Laatste koruna's

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Er schiet me nog een leuke anekdote in m’n hoofd van ons eerste bezoek aan Tsjechië in 1989.

De laatste paar uren die we in een grensdorpje doorbrachten was een kwestie van kronen uitgeven. Je kent het wel, je verzamelt allemaal muntgeld in je broekzak. Door de onbekendheid met het geld betaal je gemakkelijker en sneller met papier in plaats van dat gehannes met muntgeld, waarvan je nauwelijks de ene van de andere munt kunt onderscheiden. We wisten toen nog niet wanneer we weer in het land zouden komen en hadden dus niets aan al dat losgeld in onze zakken. De eerste de beste supermarkt in en uitgeven maar. Toch konden we niet zoveel kopen om de kronen op te krijgen. In het dorp waren verder geen winkels waar we iets van onze gading konden kopen.

We liepen naar onze auto waar ik een jongetje zag van een jaar of twaalf, dertien. Gewapend met een emmer water, spons en een wisser maakt hij autoramen schoon. Nu waren onze ramen redelijk schoon dus die poetsbeurt kon achterwege blijven. Ik wenkte hem en gebaarde dat hij z’n handen op moest houden. Ik graaide het losgeld uit m’n broekzak en leegde die in zijn geopende handen.

Hij keek naar het geld, keek mij eens taxerend aan, keek weer naar het geld, draaide zich om en zonder een woord te zeggen rende hij weg. Kennelijk bang dat ik me zou bedenken.

Later realiseerde ik me pas dat het voor onze begrippen weinige geld, voor hem een klein vermogen moet zijn geweest. Een bedrag waar hij mischien wel dagen of weken voor moest poetsen. Een beetje plaatsvervangende schaamte:bloos2: heb ik toen wel gevoeld. Een gevoel dat ons tijdens die eerste vakantie in Tsjechië maar ook eerder in Hongarije wel vaker had bekropen.
 
Wat een bekend gevoel geeft dit verhaal.
Met enige schaamte doen wij dit ook wel en ja wat moet je met al dat losse geld. (zeker toen wij ook nog niet wisten of en wanneer we hier weer zouden komen).
 
ja ook wij doen hetzelfde , als we laatste dag uit eten zijn geweest en helaas:snotter: weer terug gaan naar nederland halen we al ons losse geld uit de portemonee en leggen dat als extra fooi op tafel voor de ober.
wij nemen alleen briefgeld mee naar huis , anders zit je portemonee zo vol .:haakjes:
 
een mooi verhaal

zomer 2006

de laatste kronen we hebben er nog iets van 50 over. we maken ze op bij een tankstation aan ijsjes en drinken. alleen het kost uiteindelijk toch nog 70 kroon. die 20 betalen we in euro's dat vonden de mensen goed.
 
R

Rijk&

Guest
Dat gevoel kennen mijn lief en ik ook heel goed. Praag 2001; op de laatste dag van ons verblijf slenteren we door de binnenstad, een knulletje van eeen jaar of tien zit op een hoek met een schoenpoetslist; Mijn lief besluit haar schoenen te laten poetsen. Vol vuur gaat het manneke aan de slag, seuede, leer en koperbeslag,ziet er weer tiptop uit. Ik doe een greep in mijn linkerbroek zak en geef het manneke een handvol geld, dankbaar knikte hij naar ons. Wij slenteren verder en even later worden we aangesproken in het Engels door een jonge vrouw, die hand in hand staat met het schoenpoetsertje. Wat ik gegeven had bleek ongeveer zoveel te zijn dat hij een half jaar niet zo hoeven poetsen. En of ik me daarwel van bewust was. Na enig over en weer gepraat. Heeft dat kleine geld ons een hechte vriendschap opgeleverd van moeder en zoon en daarmee hebben we onze liefde voor het land en cultuur, bewoners nog meer inhoud kunnen geven. De schoenpoetser is inmiddels een grote vent die bescheiden schreef in keurig Engels of hij een keer naar Nederland mocht komen. Wel hij heeft afgelopen zomer hier een paar weken gelogerrd en zelfs 'gewerkt' en heeft mijn Lief belooft om terug te komen. al met al vond hij zijn verblijf fantastisch en heeft het plan opgevat om hier te gaan studeren. Wat een beetje muntgeld al niet teweeg heeft gebracht!
 
Bovenaan