Labyrint van bunkers onder Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb deze tour vanochtend gedaan en dacht laat ik er eens een topic over openen, want het is zeker een aanrader voor degene die erin geïnteresseerd is. Natuurlijk blijkt er al een topic te zijn :). Maar goed, even een korte samenvatting, de tour is inderdaad in het Tsjechisch. Nu was het geen probleem, want ik was met een aantal mensen die dit tripje hadden georganiseerd voor internationale studenten en ze vertaalden het grotendeels voor me.

Goed, je begint dus in de controlekamer, waar allemaal schermen zijn waarop ze alle buizen en tunnels in Praag in de gaten kunnen houden. Hier wordt wat uitgelegd over het systeem en dat ze bijvoorbeeld branddeuren e.d. kunnen sluiten vanuit dit centrum. Ook worden dingen als de temperatuur en hoeveelheid 'ontsnapt' gas in de gaten gehouden. De computers kunnen een aantal dingen zelf regelen zonder tussenkomst van een persoon, maar alles kan ook handmatig worden gedaan. Overigens hebben ze hier een boekje met de vertaling van wat er gezegd wordt in het Engels. Vervolgens krijg je een helm en ga je de tunnels in.

In de tunnels wordt er nog veel meer verteld over alle buizen en kabels die daar lopen en ik heb me in moeten houden om niet half Praag af te sluiten van water, want overal van die grote afsluitkranen die er gewoon om vragen aangeraakt te worden. Maar goed, de mannen houden je goed in de gaten, dus ik heb me beheerst! Er zijn 4 routes mogelijk, degene die ik deed ging niet met het treintje, maar gewoon lopend. Vond het schitterend om te zien dat één van de mannen met een ouderwetse telefoon met draad liep. Zo diep onder de grond is geen signaal van mobieltjes of portofonen, dus om de zoveel meter zit er een contactdoos waar hij dan deze telefoon op kan aansluiten en kan bellen met de controlekamer. Ik schrok me wel de pleuris toen ze het licht uitdeden en het alarm aan. Wat een herrie en dat oranje knipperlicht maakt het er niet beter op, maar gelukkig was dit maar 10 seconden ofzo. Normaal doen ze de knipperlichten ook aan als het treintje eraan komt, want het ventilatiesysteem maakt zoveel herrie dat je het treintje niet aan hoort komen. Tijdens de tour doen ze het uit speciaal voor de gasten :).

Misschien nog wel het meest briljante vond ik het einde van de tour. De route die ik deed eindigde onder het Slovansky dum en ja, je loopt dan een trap op en komt dan gewoon uit een deur midden in het winkelcentrum! Er was één winkelende man en die zag opeens allemaal mensen met helm door de deur komen en die kop van die vent! :lache: Typisch zo'n deur die je nooit opmerkt, maar erg leuk om nu te weten wat erachter (en onder!) zit. Overigens was dit een luxe uitgang, de meeste komen gewoon ergens onder een straat uit aldus de mannen.

Goed, al met al een leuke ochtend gehad! Kan het iedereen aanraden. Je moet alleen geen claustrofobie hebben en in staat zijn om wat metalen trappen op en af te kunnen klimmen. Oh en dames, doe geen rokje aan ;).
 

Vodnik

† In Memoriam
Je hebt geluk gehad Myrte, er stond enige tijd geleden in de krant dat ze met deze tour gaan stoppen!
Overigens, als je de deur uitkomt in het shopping centre mag je dat niet fotograferen, waarom niet? Geen idee maar het werd mij wél heel duidelijk gemaakt!

Is je ook verteld dat hier de buizen van de buizenpost zitten? Alle belangrijke overheidsgebouwen zijn met elkaar middels buizenpost verbonden.

Er is nog leuke tour te maken, de drinkwaterzuiveringsinstalatie in Podoli, dat mooie grote witte gebouw naast het zwembad Podoli (en tegenover de roeiclub)
 
Ooo, dat wist ik helemaal niet. Dan heb ik inderdaad geluk gehad :). Haha, ja misschien willen ze niet dat iedereen weet over 'de' deur. Dan nog, als je even de hoek omgaat en dan weer daarlangs loopt en een foto maakt weten ze het toch niet. Maar jij hebt dezelfde route gedaan dus? Eigenlijk wil ik ze nu gewoon allemaal doen, alleen maar om te kijken waar je uitkomt. :lmfao:

Dat over de buizenpost heb ik gemist, alhoewel de beste man had het wel over de posta, dus misschien dat hij het wel vertelde. Niet alles werd vertaald, want dat is toch lastig om te doen, terwijl de man zelf al verder praat. Hij had het ook over de narodni banka, dus zou goed kunnen dat hij vertelde dat ze allemaal verbonden zijn.

Dat is de Podolska Vodarna toch? Ik zal eens kijken, want dit soort tours vind ik altijd erg leuk :). Stiekem hoopte ik dat de DPP iets zou hebben in de metrotunnels, maar niks gevonden. Ik heb het jaren terug in Berlijn eens geprobeerd, maar de tours die ze daar gaven zaten al maanden van tevoren vol helaas.
 

Vodnik

† In Memoriam
Wat metro tunnels betreft: er is of en toe een open dag in één van de vozovna's (de eind stations / werkplaatsen.
Je krijgt dan een rondleiding hoe de diverse metrostellen worden onderhouden (Siemens / CKD / Skoda) Afsluitend is er dan een trip met één van de oude CKD metrostellen, je kan dan ook in de bestuurderscabine. Het leukste aan die trip is dat de trein niet stopt op de metrostations en dan zie je vele verbijsterend kijkende mensen die op de perons staan te wachten. als er weer één is zal ik je informeren.

Er is af en toe ook een trip met een oud treinstel rond praag, dat begint in het voorjaar weer.
 
Lijkt me leuk inderdaad. De vozovna's zijn boven de grond toch? Ten minste, ik weet dat de metro's bij Kacerov naar buiten rijden en bij Depo Hostivar is er ook een bovengrondse garage. En ik vind het nog steeds prachtig dat de metro door Nuselsky Most rijdt. Ik weet nog goed dat een Tsjech me dat vertelde, heb hem echt de hele dag verteld dat hij liegt. Ik dacht dat hij me een oor probeerde aan te naaien! Thuis maar snel even nagezocht en bleek het echt zo te zijn... oeps. Vanaf Vysehrad lijkt de brug toch echt te klein te zijn voor een metro vind ik.

Trouwens, hebben ze jou bij de tour ook verteld dat ze een nieuwe kolektor aan het maken zijn onder de Vltava door? Kennelijk zitten de leidingen nu in een brug (weet niet welke helaas) en dat moest worden vervangen.
 

Vodnik

† In Memoriam
............... En ik vind het nog steeds prachtig dat de metro door Nuselsky Most rijdt. ..............Thuis maar snel even nagezocht en bleek het echt zo te zijn... oeps. Vanaf Vysehrad lijkt de brug toch echt te klein te zijn voor een metro vind ik.
..............
De metrotunnel "hangt" onder de weg die de nuselsky brug vormt.
Oorspronkelijk was de metrobrug bedoeld voor de veel lichtere tsjechische metrostellen, maar "moskou" verordonneerde dat er russische treinstellen gebruikt zouden worden. De brug was toen eigenlijk te licht en de metro's gingen er met lage snelheid door. Inmiddels rijden er op de C-lijn lichte siemens metrostellen, dus hoef je je geen zorgen te maken:D.

Deze info krijg je overigens als je zo'n open dag mee maakt (ik ben in Kacerov geweest)

Dat er een nieuwe colector onder de rivier gemaakt wordt was mij niet bekend maar verbaast me niets. Het is een uitstekend systeem om snel met je infrastructuur om te kunnen gaan. Voorbeeld: als je een vaste verbinding (een elektra kabeltje) van P1 naar P10 wilt hebben is dat in een paar dagen te realiseren terwijl je toch de hele stad moet kruisen. Je hebt waarschijnlijk ook wel de verticale pijpen gezien die naar straatniveau gaan? Daardoor kunnen ze heel snel en eenvoudig een nieuw gebouw van gas/water/elektra/data voorzien.

(zoiets in A.dam of R.dam realiseren met de zachte gronden zal niet eenvoudig zijn)
 

Vodnik

† In Memoriam
De trips en rondleiding bij Metro (DPP = OV Praag) worden georganiseer dor gepensioneerde werknemers die daarvoor ook nog hun oude/historische uniformen dragen. Deze mensen ondehouden de oude treinstellen op eigen kosten en zijn er "ape trots" op. De trip 23-11 is leuk maar oppassen met het weer, als er sneeuw ligt is het niet zo geweldig, beter wachten tot voorjaar.
 

kuurgast

Donateur
Meer over de ondergrondse kan je vinden op kolektory.cz.
De rondleiding staat alleen in Tsjechisch (jednotlivci)=particulieren.


@ Vodnik de 23e is er een speciaal evenement met oude metro, dieseltrein, bussen etc., zie pdf.
metro – souprava typu 81-71 (Florenc – Zličín)
tramvaj – vozy T1 a T3 (Smíchovské nádraží – Sídliště Řepy)
motorový vlak – vozy řady 830 a Bix (Praha-Smíchov – Rudná u Prahy)
elektrický vlak – jednotka řady 451 (Praha-Smíchov – Dobřichovice)
autobus – vozy Škoda 706 RTO s vlekem, Škoda 706 RO, Karosa ŠL11 (Rudná, nádraží – Zličín – Sídliště Řepy)

24 November is er ook een speciale rit met oude trein, zie zelpage.cz.
 
Bovenaan