Literatuur Liefde en vrijheid, een onverwacht leven in Praag - Rosemary Kavan

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Sinds ik in Tsjechie ben geweest heb ik belangstelling opgevat voor dat land en haar geschiedenis. Daarom ben ik op zoek gegaan naar boeken over dit onderwerp.

Via www.boekwinkeltjes.nl vond ik diverse (vertaalde) boeken, w.o. " Liefde en vrijheid, een onverwacht leven in Praag" door Rosemary Kavan.

liefde--en-vrijheid-een-onverwacht-leven-in-praag.jpg

Het boek -waargebeurd- is geschreven door deze Engelse vrouw die vóór de tweede wereldoorlog is getrouwd met een Tsjechische diplomaat. Ze maakt samen met hem de hele politieke onderdrukking mee, o.a. onder invloed van de Russen.

Haar man wordt wegens verzet gevangen genomen en met een schijnproces veroordeeld tot jarenlange gevangenis. Onvoorstelbaar om te lezen wat onderdrukking met een land en de mensen doet. Iedereen is bang en de vrouw (en haar jonge kinderen) wordt behandeld als een paria, omdat ze de vrouw is van een zogenaamde verrader. Alle deuren gaan dicht, ze krijgt geen werk meer, geen "uitkering", enz. Alleen lotgenoten steunen elkaar nog, omdat het voor hen toch niet veel erger kan worden. Haar man komt na lange tijd weer vrij, maar de vrijheid is wankel, want hun bewegingsvrijheid is nog steeds zeer beperkt. Haar zonen worden volwassen en gaan eveneens in verzet en strijden voor democratie.

Het boek neemt je door de hele geschiedenis van communisme, onderdrukking, Praagse Lente, verraad enz. Zelfs in 1972 en 1981 zijn er nog mensen onterecht in de gevangenis beland. Toen zat ik op de middelbare school!

Haar zonen en zijzelf waren inmiddels naar Engeland gevlucht en zetten daar hun verzet voort door zoveel mogelijk te publiceren in Europa over wat er in Tsjechië gaande was en smokkelden tegelijkertijd publicaties en boeken naar Tsjechië, omdat alles daar verboden was en literatuur mensen weer hoop gaf. Het was heel moeilijk om het onderwerp Tsjechië op de Europese (westerse) agenda te krijgen en te houden.

Het boek heeft me echt iets gedaan en ook ontroerd over de niet-aflatende moed van deze mensen. Terwijl ze aan de rand van de afgrond stonden, van wanhoop, dreiging en armoede, gingen ze steeds maar door met vechten voor de goede zaak. Absolute aanrader dit boek.

Als jullie nog tips hebben voor mij m.b.t. andere boeken, hoor ik het graag!

groet
clara
 
Bovenaan