Leeftijdsgrens alcohol/tabak

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

Wij zijn met de scouts van plan om de Sumava door te trekken, omdat deze gekend staat om de mooie natuur.

Daar zouden wij graag gaan wandelen, en natuurlijk ook af en toe eens uitblazen.

Mijn vraag is: hoe oud moet je zijn om alcohol te verkrijgen en een café binnen te mogen in Tsjechië?

In België is dat 16 jaar voor alcohol en sigaretten.
 
Ah, ok. Het is namelijk omdat er 2 personen van 17 jaar meegaan, en anders is dat een beetje irritant als zij bv niet binnen mogen.

Hoe zit het daar met politie controle?

En mag er daar alcohol in de auto worden gedronken( als passagier! niet als bestuurder natuurlijk!) of vervoerd worden? (in de USA mag dit bv niet)
 
politie controle als autos stoppen of bij de cafés?
Autos stoppen weet ik niet, heb wel meegemaakt dat politie wel rond de cafés vaak rondloopt en controleert.
Een passagier mag gedronken hebben in een auto, op een motor mag het niet.
 
Politie controle bij de cafés bedoelde ik eigenlijk, maar bedankt voor beide antwoorden.

Maar bv in Praag, hoe groot is de kans dat de politie je daar controleert? Hier is dat misschien 5%
 
in Praag zou ik het niet weten, maar omdat het de hoofdstad is en de stad vast vol zit van de cafés is het moeilijk te zeggen, bij de ene café komen ze misschien wel bij de ander niet.
Ik had in een redelijk klein stad meegemaakt dat er politie iedere keer was.
 

pepo

† In Memoriam
Mijn vraag is: hoe oud moet je zijn om alcohol te verkrijgen en een café binnen te mogen in Tsjechië?

De vraag is duidelijk gesteld. Ik snap niet al die praatjes er om heen.

De wet zegt: 18 jaar voor het kopen en ook verkopen van alcohol (en ook het nuttigen er van in de horeca-gelegenheden) en rookwaar. Het betreden van een café is niet aan een leeftijdsgrens gekoppeld.
 
Bovenaan