Lisa Fikesjová-Brouwers - Tsjechië met volle teugen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Lisa Fikesjová (LisaF op het forum) heeft haar terecht veel geprezen stukjes over het dagelijks leven in Tsjechië, nu verzameld in een heus boek. Het is een uiterst lezenswaardig boek geworden, met korte anekdotische verhalen over het Tsjechische bestaan dat je als toerist niet ziet. Puntig, mooi geschreven.

Een boek waarvan je meer leert over je tweede bestaan in een buitenhuis, dan van gortdroge opsommingen waar je aan moet denken bij je tweede huis. Dit is wat je moet weten.
Stof tot gesprek, stof tot begrip.

En Lisa kan het weten, ze kent Tsjechië sinds twintig jaar van binnenuit. Ze werkte er bij een bank, trouwde er en voedt er (tweetalig) vier kinderen op. Tegenwoordig werkt ze als vertaalster. Het zijn dus geen verhalen vanaf de zijlijn, nee, van midden uit het veld. Over ontmoetingen, over klusjesmannen die het hart van de buurt zijn, over louche types met fruitkasten, onverbeterlijke optimisten die in een plastic zak hun spaargeld met zich meedragen en over de geneugten van een afstekertje naar het ongerepte platteland. Maar ook de moeilijker bespreekbare zaken komen aan bod: hoe een zigeuner lotgenoten uitlegt hoe ze HIV-besmetting moeten voorkomen of hoe je moest zien te overleven onder het oog van de staatsveiligheidsdienst.
Ook die zwaardere onderwerpen worden nooit zwaar op de hand, het blijft een genot om te lezen.

Al met al, een uiterst leerzaam en cermakelijk, gevarieerd boek, dat ik iedereen kan aanbevelen.
Een minpuntje slechts: de schrijver van het voorwoord had wel wat beter zijn best mogen doen. Maar dat zet ik er alleen bij omdat je ook altijd een minpuntje moet aangeven!

Boekgegevens:

Lisa Fikesjová-Brouwers: Tsjechië met volle teugen. 115 pagina's met foto's. ISBN 978-80-260-4588-5
 
Dankjewel voor deze reclame-actie! Ik moet er wel bij zeggen dat het hier bekritiseerde voorwoord, geschreven door forumlid Dieter en waarvoor veel dank, natuurlijk ook erg lezenswaardig is. Zonder Dieter was mijn blog en dus ook dit boek er nooit gekomen.

Het boekje, dat ik heb uitgegeven in eigen beheer, is bij mij via een pm te bestellen. Kosten € 10,- per boek, bij drie of meer stuks € 8,- per boek. Verzendkosten naar Nederland vanaf € 3,- (1 boek).

Ook af te halen bij mijn moeder in Apeldoorn-de Maten (contactgegevens op aanvraag).
 
Nog wat aanvullende info: bestellingen uit Nederland kunnen via mijn Nederlandse bankrekening lopen, uit Tsjechië via mijn Tsjechische. Kosten in Tsjechië: 1 boek 250 Kč, 3 of meer 200 Kč/st. Verzendkosten voor 1-4 boeken: 52 Kč.

En zo ziet het boek eruit:

http://www.tsjechie.net/photopost/showphoto.php/photo/19632/title/omslag-boek/cat/500
http://www.tsjechie.net/photopost/showphoto.php/photo/19633/title/inhoud-boek/cat/500
http://www.tsjechie.net/photopost/showphoto.php/photo/19634/title/verhaal-voorbeeld-1/cat/500
http://www.tsjechie.net/photopost/showphoto.php/photo/19635/title/verhaal-voorbeeld-2/cat/500

(Sorry, ik ben al een half uur bezig de foto´s op een normale manier in te voegen, maar zonder succes)
 
Heb het boek gisteren opgehaald. Kan het iedereen met een hart voor Tsjechië aanraden! Geweldig wat een mooie verhalen, vooral het zoeken naar informatie over het oude Tsjechoslowakije boeit mij enorm. Leuk ook om te lezen hoe stigmatisch er kennelijk door "ons" over Tsjechië wordt gedacht.
 
Een kostelijk boek, met prachtige verhalen, heel treffende tekeningen van de sfeer van nu en van destijds. Heel herkenbaar voor ons, we komen al sinds de zestiger jaren met grote regelmaat in Tsjechië (o.a. voor bezoek aan de familie van mijn echtgenote). We hebben er van genoten.
 
Nog maar een review... een boek om met volle teugen van te genieten. Lisa slaagt er goed in een bepaald sfeerbeeld op te roepen, waaruit een behoorlijk begrip en een stevige liefde voor het Tsjechische volk blijkt. Het boek is absoluut de moeite waard.

Overigens vind ik dat Lisa zichzelf tekort doet met de prijs van het boek. De kwaliteit rechtvaardigt een hogere prijs, bijvoorbeeld 500 kč. Een boek is immers meer waard dan het aantal pagina's en de drukkosten daarvoor, het gaat om de inhoud. Ik hoorde laatst iets over een boek wat voor ik meen ca. 30.000 euro verkrijgbaar is, waarmee de uitgever wil bereiken dat het alleen een bepaald publiek bereikt. Een dergelijke prijs is in dit geval misschien wat overdone, maar ik weet ook dat wie een boekje voor (te) weinig geld koopt de inhoud meestal onvoldoende waardeert.

Ha ha... hiermee is vooral gezegd dat het boek zeer de moeite waard is, dus kopen en lezen!
 
ook ik heb het boek gelezen,en kan het iedereen aanraden.
leuk die verhalen over de typisch Tsjechische dingen .
 

Pelhřimov

Donateur
Dat is een goed idee. Maar ik kijk net in André's werkagenda en ik zie dat hij dan weer op werkreis is, dus ik weet nog niet of ik kom.
 
Komt er ook een vertaling naar het Tsjechisch, zoals van "Papa in Praag" (wordt momenteel vertaald door de dames Prins en Voortman)?
 
Daar hebben al veel Tsjechische vrienden en bekenden naar gevraagd, maar voorlopig zal het daar wel niet van komen. Ik heb wel gedacht over een Tsjechische uitgave met een hier en daar aangepaste tekst, maar wat ik in het Tsjechisch vertaal moet uiteraard eerst door mijn man worden gecorrigeerd en is daardoor extra tijdrovend. Misschien iets voor de toekomst als onze jongste kinderen op de kleuterschool zitten :)
 
  • Leuk
Waarderingen: JCD
Bovenaan