Labyrint van bunkers onder Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
Een heel interessant "iets" om in Praag te zien is de ondergrondse infrastructuur. (www.kolektory.cz)

Onder geheel oud Praag (met name P1 en P2) is een gangenstelsel gebouwd waar telefoonkabels, straatverlichting, communicatieverbindingen tussen overheidsgebouwen en nog veel meer is aangelegd. Er is zelfs een buizenpostsysteem tussen overheidsgebouwen. Ook rijdt er een treintje door voor snelle verplaatsing.

Het is mogelijk dit te bezichtigen, maar alleen op afspraak en de voorlichting is alleen in het Tsjechisch, maar met een groepje NLers is er vast wel een tolk te regelen.

Als er mensen geinteresseerd zijn laat dat dan via een PM weten, dan lijkt het me wel iets om te organiseren.

Pieter
 
Wat grappig! Ik wist al dat er veel onder de grond zat, ik voel me soms net Krtek (mol) in Praag! Er zit zoveel onder de grond! De metro natuurlijk, winkels, restaurants en als je een klein cafeetje binnen stapt blijkt er complete discotheek onder te zitten!

Maar zoals je schrijft blijkt er dus nog veel meer te zitten!
 
Pieter,
Zéér interessant onderwerp.
Nu kom ik wat onregelmatig die kant uit, maar,... kan je misschien aangeven of, en wanneer er een mogelijkheid is om met NLders in 2009 een bezoek te brengen. Het is vanaf ons huis maar één uurtje naar Praha. Een rondleiding in het Tsjechisch alleen hoeft niet direct een bezwaar te zijn, maar een alternatieve taalondersteuning is soms wel handig.

P.s. Expres geen PM geplaatst.
 
Wie weet het

Ik hoorde dat op een tv-zender een programma is geweest over een ondergronds fabriek voor tanks etc. De toegang zou verboden zijn. En men zou er nogal geheimzinnig over doen. Ook zou er worden gezegd dat er een voorraad goud van de Duitserrs ligt.
Wie weet waar deze fabriek staat of wie weet er meer van??
 

Vodnik

† In Memoriam
Waarschijnlijk wordt daarmee (één van) Hitler's vakantiehuizen bedoeld in de omgeving van Kyjov (Krasna Lipa). Daar was in de tweede werled oorlog inderdaad een ondergrondse fabriek voor oorlogstuig. Er zouden schatten an Hitler begraven zijn maar dat hoor je over zoveel vertrekken waar belangrijke (vermogenden) verbleven hebben.
 

kuurgast

Donateur
Ik hoorde dat op een tv-zender een programma is geweest over een ondergronds fabriek voor tanks etc. De toegang zou verboden zijn. En men zou er nogal geheimzinnig over doen. Ook zou er worden gezegd dat er een voorraad goud van de Duitserrs ligt.
Wie weet waar deze fabriek staat of wie weet er meer van??
Misschien is dat Rabštejn zie onderstaande vertaling van novinky.cz nav een opiniepeiling van toeristische attracties in Tsjechië;
ondergrondse fabriek Rabštejn , die is gelegen in de buurt van de Tsjechische Kamenice. De fabriek geleden erosie in de rotsen van zandsteen en tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikt voor militaire vliegtuigen te vervaardigen. Van augustus 1944 tot april 1945 zijn de gevangenen vyrubali enorme ondergrondse gebieden, terwijl ten minste tien gevangenen werden gedood .
En dat is nu een museum zie de website cztour.cz/rabstejn/eng/.
 
Beste Pieter/Semabyt,

Ik organiseer van vrijdag 29 okt t/m maandag 1 nov met een vriend een suprise weekend voor onze kleine vriendengroep (7 man) naar Praag.
Voor dat weekend ben ik op zoek naar ideeen en die van jou klonk me wel goed in de oren. Via google de pagina even vertaald en blijkt dat er maandag rondleidingen gehouden worden. De zaterdag hebben we immers al gereserveerd voor een Trabant Tour en ergens iets van een schietbaan bezoeken.
Hoe zou ik dat moeten regelen om een (deels) Engelse rondleiding te krijgen, of eentje waar iemand als tolk kan optreden?
En welke route zou het meest aan te raden zijn?
 

Vodnik

† In Memoriam
@Krulletje: Ja dus!

Nou zeg, dat is toevallig dat jullie dat nu aanhalen! We (mila -moje manzelka- ik en nog 14 tsjechen) hebben gisteren de rondleiding gehad door een deel van deze ondergrondse.
Ik zal de paar foto's die ik heb mogen maken later hierbij zetten, even in het kort wat de rondleiding betrof:

Onder praag is een gangenstelsel aangebracht (gestart in 1970) waar infrastructuur zoals gas / water / electriciteit (20 kV netwerk!) / telefoon / data / verwarming en zelfs een buizenpost systeem in aangelegd is. Onder het oude centrum van Praag is dit ca 20 km en onder de sub-urbans (stodulky bijvoorbeed) circa 90 km.
Onder het centrum is dit stelsel geboord, net als de metro lijnen. In de sub-urbans is dit gangenstelsel eerst aangelegd waarna de huizen/flats /wegen gebouwd zijn.

Vanuit dit gangenstelsel waarvan het diepste punt ca 40 meter onder straatnivo ligt zijn verticaal buizen naar de daarboven staande gebouwe geboord. Het is dus zeer eenvoudig om bijvoorbeeld een datakabel tussen een pand in stodulky en centum praag aan te leggen. Grondwerk is daarbij nauwelijks nodig en zo'n verbinding kan " in een scheet" gerealiseerd worden (ik zie het al voor me: " fiber to the home" in praag centrum, en dan binnen een paar maanden gerealiseerd!)

Je hoeft overigens niet ver te lopen in dit gangenstelsel, je kan je verplaasen met een electrisch treintje.
Er is wat info te vinden op: www.kolektory.cz

De rondleiding was in het tsjechisch, een rondleiding met een tolk zal mischien wel mogelijk zijn, grootste probleem zal waarschijnlijk het afstemmen van een datum zijn (kosten zijn 4500 czk voor een groep van maximaal 16 personen, en daar komen dan nog kosten voor tolk bij)

tot zover, foto's komen in het weekend!

Pieter
 
Het 'oude' ondergrondse Praag kun je ook bezichtigen met een Prague underground tour. Verzamelen onder de astronomische klok bij de gids met een veelkleurige paraplu. Kosten 400 kc pp, kinderen gratis.
Was erg leuk om te zien, en een apart gevoel dat je gewoon onder het mooie Praag loopt.
De gids was echter zeer onvriendelijk, alles ging in het belabberd Engels (in een zeer hoog tempo!) en ik mocht nog niet fluisterend mijn dochtertje uitleggen wat er te zien was, daar gaf hij commentaar op.
Na afloop kreeg je een drankje in de kelder van een cafe, en omdat mijn dochtertje gratis was, kreeg ze dus ook geen drankje, wat de man op zeer lompe wijze duidelijk maakte aan de ober. Wij waren daar dus snel weg, en hebben het kind elders wat lekkers te drinken gegeven. De tour is erg boeiend, de uitvoering qua personeel kon beter...

Meer info op www.Prague-Underground-Tour.com
 
Onder praag is een gangenstelsel aangebracht (gestart in 1970) waar infrastructuur zoals gas / water / electriciteit (20 kV netwerk!) / telefoon / data / verwarming en zelfs een buizenpost systeem in aangelegd is. Onder het oude centrum van Praag is dit ca 20 km en onder de sub-urbans (stodulky bijvoorbeed) circa 90 km.
Het stelsel waar ik het over had gaat over:
“In Prague there are roughly 800 permanent, pressurised bunkers. Almost all of them were built in the 1950’s, some of them in later years, until the metro was built, and then the last was the road tunnel at Strahov. They’re classed according to their resistance and how many people they can hold, from a few hundred in shelters under blocks of flats, to several thousand like the Tamovka shelter we’re standing in front of now.”


Kan niet beoordelen of het over een en het zelfde stelsel gaat, wie het weet mag het zeggen.
 

Vodnik

† In Memoriam
..... gisteren de rondleiding gehad door een deel van deze ondergrondse. ..... foto's komen in het weekend!
Beetje lang weekend maar hier zijn dan toch wat foto's!

1e foto: transport ondergronds (ca 30 m onder straatnivo)
2e: richtingaanwijzers ondergronds
3e: transportpijpen, verwarmingswater (ruim 200 graden celsius) / elektra / communicatie / buizenpost
4e: maquettes van wat er zoal onder de straat ligt/zit

27042011057.jpg 27042011060.jpg 27042011061.jpg 27042011064.jpg
 
Bovenaan