Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Onbegrijpelijk dat er nog geen recept op het forum staat van Kulajda, traditionele licht zure soep met als belangrijk ingrediënt paddenstoelen.

Heb een aantal Nederlandstalige recepten gevonden, zodat @Leo geen pakjes meer hoeft mee te nemen naar huis. ;)

Jihočeská kulajda Paddenstoelensoep uit Zuid-Bohemen
op ajvar.nl/tsjechische_recepten/kulajda_boheemse_paddenstoelensoep. + PDF.

De-soep-Kulajda.aspx


Een romige soep met paddenstoelen en aardappelen, een traditionele maaltijd uit het Boheemse Woud in Zuid-Bohemen
czechspecials.cz/recepty/dutch/de-soep-kulajda.

Zure soep uit het Reuzengebergte (Krkonošské kyselo), met het zuurtje van brooddesem en roerei???
hkregion.cz.

Traditionele soep met paddenstoelen kulajda, is weer iets anders met karnemelk en ei erdoor geroerd???
hkregion.cz.

Op tsjechshop.nl een recept, maar zonder het zuurtje en zonder zachtgekookt eitje.

Om het af te maken... geen kulajda, maar Houbová polévka (bospaddenstoelensoep)
op vakantietsjechie.cz/Bospaddenstoelensoep.

De soep wordt dus op verschillende manieren voorzien van een licht zure smaak.
In de recepten worden karwij of komijn gebruikt. Komijn is een andere specerij met beetje vergelijkbare smaak. Om de verwarring compleet te maken wordt karwij ook wel wilde komijn genoemd. De smaak van karwij is twee keer zo sterk als van komijn, gebruik de specerij dus met mate.

Glad Antje (Hladká Ančka), Boheemse Paradijs. Soep van melk met aardappelen en eieren met zuurtje, maar zonder de paddenstoelen
hkregion.cz.
 
Ik heb afgelopen zomer diverse sites afgespeurd naar een recept en twee keer zelf Kulajda-soep gemaakt.
Wat me toen opviel is dat er tal van NL-talige recepten zijn zonder gepocheerd ei erin, terwijl ik van de obers in CZ begrepen had dat dat toch naast de paddenstoelen en de zurige smaak een essentieel onderdeel is.
Heb daarom toen maar een CZ recept door Google-Translate gegooid.

Wat de pakjes uit de winkel betreft: die halen het bij lange niet met de echte :ja:
Wie het nog nooit geproefd heeft, bestel het eens als je in Bohemen bent !
 
Bovenaan