Lipno

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

wij gaan in februari 2011 naar Lipno. Nu kunnen wij daar via Landal ski's + skischoenen huren voor de kinderen.
Weet iemand nog een andere en wellicht goedkopere manier om ski's + skischoenen voor kinderen te huren of heeft iemand daar ervaringen mee.
 
Als je in een van de vakantieweken gaat, raad ik je aan om via de site van Landal te reserveren, anders is er een kans dat bij aankomst alles al verhuurd is. De prijzen zullen nagenoeg gelijk zijn (wellicht is van tevoren reserveren via Landal nog goedkoper).
 
Karhan zit alleen in Tsjechië (http://www.karhansport.cz). Wij zijn 2 x in de voorjaarsvakantie geweest zonder reservering van materiaal en dat was geen probleem. Vorig in de Kerstvakantie toen was het ook geen probleem en wij huren met 6 man. Je kan wel van te voren via de website het materiaal reserveren, dat levert 10% korting op. Ik heb dat niet gedaan maar ik neem aan dat je niet je schoenmaat hoeft op te geven want dat moet je inderdaad ter plaatse passen. Wat dat reserveren inhoudt kan ik dus niet aangeven maar wel dat je er gewoon terecht kan, zelfs in de drukste periodes. En mocht er iets niet zijn dan zou je nog naar een andere Karhan kunnen rijden in de buurt.
 
Als je met zijn tweeën bent maakt het allemaal niet zoveel uit maar als je zoals wij met 6 personen gaat, loont het even de moeite rond te kijken. Het eerste jaar huurde we aan de piste maar kwamen tot de ontdekking dat dat voor 5 dagen meer dan € 100,-- scheelde met Karhan. Dus terug gebracht en € 90,-- bespaart. Daar kan je met zijn allen in Tsjechië (gemakkelijk) van uit eten!
 
Goedemorgen,

In het verleden al lid van dit informatieve forum, nu in de hernieuwing.
De vraag is als volgt. Ik ga de kerstdagen in landal greenparcs bij Lipno door brengen.
Ik heb echter geen idee welke supermarkten daar zijn
of die dan nog openzijn
of er restaurants open zijn gedurende de kerst
etc

Heb weinig zin om een aanhanger met voedsel en dergelijke mee te nemen. (is ook weer zo typisch hollands...)

Wie heeft info en/ of advies.

Remco
 

dennuzzz

Donateur
Het zou mij echt verbazen als de super op het park (de coop) gesloten zou zijn.
Wellicht met kerst maar overige dagen zou het gewoon open moeten zijn.
Rond de kerst zijn volgens mij de drukste dagen bij Marina Lipno...
 
Hier in het Reuzengebergte sluiten op 24 december de meeste winkels hun deuren al wat eerder en veel restaurants zijn dicht of alleen geopend voor mensen die gereserveerd hebben en serveren dan alleen het kerstmenu en daar moet je dan wel van houden. Ook in een toeristisch gebied als Lipno zal dat waarschijnlijk niet veel anders zijn, maar ik kan mij vergissen. Je kunt het beste de websites van de grote supermarktketens opzoeken om te kijken hoe de openingstijden zijn.
 
Bijna alles is open in Lipno op 1e en 2e kerstdag. Alleen op 24 december (kerstavond) zijn sommige restaurants gesloten en dan is de supermarkt ook eerder dicht (en misschien dat die ook op 1e kerstdag is gesloten).

Er zijn overigens 2 supermarkten in Lipno, eentje hiervan ligt heel dicht bij Landal Greenparks.
 
Vorig jaar geweest met Kerst. Winkel is naast het park, tunneltje door, hebben ze praktisch alles wat je wil. Behalve warm eten, maar goed, dat doe je natuurlijk buiten de deur. Restaurantjes genoeg. Reserveren is handig voor de restaurants aan het begin en midden van de boulevard. Die aan het eind is minder druk, best groot en even goed. Stukkje verder lopen, 100 m max. Vorig jaar stond er zelfs een nederlander met snackwagen op het landal terrein !! No worries dus.
 

Ad Verschoor

Donateur
LR-Ice-skating-on-worlds-largest-ice-track_jpg


Naast wintersport biedt Tsjechië winterliefhebbers nog veel meer. Met maar liefst 11 kilometer natuurijs vlakbij het zuidelijk gelegen Lipnomeer kunnen schaatsliefhebbers zowel hun ijzers onderbinden als de sneeuw opzoeken in het nabijgelegen Skiareaal. Cultuur opsnuiven kan bij het UNESCO werelderfgoed Cesky Krumlov. Ook vind je nabij Lipno ook een traditionele bierbrouwerij (Cesky Budejovice).

11 kilometer natuurijs voor jong en oud
Het natuurijs van het Lipnomeer wordt niet voor niets de langste ijsbaan van de wereld genoemd: het traject tussen het dorpje Lipno nad Vltavou en het plaatsje Frymburk heeft een lengte van 11 kilometer en een breedte van 8 meter. Door zijn indrukwekkende omvang werd het natuurlijke ijsmeer na een professionele meting in 2009 uitgeroepen tot langste natuurijsbaan ter wereld en versloeg daarmee het Rideau kanaal in het Canadese Ottawa. Dit natuurijs is niet voor niets de uitvalsbasis van tweevoudig Tsjechisch wereldkampioene langbaanschaatsen Martina Sábliková die daar traint.

Alternatief voor de Weissensee
Het natuurijs op het Lipnomeer is een goed alternatief voor het schaatstraject op de Weissensee en is zo’n 8 á 10 uur rijden via Duitsland. Ieder jaar tussen december en maart reizen schaatsliefhebbers in groten getale af om hier te schaatsen. In Lipno nad Vltavou kun je schaatsen huren of je eigen paar laten slijpen of onderhouden. Ook voor wie niet wil schaatsen is er genoeg te beleven dankzij de vele UNESCO Werelderfgoederen die in de buurt liggen. Eén van de bekendste is Cesky Krumlov, waar je rondstruint in de oude Middeleeuwse straatjes.

Ijzer- én lattenplezier
De omgeving van Lipno, waterrijk en bergachtig, is zeer aantrekkelijk voor schaats- én skisport. Wintersportgebied Skiareal Lipno is perfect voor zowel gevorderde actievelingen als families met kinderen. Het gebied telt in totaal bijna acht kilometer aan ski- en snowboardpistes, waarvan drie skiroutes tot de blauwe pistes en twee afdalingen tot de rode pistes behoren. In het stadje Cesky Budejovice brouw je je eigen bier naar typisch Tsjechische traditie en krijg je met de LipnoCard diverse kortingen op hondensleetochten, een bezoek aan de sauna of bobsleeën met de hele familie.

Meer informatie:
CzechTourism: www.czechtourism.com
Lipno Skiareal: http://zima.lipnoservis.cz/?lang=en
Cesky Krumlov: http://nl.czech-unesco.org/cesky-krumlov/voorstellingen/
Lipno schaatstraject: http://zima.lipnoservis.cz/ice-skating-on-the-lipno-lake/ice-skating-track-from-lipno
Bron: TourPRess.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Het zou er dan eindelijk van komen: ik ging met mijn gezin voor het eerst op wintersport. Eerlijk gezegd wist ik niet goed wat ik moest verwachten. Wel had ik gehoord dat Lipno nad Vltavou in het Zuiden van Tsjechië ideaal was voor zo’n ‘wintersport voor beginners’. En dus reden we eind februari naar Zuid-Tsjechië.

Tsjechi%C3%AB-Lipno-wintersport-Sandra-1024x678.jpg

Sandra op wintersport in Lipno (Tsjechië)

Lekker vertrouwd
Nou ken ik Tsjechië best goed en spreek ik de taal ook een beetje, maar voor een wintersport in Lipno nad Vltavou heb je dat eigenlijk niet nodig. Er komen namelijk zowel in de winter als in de zomer veel Nederlanders vakantie vieren aan het Lipnomeer. Veel informatie is daarom in het Nederlands beschikbaar en onze aardige skilerares sprak ook een aardig woordje Nederlands. Voor je accommodatie kun je zelfs terecht bij het vertrouwde Landal, maar ook een deel van de andere vakantiehuizen in Lipno wordt door Nederlanders verhuurd.

Alles dicht bij elkaar
Wat mij voor mezelf, maar zeker ook voor de korte beentjes van mijn jongste kinderen, erg prettig leek, is dat Lipno erg compact is. Alles ligt bij elkaar in de buurt: de accommodaties, restaurants en skivoorzieningen, maar ook winkeltjes, restaurants, het zwembad en de rodelbaan. De Lipno Card, die bij veel accommodaties is inbegrepen, maakt het allemaal nog toegankelijker met kortingen en een gratis skibus naar de top van de Kramolín, waar ook het boomkroonpad staat.

Tsjechi%C3%AB-Lipno-wintersport.jpg

De skipiste van Lipno nad Vltavou

Voordelig is altijd fijn
Die kaart brengt dus financiële voordelen met zich mee en dat is altijd fijn, zeker als je met zijn vijven op vakantie bent. Dat aspect speelde trouwens sowieso een rol bij het kiezen van onze wintersportbestemming: hoewel Tsjechië niet meer zo voordelig is als een jaar of tien geleden, ben je er nog steeds gunstig uit bij het kopen van bijvoorbeeld een skipas in vergelijking met ‘traditionele’ wintersportlanden.

Ook nog eens trendy!
Het is dus niet zo gek dat Lipno zo populair is bij Nederlanders. Het wintersportresort past namelijk helemaal in de laatste trends volgens trendwatcher Tessa aan de Stegge van Cherry Picker. De multigeneratievakantie (op vakantie met niet alleen je eigen gezin, maar ook met bijvoorbeeld opa’s en oma’s) was vorig jaar al populair en aangezien het toch al compacte Lipno erg gericht is op toegankelijkheid voor bijvoorbeeld kinderwagens en rolstoelen, ben je daar aan het goede adres als familie. Het afgelopen jaar is ook het opzoeken van ‘ongebruikelijke’ wintersportbestemmingen in bijvoorbeeld het prijstechnisch aantrekkelijke Oost-Europa in opkomst, dus wat dat betreft zit Lipno dubbel goed.

En – klopt het?
Op papier was Lipno dus de perfecte wintersportbestemming voor ons. Gelukkig klopte dat met de praktijk: we hebben een heerlijke week gehad. Het weer was zo mooi dat we regelmatig op ons balkon hebben zitten uitkijken over het bevroren Lipnomeer. Jammer genoeg was het ijs niet ideaal om op te schaatsen, maar daar waren we niet eens zo rouwig om – er was genoeg te doen. De skiërs in ons gezin hebben zich uitgeleefd op de drie pistes bij Lipno. Ik en mijn dochter hadden het skiën na een paar keer wel gezien: wij gingen met de gratis skibus naar boven, dronken warme chocolademelk en maakten dan een mooie wandeling terug naar Lipno. Samen zwemmen, rodelen en lekker eten maakten er inderdaad een ideale gezinsvakantie van.

Tsjechie-Cesky-Krumlov.jpg

Český Krumlov vlak bij Lipno nad Vltavou

Ook eens buiten Lipno kijken?
Wil je toch wat meer uitdaging op skigebied? Lipno ligt vlak bij Oostenrijk, dus een dagje naar een Oostenrijks skiresort is zo geregeld. Informeer dan ook even naar de grenzgenial-GUIDE, die in het grensgebied korting geeft op skipassen en allerlei andere dingen. Buiten het skiën is een uitstapje naar Český Krumlov, dat op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat en maar een half uurtje rijden is vanuit Lipno, zeker de moeite waard.

Door: Sandra van Bijsterveld

Bron: verkeersbureaus.info
 

kuurgast

Donateur
Erg mooi geschreven artikel. :toppie:
Deze schrijfster -Sandra van Bijsterveld- heeft diverse stukjes geschreven naar aanloop van en tijdens de wintersport in Tsjechië met goede info en tips op website stralendschrijven.nl.
- Eerste wintersport als gezin: wat heb je nodig?
- Een stralend begin in Landal Marina Lipno
- Wintersportwoord van de dag: ‘pizzapuntje’
- Het bijzondere boomkroonpad van Lipno nad Vltavou
- 10 dingen die ik in Lipno leerde over wintersport
- Wat doe je op wintersport als je (even) niet wilt skiën?
- Vond je Praag mooi? Kom ook eens naar Český Krumlov!
 
Bovenaan