Legalisatie gezondheidsverklaring hondenpaspoort?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Is het nog nodig om de gezondheidsverklaring in het honden paspoort te laten legaliseren,nu tsjechie een EU land is geworden ?
bestaat nog wat onduidelijkheid over. Wil niet graag
confused.gif
voor verrassingen komen te staan
 
ik ben vorige week naar de dierenarts geweest met mijn honden en ze hebben allebei twee prikken gehad en ook kregen ze een nieuw paspoort en volgens onze dierenarts was dit wel voldoende(en zelf neem ik het oude paspoort ook mee voor de zekerheid)
 
Re: Legalisatie gezondheidsverklaring hondenpaspoo

ja, Eu staat erbuiten, net als Frankrijk, bijvoorbeeld, eist CZ (TERECHT!) dat een hond is ingegent tegen rabies (daarbij hoort valzef de gezondheidsverklaring). In CZ is elke hondenbezitter verplicht zijn/haar hond jaarlijks tegen rebies in te enten, dus ook niet Tsjechen die hun hond het land in willen brengen.

Let wel: de inenting moet je tenminste 1 maand voor vertrek hebben laten doen (incubatietijd).

Als je het niet doet - 90% kans dat je zonder de grens overkomt - en je hond bijt iemand of een andere hond en je kunt geen bewijs van rabiesinenting overleggen heb je ECHT een probleem!

Doen dus. Goed voor jou, goed voor je hond en goed voor eventuele slachtoffers (Rabies is een dodelijke aandoening)
 
Re: Legalisatie gezondheidsverklaring hondenpaspoo

het gaat niet om de rabies inenting maar om de LEGALISATIE door de RVV van de gezondheids verklaring.
je hebt mijn vraag w.s. niet goed gelezen liesje!!!!
 
Re: Legalisatie gezondheidsverklaring hondenpaspoo

Sorry, je hebt gelijk, dat weet ik niet....
Toen ik nog "gewoon" in NL woonde stuurde mijn dierenarts het paspoort altijd op naar de RVV. Je kunt natuurlijk ook overwegen je beesten hier te laten inenten. Dat wordt (natuurlijk) geaccepteerd en is ook veel goedkoper.
 
Re: Legalisatie gezondheidsverklaring hondenpaspoo

kijk even bij een ander topic:huisdierenpaspoort uitgesteld.
 
Re: Legalisatie gezondheidsverklaring hondenpaspoo

Je bent nog steeds verplicht om een gezondheidsverklaring te hebben voor je hond in Tsjechie. Je neemt je hond mee naar de dierenarts die een verklaring afgeeft voor je hond en daarna stuur je je hondenpaspoort op naar de RVV bij jou in de buurt. Als je een postzegel bijsluit heb je die binnen drie dagen weer terug met stempels van de RVV en kun je je hond zonder problemen mee nemen, naar een zeer hondvriendelijk land
 
Re: Legalisatie gezondheidsverklaring hondenpaspoo

Nou ik ben vorige week dus bij de dierenarts geweest met mijn hond omdat ze in januari mee gaat naar Tsjechie.

Ze moest haar jaarlijkse prik hebben en een prik tegen Rabies. Ook kreeg ze meteen een nieuw paspoort, hierin moet of haar tatoeagenummer of chipnummer vermeld worden. Ze is nu ruim 11 jaar oud en ze is getatoeerd toen ze een pup was. De tatoe was dus nergens meer te vinden.
Dus een chip werd er onder de huid ingebracht. Het nummer wat hieraan vastgekoppeld zit werd in haar paspoort vermeld en ik heb een formulier meegekregen waar ook dit nummer op staat en waar ik onze gegevens op moest invullen.

Het paspoort stuurt de dierenarts op om het te laten legaliseren en de andere papieren moest ik versturen om haar en onze gegevens te noteren in het systeem waar ze alles kunnen achterhalen als ze zoek geraakt is.

Ik hoef nu niet meer voordat we naar Tsjechie gaan in Januari naar de dierenarts toe voor een gezondheidsverklaring. Dat is nu allemaal in een keer geregeld via haar nieuwe paspoort.

Het was eventjes een uitgave maar voor de rest wel veilig en makkelijk.
 
Re: Legalisatie gezondheidsverklaring hondenpaspoo

misschien een tip: via intenet kun je de chipgegevens controleren. Wel handig om te weten of alle gegevens juist zijn. www.petmaxx.com. Bij ons bleek bij 1 hond de gegevens niet juist te zijn.
 
Re: Legalisatie gezondheidsverklaring hondenpaspoo

Ik heb net vandaag haar paspoort terug gekregen per post. Is goeie tip van je, goeie tip van je. Ik ga het zeker nakijken.
 
Bovenaan