fiets, je kunt niks meenemen, daarom bouw ik er geen grotere bagageruimte op.
De bedoeling is dat er twee batterijen op komen om het probleem v overbelasting te voorkomen
 

kuurgast

Donateur
Bij de stad Havirov in het oostpuntje van het land verrijst voor 180 miljoen euro een fabriek waar binnen een jaar grootschalige productie moet beginnen. Onlangs ondertekende HE3DA een overeenkomst met Geomet voor de afname van lithium uit Cinovec. Als verkoopmanager brengt Gajdušek de vraag in kaart. "De verkoop is nog niet begonnen, de fabriek is in aanbouw, maar we krijgen al volop mails waarin klanten zeggen hoeveel ze willen hebben."
Tweeënhalf jaar later.......

De fabriek voor unieke batterijen van Tsjechische constructie startte met de productie nabij Havířov.

In Horní Suchá bij Havířov is donderdag een fabriek voor hoogenergetische batterijen van een uniek Tsjechisch ontwerp in productie genomen. Ze worden niet warm, exploderen niet en hun makers melden een vier keer langere levensduur dan gewone cellen. Het is een nanotechnologie van de Tsjechische chemicus Jan Procházka en de Karviná industrieel Radomír Prus.

Tot nu toe hebben ze een laboratorium laten zien in Letňany, Praag. Donderdag openden ze de Magna Energy Storage-fabriek in Horní Suchá. "We produceren meerdere stuks per dag, de productie start geleidelijk. In januari willen we het niveau van vijftig batterijen per uur bereiken, ”vertelde Radomír Prus, hoofd van Magna Energy Storage (MES).

Gisteren wilden zelfs enkele tientallen investeerders de productielijn niet rechtstreeks laten zien, met de mededeling dat dit geclassificeerde procedures zijn. De cameraman van Novinky kreeg de kans om te zien naar een van de robots in de nieuwe hal.

Prus kondigde in een persbericht aan dat het bedrijf bijvoorbeeld al zeer strenge certificaten heeft behaald in de VS en zich voorbereidt om de eerste batterijen, of energieopslagplaatsen die daaruit zijn samengesteld, naar het buitenland en naar de Arabische wereld te exporteren.
"De lijn is in aanbouw. Nu worden de afzonderlijke segmenten in samenhang geharmoniseerd”, aldus Václav Binar, voorzitter van de raad van bestuur van MES.

Prus slaagde erin om in totaal enkele miljarden kronen te verzamelen van investeerders in Tsjechië en in het buitenland voor deze batterijen, die zijn gemarkeerd met HE3DA (High Energy 3D Accumulator). Als ze slagen in de wereld, zullen ze niet alleen vooruitgang betekenen op het gebied van elektromobiliteit, maar ook op het gebied van energieonafhankelijkheid van huishoudens.

Energie blokken
De basis kilowatt lithiumcel van MES lijkt op de grootte van een blok of batterij in een normale auto. Binnen wordt echter geen lijm gebruikt, waardoor de cel niet opwarmt.
"Als het wordt blootgesteld aan vuur, zal het uitdrogen. Als het kortsluit, gaat het uit, als het in het water valt, droogt het uit en dan blijft het werken ”, voegt Prus toe. De batterijen worden geplaatst in de elektrische auto, dat werd donderdag gedemonstreerd bij de opening van de MES-fabriek.

Er wordt één energieopslag met grote capaciteit samengesteld uit 540 basis "energiestenen". De stalen kast, een kubus van ongeveer 2,5 x 2,5 x 2,5 meter, zit vol met lades binnenin met losse onderling verbonden batterijen. Ze was ook te zien bij de opening.
De kasten kunnen vervolgens worden gebruikt om opslag te bouwen die wordt aangedreven door zonnepanelen, van het net of van waterstofstations.

Om je een idee te geven: één opslagruimte, zo groot als een kleiner tuinhuis, kan volgens Prus het hele ziekenhuis meerdere uren van stroom voorzien in geval van stroomuitval.
“Of hij laadt in de spits in enkele minuten tientallen elektrische auto's op, die het distributienet alleen qua capaciteit niet aankon. En de opslag wordt dan 's nachts uit het netwerk gepompt, wanneer er geen dergelijk verbruik is, zonder het te overbelasten”, beschrijft Prus.

Evenzo kunnen volgens hem huishoudens in de nabije toekomst opereren: elk huis krijgt zijn eigen opslagplaats, waar elektriciteit uit zowel de hoofdbronnen als van de zonnepanelen op het dak naar toe stroomt. De opgeslagen elektriciteit wordt dan 's avonds en' s nachts verbruikt. Het resultaat is een aanzienlijk lagere energieverbruiksprijs.
De prijs van opslag wordt nog gevormd. Het hangt af van de mate van serieproductie.
Bron novinky.cz.
----------------------------
Radomír Prus......een bekende naam van een kleurrijk figuur.....

De naam van de zakenman Radomír Prus kreeg in 2013 meer bekendheid bij het publiek. De politie beschuldigde hem toen van subsidiefraude en zocht hem als voortvluchtige, omdat hij op dat moment op de Seychellen was.
Toen hij na drie jaar terugkeerde, stond hij terecht.

Hij werd vrijgesproken wegens kredietfraude. In het tweede geval van subsidiefraude is de uitspraak van de rechtbank nog in behandeling. Hij zal echter niet stilstaan in Tsjechië, heeft een welvarend plastic recyclingbedrijf verkocht en is de belangrijkste aandeelhouder en investeerder in het innovatieve HE3DA-batterijproject.

Hij heeft enthousiaste aanhangers en grote sceptici. Een moderne Magna Energy Storage-fabriek is al in aanbouw in het dorp Horní Suchá in de Karviná-regio en volgens de plannen zouden daar binnen ongeveer een jaar batterijen moeten worden geproduceerd. Dit alles hangt nauw samen met het driejarige gedwongen verblijf van Radomír Prus op de Seychellen.
Bron hlidacipes.org.

We zullen vast wel weer eens van hem gaan horen in de toekomst, al is het maar over zijn plan om iets met Europees ruimtevaart te willen doen of vanwege het spinnenweb van financiering van deze fabriek.
prusokok.png
 

kuurgast

Donateur
Er zullen volgens het gebruik hier wel weer genoeg zakken gevuld worden, waarbij vadertje staat achter in de rij aansluit.
@kobus had een voorgevoel:

De lithiumaffaire:
Staatszaken uit de tijd van Babiš gingen gepaard met enorme opdrachten. Maar het is niet bekend voor wie en waarvoor.


Senatoren kwamen tussenbeide in het verhaal van de geheime gigantische commissie, die verbonden is met de staatszaken van het bedrijf ČEZ in het geval van lithium. De leden van de senaatscommissie voor toezicht op de verstrekking van publieke middelen zullen met name antwoorden willen van de ministers en de energiecentralegigant.

Commissievoorzitter Lukáš Wagenknecht bevestigde dit desgevraagd door Neovlivní.
"Ik wil graag de huidige status van het hele project bespreken, dat in het verleden controversieel was. De prioriteit is om het ware potentieel van lithiumgebruik te achterhalen, evenals de details van de commissie in verband met de verkoop van de aandelen van de staat. Het gaat erom voor wie de commissie eigenlijk bedoeld was en welk specifiek werk daarvoor is verricht", aldus de senator.

De zaak van de geheime commissie, waarmee driehonderd miljoen kronen gemoeid zijn, wordt uitvoerig beschreven in het februarimagazine Neovlivní. De beloning ging gepaard met een transactie uit de tijd van Andrej Babiš, toen ČEZ, op basis van het besluit van zijn regering, een meerderheidsbelang kocht in Geomet, dat de rechten bezit op de lithiumwinning in Cínovec.

Het bestaan van de commissie was tot nu toe niet publiekelijk bekend. "Gezien de situatie waarin de overheidsbegrotingen zich bevinden, is het nodig om de vraag te stellen of die 300 miljoen voor niemand ontbreekt. We weten het niet, en we zullen ook vragen of de prijs die de staat heeft betaald voor toetreding tot Geomet niet met deze 300 miljoen lager had kunnen zijn", voegde de senator eraan toe, eraan toevoegend dat de zaak half februari op de agenda zal staan.

De Commissie zal voor de vergadering vertegenwoordigers uitnodigen van het ministerie van Industrie en Handel en het ministerie van Financiën, die verantwoordelijk zijn voor de uitoefening van de aandeelhoudersrechten in ČEZ. En CEZ-managers zullen ook worden uitgenodigd. Volgens Wagenknecht probeert de Commissie ook in contact te komen met Geomet en vooral met de oorspronkelijke eigenaar, het Australische bedrijf EMH, aan wiens kant de opdracht staat. De staat kocht de meerderheid in Geomet van EMH.

Het EMH-bedrijf heeft echter nog geen antwoord gegeven op de herhaalde vragen van het Neovlivní-redactieteam over wie en waarvoor de beloning van honderd miljoen bedoeld was.

EMH schrijft expliciet in de documenten dat de vergoeding voor de adviseur betrekking had op diensten in verband met de toetreding van het Tsjechische semi-staatsbedrijf ČEZ tot het bedrijf Geomet, dat gecontroleerd werd door het Australische bedrijf. "Dit is een vergoeding voor adviesdiensten die EMH de afgelopen twee jaar heeft geleverd, vooral in verband met de inschrijving op 51 procent van de Geomet-aandelen door ČEZ", luidt een van de documenten.

Het pikante van het hele verhaal is het feit dat de overeenkomst in verband met de geheime commissie tot stand kwam in 2020, toen Andrej Babiš het land regeerde. Tegelijkertijd was hij het die drie jaar eerder, net voor de verkiezingen van 2017, de ČSSD aanviel omdat ze lithium van de staat wilde stelen via het ondertekende memorandum met de Australiërs van EMH.
De deal, die vervolgens onder Babiš werd gesloten, was gebaseerd op dezelfde parameters als het door hem bekritiseerde memorandum.
Het project, dat een enorme commissie omvatte, ging door de handen van politici in verschillende regeringen. En een aantal politici van verschillende politieke partijen hielpen het erdoor te krijgen.
Bron neovlivni.cz.
 
Bovenaan