Leien dak vervangen door metalen pannen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ook wij hebben kunststof leien op het dak. Bevalt prima!!

Voor meer info kan je terecht bij mijn mannetje... Wellicht via pm (heet dat geloof ik). Ik ben niet zo van de prijzen enzo.

Groetjes,

Mirjam
 
Had ze wel ingesmeerd met afgewerkte olie waardoor ze er heel goed uitzagen ,Maar ben ze via allerlei kanalen [Markplaats e,d,] kwijtgeraakt heb er wel eerlijk bij gezegd dat er asbest in zou zitten .

Had hier in het dorp ook een buurman die zijn leitjes wilde ruilen voor mijn asbest golfplaten .:D

Geloof het of niet in wassenaar was een "kakker " die de leitjes op zijn carport wilde hebben of we ze maar ff konden plaatsen.
Heb ze laten plaatsen en hij was zo trots als een pauw hij had iets wat zijn buren niet hadden "Dakpannen uit het Oostblok " Heb hem diverse keren gezegd dat er asbest in zit maar dat deerde hem niet.:confused:

Ik en de makers van de carport werden op een inwijdingsfeest aan iedereen voorgesteld en of we niet bij hun ook zo,n exclusieve carport konden plaatsen .:fool:

moet eerlijk zeggen dat iemand ze schoongemaakt had en dat ik er bootlak/vernis over had laten spuiten .Het eindresultaat mocht er wezen

Rare wereld

Die trots gaat wel over als zijn kinderen of die van de buren op zijn carport aan het spelen gaan. Naar mijn idee is dat geen spul om nog te verkopen maar hoort het thuis op een milieustraat. On topic: ik zou dus ook gaan voor verwijdering en een nieuw dak.
 
Hoi Maarten, die heb je zeker op de website gezien. Dat zijn (nog) geen up to date foto's. Maar inderdaad de leien zijn nog niet vervangen. Zoals je weet kan het er zeer koud zijn maar ook lekker warm.
Stalen dakpannen, worden met bouten vast gezet met hieronder een kunststof/rubberen ringetje. Dit is nu mijn probleem geworden. Wat, als deze over zeg maar 5 jaar deels verteerd zijn? krijg ik dan lekkages? Ik denk dat ik nog wat door spaar en er gewoon pannen op ga leggen, welke ik dan tegen de storm vast zal schroeven op de panlatten. Maar... alles is nog mogelijk. Bedankt voor je interresse.
 
Niet helemaal waar, heer Pes.
Sinds het Bouwbesluit in werking is getreden dienen dakpannen langs de randen vastgezet te worden tegen het opwaaien.
Dit gebeurd middels schroeven.
Er zit dan een overmaats gaatje in de pan.
Vastschroeven middels een kunststof volgring aan de panlat.
Groet.
 
Hou er wel rekening mee, Hans, dat (betonnen) pannen nogal wat wegen. Het kan zijn dat de dakconstructie dan verstevigd moet worden. Ik spreek hierbij uit ervaring.
Overigens heb ik je een pm (conversatie) gestuurd.
 
De schroeven van dakpanplaten zitten op het laagst gedeelte van de dakpanplaat en worden met schroeven met een rubbertje waterdicht vastgezet.

Als je de schroeven op het hoogst gedeelte van de dakpanplaten zet, heb je een probleem omdat daar de ruimte tot de panlat te groot is zodat je alle platen door het aandraaien van de schroeven krom trekken.
 
Ik hoop dat dit duidelijk is ?????

De schroeven worden bevestigd in het dal van de platen vlak onder de horizontale lijn van de dakpanpersing. Bij een overlap kunnen dezelfde schroeven gebruikt worden. Het aantal schroeven voor een goede montage bedraagt ongeveer 10 à 11 per vierkante meter. Hierdoor is de kans op geluidsproblemen of losgewaaide platen door onvoldoende schroeven tot een minimum beperkt. Bovendien is met deze hoeveelheid rekening gehouden met de montage van de hulpstukken.
Verdeling van de schroeven in kruislings verband:
Stanacol%20schroefverdeling.jpg
 
Bovenaan