Kukels Kletsica

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Af en toe namen ze de kinderen mee, maar dat gebeurde niet zo veel.
De kinderen gingen vaker apart om te skiën in de winter.

Halverwege 2005 werd het huis wat ze altijd huurden verkocht.
Toen ze dit hoorden waren ze verstijfd, waar nu heen gegaan? Ze besloten om nog een keer te gaan en huurden kamers in een hotel in Nedjek.

Ze waren stil tijdens het eten, keken niet naar de wijnkaart, dronken nauwelijks bier.

Wat moesten ze doen? Een nieuwe plek zoeken? Ze bespraken het samen, maar dan iets kopen, om niet opnieuw zo een teleurstelling mee te moeten maken.

Een bord langs de weg waarop vermeld: woning te koop, veranderde hun hele leven.
Ze bekeken de buitenkant en besloten tot een bezichtiging.
Wat zij zagen, beviel en tot koop werd overgegaan.
Het huis werd door hen opgeknapt.
Het huis stond wat dichter naar de “kern” van Sindelova.

Ze hadden het zo naar hun zin dat ze het huis in Nederland verkochten.

Zij legde een tuin aan rond het huisje voordat de sneeuw kwam en brachten in 2006 hun eerste kerst door in hun eigen huisje.
In het voorjaar sloopte Albert een oude houtopslag weg en van het hout timmerde hij een houten tafel met aan weerszijden een houten bank en ze dachten dat ze nog nooit zo gelukkig waren geweest. In mei werd Andre ziek en toen hij vier maanden later stierf, kon je hem met een hand optillen.

morgen verder
 
Albert werd begraven in Krasna Lipa. Na de begrafenis was er nog een bijeenkomst in het er naast gelegen restaurant. Vele dorpsbewoners waren aanwezig.
Bea hervatte haar werkzaamheden in stilte.
Een keer per week liep ze naar het graf waarop inmiddels een diepzwarte steen op lag.
Ach, Albert, zei ze dan, ik red het wel maar het is wel eenzaam aan het worden hier.
Soms weet ik niet hoe ik verder moet.

In de zomer van 2008 vermeldde de kranten en het nieuws dat er een Duitse krant een prijsvraag had utgeschreven wie de grootste sneeuwpop kon maken.

Een stukje uit de buurt van Sindelova heb je ijsgrotten, in de zomer ligt er nog sneeuw in.
Gelaten zagen de Tsjechen aan hoe de Duitsers de sneeuw in kleine vrachtauto’s laadden en richting Duitsland reden. Totdat ze op een lichaam stoten.
Na lange tijd werd het lichaam geïdentificeerd als zijnde Bea.

Geen van haar Tsjechische dorpsgenoten had haar gemist, dachten dat zij in Nederland was.

Ze hebben haar op een zonnige dag te ruste gelegd bij haar man Albert in Krasna Lipa.

Regelmatig kwamen er uit de bergen een man en een vrouw lopen. Op weg naar een biertje en een kopje thee in het restaurant van Krasna Lipa.
Soms zie je dan de man even naar het kerkhof lopen en maakt dan de steen schoon.
Hij vertelde dan aan Albert en Bea hoe mooi ze er wel niet liggen.
Vanuit hun laatste rustplaats kan je het huis zien liggen, beneden in Sindelova waar ze gelukkig waren.

De man slofte terug naar het restaurant en bestelde een biertje, drinkt hem op en met zijn vrouw loopt hij terug naar het huis op “hun” berg.
 
Ik heb dit verhaal geschreven van allemaal teksten die ik op de radio hoorde toen ik in de lappenmand lag.

Dus ongetwijfeld herken je zinnen.

Ook van Man Bijt Hond zinnen geleend. Van de vrouw die voor het graf van haar man staat bijvoorbeeld.

En de volgende reden was dat ik op dit forum over keuzes lees die een mens moet maken in zijn leven.

Wel niet naar Tsjechie verhuizen.

Als je het uitsteld is het van: had ik maar.

Ach, en een beetje treurnis mag wel eens.

Groet.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Ik vind je idee erachter erg goed :top:
Af en toe mogen we best even stilstaan bij het leven en de keuzes die je erin maakt. Ik laat mijn kansen in ieder geval niet voorbij gaan of ik nou afgebrand wordt door anderen of niet :zwaai:
 
10x hetzelfde

Waarom tien keer hetzelfde zien?

Waarom ga je meer dan tien keer hetzelfde doen, zien in Tsjechië?

Tja waarom?

Je loopt de voordeur uit en ga 2x rechtsaf en loop “mijn berg”op.

Het lijkt niet steil maar op de helft van het topje stopt iedereen onder het mom: even omdraaien en van het uitzicht genieten.
Het uitzicht is dan werkelijk adembenemend. Op adem komen.

Frisse lucht happen en verder lopen.

Dan heerlijk boven de berg op het plateau lopen en dan rechtdoor slenteren.

Een eind verder is het dal, langzaam loop je naar beneden en je komt op het pad terecht wat tussen de heuvelen loopt.

Je bent de ruines gepasseerd van de woningen die gesloopt zijn en rustte even uit op een muur, daar vlak naast de waterbron.
Nog altijd stroomt het water alsof de geschiedenis niet bestaan heeft.

Daar, bij de waterstroom staat de pipowagen waar de herder woont, een groet, een sigaret voor de beste man en verder gaat de tocht.

Links een groep dezelfde bomen, rechts gaat de berg omhoog.

Rust, rust en nog meer rust.

Soms een hert, een haas of een vos. Zelden een voetganger.

Rustig loop je door en je komt in Krasna Lipa uit.

Een drankje, en hapje en je gaat weer terug.

Totaal ben je zo een uur of 3 a 4 kwijt.

Tientallen keren heb ik dezelfde route gelopen, weer of geen weer, en ik verlang alweer naar de tocht.

Het verveelt nooit.

En wat doe jij al jaren hetzelfde in Tsjechië?
 

spookycat

† In Memoriam
Mooi Kukel,ik herken me er helemaal in,de kleine dingen die het groot maken,:dank:
Ik ben wel gezond jaloers op je schrijverskunst,supper hoor :) ik kan het echt niet :)
Doe zo verder,ik geniet ervan:zwaai:
 

char

† In Memoriam
Kukel,.. bedankt voor de vraag!!..

Ik doe eigenlijk nooit wat hetzelfde in Tsjechie.

We komen pas zo'n 10 jaar op de zelfde camping....

Ja,... alleen als ons huis verhuurd is... En dat is elk jaar hetzelfde..

En heel soms hebben we geluk!!... Dan mogen wij iets meemaken...

Dan slapen wij in ons eigen huis,...

En dan zeggen wij tegen elkaar:.. Zo was het vorig jaar ook.

Sorry!!... Grote onzin, natuurlijk!!.. ( Behalve van die camping )...

Maar, waarom maken sommige mensen de meest idiote dingen mee,...en anderen niet?.. Komt dat door een manier van kijken naar de alledaagse dingen?..Iets, waar jij ook heel goed in bent, Kukel!!

Of is het een andere manier van invulling,.. van tijd,.. bezigheden,.. rondkijken,.. ontmoetingen,.. humor,.. verdriet,.. medeleven,.. op je bek gaan,.. de taal niet spreken en toch begrepen worden,..respect voor (bijna) iedereen,..eenvoudig blijven,..maar ook een beetje brutaal zijn,..liefde voor het land en haar bewoners,..

En zo kan ik nog wel even doorgaan!!..

Je hebt gelijk Kukel!!...

Het is al jaren hetzelfde liedje!!..

Char.
 
En wat doe jij al jaren hetzelfde in Tsjechië?


uitkijktorens beklimmen:top:
het is een tic geworden, ik kan er niets aan doen.
de eerste was kozakov, tot de helft en ik deed het bijna in mijn broek :bloos2:
het jaar daarna helemaal naar boven en sindsdien sla ik er geen een meer over.
en dan moet ik ook nog de treden tellen :deuk::deuk:
 
Bovenaan