Kutna Hora / Sedlec

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Graag willen wij deze zomer op de terugreis van Praag (waar we een paar dagen naartoe gaan) naar Zuid Bohemen (waar we een woning hebben gehuurd) een kort bezoek brengen aan de zilvermijn en het knokenmuseum (kapel) in Kutna Hora. Nou zou ik graag willen weten of deze twee attracties dicht bij elkaar liggen en makkelijk te vinden zijn en of ze de moeite waard zijn om te bezoeken.
 
Hennie,

Kutna Hora ligt meer ten noord-oosten van Praag, dus niet zozeer in het zuiden van Bohemen. Maar vanuit Praag is het in een uurtje te rijden, als je van daaruit naar Zuid Bohemen rijdt, is het weer wat verder.
De zilvermijn is in Kutna Hora goed te vinden: de toegang is helemaal in het oude centrum, in het kasteel. De uitgang is elders (of andersom) maar je komt op hetzelfde punt terug.
Het knokenmuseum ligt buiten het centrum van Kutna Hora, namelijk in de wijk/het dorp Sedlec, adres Zamecka. Het is richting noordoost, gerekend vanuit het centrum van Kutna Hora. Pal naast het klooster (Klaster) en een fabriek van Tabak - die overigens de kerk in gebruik heeft (gehad??) voor opslag van tabak...
Zoek maar op mapy.cz naar Zamecka in de plaats (obec/mesto) Kutna Hora, dan krijg je in detail te zien waar 't is.

En bereid je kind maar even goed voor op wat er komen gaat, want 't is best wel heavy als je daar binnenloopt.
 

Pelhřimov

Donateur
Hallo Hennie,

Wij zijn er ook geweest met kennissen uit Kutna Hora.

Het "knekelhuis" is heel indrukwekkend en ook wel een beetje bizar om te zien. Er hangt bijvoorbeeld een wapenschild, maar dan gemaakt van alle botjes van 1 menselijk lichaam. En er liggen duizenden hoofden opgestapeld in de vorm van een grote klokketorenbel. En er hangen lampen aan het plafond van menselijke botten gemaakt.
Het zijn, als ik het me nog goed herinner, de overblijfselen van een pestepidemie. Deze mensen wilden allemaal in gewijde grond begraven worden, maar op een gegeven moment was er geen plaats meer voor iedereen. Hoe het verhaal precies gaat weet ik niet meer, want het is al een jaar of 5 geleden dat we er geweest zijn.

In de zilvermijn droegen de mijnwerkers speciale kleden en die werden "Kutna" genoemd en omdat de stad op een berg (=hora) lag kreeg Kutna Hora zo zijn naam. Het water dat in die mijn langs de wanden loopt schijnt trouwens giftig te zijn.

Als je dan toch in Kutna Hora bent, moet je ook de chrám Svaty Barbory (St. Barbara kathedraal) niet overslaan, want deze is ook de moeite waard om van binnen en buiten te bezichtigen.

Groetjes

Jeanne
 
Wist je trouwens dat in Mělnik in de kelders van de kerk bovenop de wijnberg ook zo'n knekelhuis te vinden is. Best luguber en (zelfs in de zomer) ijskoud.

In de zilvermijnen van Kutna Hora mag je ook geen last hebben van claustrofobie.
 

Pelhřimov

Donateur
Inderdaad, je moet er geen claustrofobie hebben, of bang zijn in het donker, want ze doen een keer het licht uit (ze vragen wel eerst of er iemand bang is in het donker).

Ik weet ook nog vaag dat we ergens wat gegeten hebben in een restaurantje met een serre en een terras, langs de muur van het slot, waar je over het achterland kijkt. Komend vanuit de mijn ligt de muur links en het restaurant met het uitzicht rechts.
Dit was volgens mij een huis geweest, waar een belangrijk iemand gewoond had. Maar het restaurantje had een aantal van zijn spullen staan. Ik weet echter niet meer wie en wat het was, piano's of typ-machines. Nou ja, het heeft allebei toetsen. Maar het kan net zo goed nog wat anders geweest zijn. Ik zal het straks navragen wat het geweest kon zijn....

Jeanne
 
Ik ben blij met deze informatie, had ook al gevraagd naar informatie over kolin en omgeving, volgens mij ligt Kutna Hora 10 min hiervan daan.
We gaan er ook zeker een kijkje nemen. Of ik er in ga is de vraag ik blijf geloof ik maar buiten en pas op de auto,zodat mijn kids en man een kijkje kunnen nemen.
 
Ik weet niet of jullie met kinderen gaan, maar in de zilvermijn worden kinderen beneden een bepaalde leeftijd niet toegelaten. Onze zoon (toen 6) kon buiten met pa wachten. Onze dochter van toen 10 vond het wel leuk en spannend.
Ine
 
Bedankt voor jullie reacties. Mijn dochter is al 13 dus is niet meer zo snel bang. Wij zijn vorig jaar in de grafietmijn geweest in Krumlov. Lijkt de zilvermijn hier een beetje op? Dat vond ik wel leuk alleen wel koud en eng. Maar ik ben niet zo'n held als het gaat om grotten, spelonken en kleine ruimtes.
 

Pelhřimov

Donateur
Hennie, het thuisfront weet ook niet meer wat er met dat restaurantje was. Het is waarschijnlijk niet eens in Kutna Hora zelf, maar er vlak bij. Misschien dat ik nog uit de fotoboeken wat te weten kan komen.
Wat betreft die grotten: Ik vond het zelf ook een beetje claustrofobisch, dus misschien ook niet zo geschikt voor jou???

groetjes

Jeanne
 
Je hebt denk ik wel gelijk Jeanne. Misschien moet ik maar kiezen voor het restaurant en niet voor de mijn.
De schedels en botjes op de foto's in de fotogalerij zien er wel interessant uit.
 

Pelhřimov

Donateur
Hallo Hennie,

Ik heb zojuist even de fotoboeken erbij gezocht en een ansichtkaart gevonden die gemaakt is van onderaan de heuvel. Hierop staat links de St Barbara kathedraal, daarnaast een groot slot met 2 torentjes op de hoeken van het gebouw. Tegenover het rechter torenje staat aan de overkant van de straat dat restaurantje met dat uitzicht over de hele streek.
Op de foto's binnen zie ik vaag iets wat op een oude typmachine lijkt, dus ik denk dat deze bekende man iets van en typmachine fabrikant was of een schrijver. Maar dat weet ik me niet meer goed te herinneren.
Je komt er als je uit de St Barbara kathedraal komt en naar boven loopt, rechts aanhoudend. Aan de straat langs het slot staan ook een beeldengallerij van heiligen, dus dat slot kan ook een klooster zijn.

Het knekelhuis is uit 1870 en staat in Sedlec bij Kutna Hora en was oorspronkelijk een kerkhofkapel van een klooster.

We zijn ook nog in de buurt naar een kasteel wat de moeite waard is gereden. Het heet Zámek Žleby.

Veel plezier met het voorbereiden van jullie vakantie.
smiley20.gif


groetjes

Jeanne
 

Pelhřimov

Donateur
Ik heb net de foto's bekeken, want gisteren lukte dat niet. Er zitten er een aantal mooie tussen. De herinneringen komen ook weer naar boven bij het zien van de foto's.
Op o.a. foto nr 05 en 08 is de Barbara kathedraal te zien met dat straatje naar het restaurantje toe. Ik weet niet of het nog geopend is, want het is al weer 5 jaar geleden dat we er geweest zijn.

groetjes

Jeanne
 
Arthur, oh jee, je hebt hebt gelijk, ik was efkes in de war... Het ligt pal naar het oosten van Praag (goed, goed een tikkie naar het zuiden)...
Enne die sv Barbora is inderdaad erg mooi, vooral als je er onderlangs de grote jezuietenklooster naar toe loopt; een boulevard met klooster aan de ene zijde en beelden en vrij uitzicht aan de andere zijde.
En ook het marktplein van Kutna Hora is mooi.
 
Re: Kutna Hora

Hee Hallo denk er wel aan dat de meeste bezienswaardigheden op Maandag dicht zijn, ik ben er vorig jaar geweest en niet alles was open de rest van de week wel.

Groeten Gerard
 
Re: Kutna Hora

Dank jullie wel voor alle info. Ik kan niet wachten tot het juli is. Onze vakantie vorig jaar in Tsjechie is zo goed bevallen dat we dit jaar terug gaan. Vorig jaar zijn we niet toegekomen aan Praag en omgeving. Zuid Bohemen is op zich al zo mooi. Kutna Hora staat nu in elk geval ook zeker op de planning.
bye.gif
 
Kutna Hora - ondergrondse grotten?

Ik was vorig jaar in Kutna Hora helaas was ik er op maandag en waren de meeste bezienswaardigheden gesloten, maar het scheen dat er bepaalde grotten zijn daar ook een ondergrondse waar kan ik die vinden? we zijn er mischien wel langs gelopen maar hebben ze niet gezien ik hoor het graag.

Groetjes Gerard
 
Re: Kutna Hora - ondergrondse grotten ?

Erg aan te raden, met name in de zomer.
In de zomer is het een vreemde gewaarwording dat als het 30 graden buiten is, het onder de grond zo koel, zo niet koud, is.
 
Bovenaan