Kuuroord bij Všeň

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Er was eens een architect die, rijdend op de snelweg van Praha naar Liberec, zag dat hij graag een kuuroord zou willen ontwikkelen bij Všeň. Goed bereikbaar en op een redelijke afstand van de concurrentie. Het plan zou hij zelf ontwikkelen en de eerste kosten kon hij zelf wel dragen. De rest zou moeten worden gefinancierd uit subsidies van de EEG en wel ter stimulering van de werkgelegenheid op het platte land. Hij koos een redelijk vlak terrein net buiten het landschapspark Český ráj. Hij had dan voor de goedkeuringen alleen te maken met de gemeente en bouw- en woningtoezicht. De laatstgenoemde organisatie let alleen maar op de bouwkundige zaken en heeft geen idee van schoonheid. Je kunt dan wel een modern gebouw ontwikkelen, maar wanneer je daarbij geen rekening houdt met wat er meestal wordt gebouwd, ben je naar mijn mening niet goed bezig.
De start van uitgevoerde werkzaamheden was het uitgraven voor het zwembad. Daarbij is archeologisch onderzoek uitgevoerd. Die bracht resten van vroegere bewoning naar voren. Omdat het plan buiten het dorp ligt, werd de weg overhoop gehaald en werden leidingen langs de weg ingegraven voor elektriciteit en water.
Intussen was gebleken dat de subsidies niet toereikend waren en zijn de werkzaamheden stilgelegd. Over bleven een met water volgelopen kuil en een berg grond (via satelliet-foto's te zien).
Mocht een lezer interesse hebben de werkzaamheden voort te zetten, laat die dan wel een betere architect in de hand nemen. Op zich is het een prima plan!
Wat mij interesseert is of iemand me meer kan vertellen over het plan dat men een diepe boring wilde zetten van ongeveer 2000 meter. Is er op die diepte water te vinden dat interessant is voor een kuuroord? Ik denk ook aan de mogelijkheid dat men water wilde infiltreren en dan wellicht met zouten wilde oppompen.
 

kuurgast

Donateur
2000 meter. Is er op die diepte water te vinden dat interessant is voor een kuuroord?
Geen thermaal water voor kuuroord, maar groots wellness-centrum.
Het water zou uit een 2500 meter diepe bron gehaald moeten worden.........warm water 60°C.
goochel vertaling:
Diep in de bodem van het boorgat is er een temperatuur van ongeveer 80 graden Celsius, het ondergrondse water zal het boorgat inlopen, het pad zal worden gemineraliseerd en het verwarmde mineraalwater zal via de interne pijpleiding naar het oppervlak terugkeren. De temperatuur van het water in de thermale baden zal 36 graden Celsius zijn.
betere architect in de hand nemen.
Het is indertijd gestart door een architect.
Zie verder PDF uit 2005 Vital Center op pagina 54 - 55.
 
Ik had niet verwacht nog informatie te vinden via internet. Toch vond ik het volgende:
Gevonden in http://www.wellnessnoviny.cz/clanek/termalni-raj-vsen-2010/ na vertaling door Google:
Thermisch paradijs Iedereen is uniek, ook door gebruik te maken van een geothermische diepe put, waarin het elders gepompte water zal worden gepompt. Het verzamelde water daalt af naar de bodem van het boorgat tot een diepte van ongeveer 2.500 m, en het zal opwarmen en het mineraal heen en weer mineraliseren. Verwerkt water met een uitlaattemperatuur van ongeveer 65-75 ° C zal worden gebruikt voor balneotherapeutische doeleinden, als een medium voor de bereiding van warm water voor huishoudelijk gebruik en als een medium voor verwarming.
Het algemene begrip van complexe zwembaden met gemineraliseerd thermaal water 28 tot 36 ° C met een breed scala van spa's en mondstukken met een totale water oppervlakte van bijna 2000 m2, aangevuld door zonne weiden en genereuze interne ontspanningszones in exotische groen met direct zicht panorama Ještěd Bezdez zal om niet alleen binnenlandse maar ook buitenlandse toeristen aan te trekken.

Wanneer ik nu opnieuw naar de plannen kijk vind ik nog sterker dat een andere architect een veel passender plan zou kunnen maken. Zie ook de reactie met het advies gewoon vruchtensap te drinken bij het onderwerp 'Microklimaat en gezondheid'.
 
In Oostenrijk moeten er gemiddeld twee wellness centra/hotels per week de deuren sluiten wegens gebrek aan geld en klanten. Er is een overaanbod van dit soort centra en Brussel moet dit soort plannen ook niet meefinancieren. Dit heeft men ook gedaan met regionale vliegvelden (op vliegveld Kassel komen gemiddeld 60 reizigers per dag), daar is de EU niet voor opgericht. Brussel laat zich gebruiken door ondernemers zonder geld en politici die voor hun regio (of voor zichzelf) een graantje mee willen pikken. Gewoon weer dichtgooien die bouwput.
 
Bovenaan