Lavendelboerderij in Bezděkov (Úsov), Moravië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dankzij dit bedrijf gaan jaarlijks duizenden toeristen naar Bezděkov

Bezděkov is een klein dorpje in Moravië dat als je hier niet woont of geen familie hebt, waarschijnlijk geen reden zou hebben om het te bezoeken. Maar alles veranderde toen Lukáš Drlík hier vijf jaar geleden een bedrijf begon. Jaarlijks bezoeken 25.000 toeristen zijn lavendelboerderij.

Zoals hij zegt, herinnert hij zich niet meer wat hij als kind wilde zijn. "Ik denk traditioneel, zoals alle jongens, een vuilnisman en een astronaut", herinnert Lukáš Drlík zich met een glimlach. Relatief vroeg, als tiener, begon hij zich aangetrokken te voelen tot werk als restaurants, cafés en bistro's.

De keuze voor de middelbare school was dus duidelijk, hij studeerde af als chef-ober in Litovel en studeerde af aan een hotelschool in Jeseník. Zijn eerste baan was op een oceaanstomer, daarna werkte hij als manager in verschillende hotels in Moravië.

levandule-home.jpg

De boerderij in Bezděkov is al honderden jaren eigendom van de familie, waar Lukáš werd geboren en woonde tot hij drie jaar oud was. Toen hij met zijn ouders naar het nabijgelegen Zábřeh verhuisde, ging hij alleen op vakantie naar de boerderij om zijn grootmoeder en zijn grootvader te bezoeken. Maar hij werd zo verliefd op de plek dat hij een deel van de boerderij repareerde voor zijn brood.

Wanneer besloot u zaken te doen op de boerderij?
Ik woonde op de boerderij, ik werkte er in mijn vrije tijd aan en ik heb er echt van genoten. Maar ik werkte als manager van een hotelcomplex en er was niet veel tijd meer om op de boerderij te werken. En toen kwam de beslissing om zaken te doen. Wat voor mij belangrijk was, was het werk op de boerderij zelf, de verbetering ervan en de noodzaak om waarde te creëren. Dus ondanks verschillende ideeën over het gedrag van vee, het planten van boomgaarden of het verbouwen van knoflook, kwamen we eerst bij kruiden in het algemeen en in de loop van de tijd ontwikkelden we ons tot lavendel.

Waarom lavendel?
We hielden gewoon het meest van lavendel, het was en is een erg populair kruid, en in die tijd was het niet zo gericht op de teelt in ons land. In 2014, toen we begonnen, registreerden we slechts twee, misschien drie lavendeltelers in Tsjechië en geen van hen zou dat volledig en op zo'n uitgebreide manier doen, inclusief producten en diensten zoals we hadden gepland.

Maakt u lavendelolie, bier, wijn, ijs… Had u bij het planten van het eerste lavendelveld al een duidelijk "lavendelbedrijfsplan"?
Het businessplan was duidelijk tot aan het gedeelte waar de producten zich bevinden en het Lavender Café in Zábřeh. Al het andere evolueerde toen in de loop van de tijd.

De overwinning in de T-Mobile Rozjezdy-wedstrijd voor startende bedrijven in 2015 heeft ons veel geholpen, waardoor we aanzienlijk sneller konden starten dan we oorspronkelijk hadden gepland.

Hoe was het begin?
Het begin was best moeilijk. We hebben de meeste van hen gefinancierd met ons eigen spaargeld, maar we hebben ook gebruik gemaakt van enkele leningaanbiedingen en subsidietitels. We hebben onze lavendelteelt gericht op diensten en evenementen gebouwd op lavendel. Dus het Lavendelfestival, versnaperingen van het veld of drie andere etablissementen, waaronder een restaurant waar we ook koken met lavendel. Rondleidingen en massages midden in de lavendel. Of een lavendelgalerij, die we hebben gebouwd vanuit een voormalige brandweerkazerne. Dit alles begon ons na verloop van tijd geld te verdienen.

Wat is uw omzet momenteel?
Vorig jaar hadden we een omzet van ongeveer zes miljoen. We zijn veelal een familiebedrijf, dus naast mij en mijn partner Verča werken mijn ouders, die al met pensioen zijn, ook op de boerderij, maar ook mijn broer en zijn vrouw en indien nodig komt de uitgebreide familie helpen. Vandaag hebben we vijf vaste medewerkers en nog eens twintig die volgens afspraak samenwerken.

Wat was het moeilijkste? Een project en producten bedenken, de ontwikkeling van landbouwbedrijven financieren of klanten werven?
Het is moeilijk te zeggen, waarschijnlijk allemaal bij elkaar, maar het is altijd het moeilijkst om de kwaliteit te behouden en tegenwoordig waarschijnlijk ook de stokken te overwinnen die onder onze voeten vliegen, hetzij van jaloerse mensen (gelukkig zijn er niet veel, maar we hebben hier zo'n buurman) of koppige ambtenaren. Hoewel zelfs dat verbetert.

Lukáš Drlík
  • studeerde af aan een hotelschool in Litovel en Jeseník.
  • werkte op zee- en rivierschepen en bekleedde leidinggevende functies in hotels.
  • startte in 2015 een bedrijf op een boerderij in Bezděkov.
  • kweekt lavendel en organiseert evenementen met lavendel.
  • verkoopt ook lavendelproducten in de e-shop.
  • woont samen met zijn partner en twee kinderen, hij heeft ook een dochter uit zijn eerste huwelijk.
  • grootste hobby's zijn lavendelboerderij en familie, maar ook volleybal, skiën en politiek.
Bezděkov heeft 70 inwoners, uw lavendelboerderij wordt jaarlijks door 25.000 mensen bezocht. Wat zeggen de buren?
Behalve één burger helpen ze ons allemaal en ik denk dat ze trots zijn op wat hier wordt gecreëerd, vooral het lavendelpad en de lavendelgalerij, want tijdens deze activiteiten hebben we ook nagedacht over de geschiedenis en bezienswaardigheden van ons dorp. En het mooie is natuurlijk dat de toestroom van bezoekers alleen tijdens het hoogseizoen in juli en augustus is, anders hebben we een mooie rust. (gelach)

Dit jaar is het erger met evenementen en bezoeken vanwege de epidemie. Heeft het u bijvoorbeeld financiële problemen opgeleverd dat u geen lavendelbruiloften en yogalessen kunt organiseren?
Paradoxaal genoeg werden we dit jaar gesteund door accommodatie, aangezien we nog geen klassieke hotel-achtige accommodatie aanbieden, maar mensen komen naar ons toe in caravans en tenten, en dit is nog niet verboden. Hoe dan ook, al het andere is erg slecht. Vestigingen gesloten, festival en alle andere evenementen geannuleerd.

De solidariteit van sommige mensen was echter verrassend. Meer dan eens heb ik meegemaakt dat een klant mij tweehonderd betaalde voor een kopje koffie in een kopje en die niet terug wilde hebben. Toen ik tegen hem zei: doe niet zo gek, dat is te veel, antwoordde hij: neem maar aan, ik heb nu al twee maanden geen bedrijf meer gesloten

Wat doet u nu? Lavendel wordt geoogst, bent u vrij?
De pre-kerstperiode is het tweede seizoen voor ons, vorig jaar was het een beetje anders en de overheid hield ons bezig met haar constante veranderingen in de regels, dus we zijn onze verkoopstrategie aan het veranderen. Het is ons gelukt om een nieuwe website te ontwikkelen en natuurlijk produceren we de hele winter lavendelproducten, die we in de zomer hebben geoogst.

Wat zijn uw plannen voor de toekomst?
Er zijn veel plannen, maar zoals gewoonlijk is er één van plan, maar het coronavirus verandert. Volgend jaar zullen we hopelijk het kleine museum voor landbouwtechnologie dat op de boerderij is gepland voltooien (zoals bij ons het geval is, maar het zal geen gewoon museum zijn) en we geven het idee van een lavendelpension of uitkijktoren direct op de heuvel bij het lavendelveld nog steeds niet op.

Wat is het geheim van uw succes?
Tot nu toe kunnen we nauwelijks bogen op succes, maar het is waar dat er al iets is gedaan, en als ik het moest evalueren, ben ik tevreden met mijn acties tot nu toe, en dat vind ik heel belangrijk.

Ik moet iets van mezelf creëren en het dan doorgeven aan toekomstige generaties. En daar ben ik intensief mee bezig, ik zou graag een succesvolle privéboerderij willen opzetten, die ik kan doorgeven aan mijn kinderen en wellicht die van hen, etc.

Misschien iets minder typisch Tsjechisch of voor de hand liggend, maar denkelijk wel de moeite om te bezoeken als je in het seizoen in de buurt bent!
Elk jaar op de feestdagen, 5 en 6 juli lavendelfestival (tickets moeten wel gereserveerd worden).


https://www.levandulovystatek.cz/

bron: idnes.cz
 

kuurgast

Donateur
Bezděkov is een klein dorpje in Moravië dat, als je hier niet woont of geen familie hebt, waarschijnlijk geen reden zou hebben om het te bezoeken
Dat zal zeker niet veel bezocht zijn door Nederlanders. Leuke tip @rainbow :toppie:
Het is echt een klein gehucht Bezděkov u Úsova, maar leuk artikel en denk dat het zeker de moeite waart is dat te bekijken.
Ze hebben ook een lavendula stezka = leerpad van 1,5km tussen de lavendelvelden wat je met kinderen kan lopen.
Ze zijn actief op facebook.com/levandulovystatek.
 

Bezděkov u Úsova is een klein dorp, onderdeel van de stad Úsov in het district Šumperk . Het is gelegen 4,5 km ten noorden van Úsov. In 2009 waren hier 34 adressen geregistreerd. In 2001 waren er 74 permanente inwoners.

Dus het is inderdaad een echt boerendorpje waar voor de rest waarschijnlijk niets te zien is, maar dit is denk ik nog onontdekt en de moeite waard!

Als je dit uitstapje zou maken als gezin met kleine kinderen is dit perfect te combineren met bezoek aan Hrad Bouzov, dit is er 23 km vandaan, ongeveer een halfuurtje rijden

https://www.hrad-bouzov.cz/en
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan