Sterke drank Lekker drankjes - hoe te doen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Halloooo,

Ik ben op zoek naar lekker recepten voor Tsj. alcohol drankjes. Ik heb thuis in mijn kookboek wel wat maar je kan nog meer dan kersenwijn maken.

Oude wijnisten of pivonisten - weten jullie nog iets wat ik thuis zelf kan maken? Lekker wijntje of zo? En hoe moet dat dan?

Kvetinka
 
Mijn opa deed dit jaren thuis. Lekkere wijn gemaakt uit kersen, pruimen, appelen en ook brood (de laatst genoemde wijn is niet echt lekker ..., begrijpelijk denk ik)
Wat ik nog weet:
een groot glazen vaatje doe je fruit, suiker en water, doe je dicht met een kurk waarin een glazen dingetje zit (weet niet hoe dat heet), dat de lucht niet in laat maar wel maakt dat deze weg uit het vaatje kan lopen (anders ontploft het hele gedoe als de lucht niet weg kan lopen - en dat is ons ook een keer gebeurd toen dat dingetje verstopt raakte, dan wil je niet weten wat er gebeurt als 30 liter kersen door de kamer vliegt ..)
Nou, op gegeven moment is het klaar en kun je dit drinken.
Dat is alles wat ik weet. Misschien is er ergens op internet iets te vinden.
 
Hahaha, thank you Punk voor herrinnering, maar ik ga het niet verkopen - wil alleen af en toe zelf wat maken. Gewoon een lekker huiswijntje of zo. Geen vatten vol hoor, hahaha...


Beruska zal zeker proberen. Als je nog wat weet dan graag.

Kvetinka
 
Nou, ik zou wel vaten vol maken, hoor... Is toch zonde als die vaten halfleeg blijven?
ahum.gif
 

Marcel

Moderator
nu snap ik waarom bijna alle tsjechische tuinen vol staan met fruitbomen : voor het stoken/maken van allerlei alcoholische versnaperingen
smiley29.gif
en niet voor de vitamine C.
tevens in tsjechische en poolse DHZ zaken en tuincentra giga grote mandflessen en distillatie / stookapparatuur te koop. ik wist niet wat ik zag.

marcel
 
Laten we zeggen dat Tsjechen van nature en ook door omstandigheden gedwongen, liever vertrouwen op hetgeen ze zelf maken. 'Co si neuděláš sám, to nemáš', wat je zelf niet doet, heb je niet, is een veel gebezigde uitspraak hier.
Vergeet niet dat tot nog niet zo lang geleden de (voedings)winkels vrij leeg waren; anderzijds moesten de mensen zien rond te komen. Elke rechtgeaarde Tsjechische huisvrouw heeft zo haar eigen recepten om zoetzure augurken op potten te maken, confituur, ingelegd vlees, vruchtencompotes, ajuintjes, en ik vergeet ongetwijfeld nog een heleboel. Mijn schoonmoeder heeft haar kelder vol, en ik moet objectief zeggen dat haar potten beter smaken dan hetgeen je in de winkel koopt. Beter en vooral ook veel goedkoper! In een dorp zou je trouwens raar bekeken worden, als je bv zoetzure augurken in de winkel zou kopen en dus daarmee te kennen zou geven, dat je geen eigen hebt.
Hetzelfde geldt uiteraard ook voor de slivovice: deze, gemaakt uit eigen abrikozen, peren, appelen, pruimen, dus alles wat nu eenmaal aan een boom groeit, smaakt toch meestal beter dan hetgeen je in de winkel vindt, en vooral, het is eigen! Ik moet eerlijk toegeven dat qua alcohol dit niet steeds opgaat: Pepo's geliefde Jelinek scheert eenzame toppen.
Anderzijds heeft mijn schoonvader zijn eigen wijngaard en wijnkelder (woont in Zuid-Moravië). Zijn wijn vind ik evenwel absoluut niet lekker, zelfs niet te nippen. Maar opnieuw: het is eigen wijn, en dan kan het voor hem niet anders dan de beste ter wereld te zijn.
Trouwens, als een Tsjech je een fles eigen slivovice als geschenk geeft, neem maar dan van mij aan dat hij je daarmee zijn respect toont; zulk een fles geef je niet aan de eerste de beste.
 
Bovenaan