Animatie Krtek (Molletje)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dat hoop ik ook, het is waar, Dick Bruna vindt het niet erg dat zijn creaties overal op staan.

Wat ik zo leuk vind aan krtek (behalve dat het gewoon een erg aandoenlijk figuurtje is), is dat de Tsjechische natuur in de tekenfilmpjes zo prachtig getekend is. Ik vind de filmpjes eigenlijk een soort kleine kunstwerkjes, die op de één of andere manier voor mij een treffende weergave zijn van de kleuren en de sfeer van Tsjechië.

Deze bijvoorbeeld
 
Wat fantastisch Frances. Ik ga morgen gelijk kijken of ze die bij ons ook hebben. Bedankt voor de tip.

Mijn avator is een tekening. Ik teken al jaren met de computer.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Molletjes-manie

'Ahoi!' Een hele generatie heeft 'konec', het Tsjechische woord voor 'einde', leren kennen dankzij de tekenfilms die de BRT in de jaren zeventig uitzond. Als u bij het winkelen onlangs aan die tijden moest terugdenken, is de kans groot dat u een dvd hebt zien liggen van Het molletje, één van de toppers van toen. En van nu, want niet alleen is het molletje machtig in de dvd-rekken, het is al een poosje een hype in de bioscoop en tijdens schoolvertoningen. Deze week beginnen De nieuwe avonturen van het molletje in Brussel aan een bioscooptournee langs de Vlaamse steden.

Dat mag op zijn minst verbijsterend heten: de - toen nog - Tsjecho-Slowaak Zdenek Miler maakte zijn eerste aflevering meer dan vijftig jaar geleden. Tussen 1957 en 1975 werden er in de befaamde Kratky Studio's 61 episodes van het molletje gemaakt. Het dook voor het eerst op in een educatieve film over linnenproductie. Meteen ook de laatste film waarin het molletje sprak: in zijn eigen animatiereeks beperkte het guitige beestje zich tot blije 'aah's', verbaasde 'ooh's', een occasioneel 'ahoi!' en aanstekelijk gegiechel, waarvoor Miler zijn eigen dochters had opgenomen.

'Na de val van het communisme had een half maffieuze Tsjech de rechten van de tekenfilms gekocht', herinnert Jan De Clercq van BFD zich. Bij die Tsjech kwam BFD vijf jaar geleden uit: de nieuwe filmdistributeur wilde zich onder meer via kinderfilms profileren en had onder meer het molletje op zijn verlanglijstje staan. Met bemiddeling van een Tsjechische vriend kon BFD de rechten kopen. 'Het was niet meteen een succes: pas toen we de dvd erg goedkoop aanboden en grote ketens hem oppikten, begon het te lopen, puur op mond-tot-mondreclame. In Frankrijk was het wel een bioscoophit, zodat het in Wallonië sneller werd opgepikt.' In Tsjechië kan het molletje ondertussen de concurrentie aan met de Pixars en Disneys; in belangrijke markt Duitsland is het molletje 'even populair als Bob De Bouwer bij ons', weet De Clercq.

Van de vier dvd's zijn in de Benelux al 50.000 stuks verkocht. 'De filmpjes zijn ouderwets, maar niet voorbijgestreefd', vindt De Clercq. 'In hun tijd waren ze zeer vooruitstrevend - een ervan won een eerste prijs op het Filmfestival van Venetië.'

Verwacht geen 3D, al is de look van de filmpjes om van te snoepen: de planten en bloemen in het bos komen zó uit een schilderij van Douanier Rousseau; de flats en de sportkar van het molletje doen dromen van vervlogen tijden. En meer dan één verhaal heeft een ecologische boodschap die nog steeds 'in' is. Dat is volgens De Clercq ook één van de redenen voor zijn succes. 'Het molletje is een lieflijk figuurtje, een beetje deugnietachtig, en het communistische flower power-sfeertje maakt het erg aantrekkelijk. Vergeet niet dat veel mensen dit in hun jeugd hebben gezien. Onderschat de invloed van de oma's niet: zij beslissen vaak wat de kleinkinderen bekijken.'

Van: Zdenek Miler

51 min.

'Het Molletje' speelt in de Brusselse bioscopen Arenberg en Vendôme; daarna op tournee in Vlaamse steden. Voor informatie:

www.bfdfilm.com


CULT4_G2P28DKDS.1+film_molletje3.jpg


Het molletje is meer dan vijftig jaar oud, maar de kans is groot dat het een hit is bij uw drie- tot achtjarigen. En bij hun oma's. Kroniek van een wel heel onverwacht succes.
 
Ik ben ook helemaal weg van dit figuurtje: heb zelfs een kerstboekje gekocht, uiteraard in het Tsjechisch. Ik dacht, daar kan ik mooi op oefenen, maar dat valt tegen hoor!
 
Wij kochten afgelopen zomer bij de kassa van een supermarkt een van de dvd`s en lieten hem door Sarah keuren.
Saar ,inmiddels bijna 11, vindt het prachtig. Maar ze kan ook schateren om Swiebertje.
En wij genieten van de giecheltjes en de minder schreeuw geluiden die uit de luidsprekers komen.
Saar haar gegiechel als reactie maakt ons ook weer vrolijk. Hoe simpel kan het zijn.

Een aanrader.
 
Ja.... en hij past ook in een nespresso automaat :wow:

Deze koelkastmagneten zijn ook leuk he?

krtekmagneten.jpg


Elders in deze topic noemde iemand de prachtige bomen en bloemen in de krtek filmpjes. Ik heb me daar ook al vaak over verwonderd. Ik ken geen enkele andere tekenfilm (tenminste waar er zoveel van zijn gemaakt) die zo dicht bij kunst komt.
 

Vodnik

† In Memoriam
Krtek!!!
Ik hoor niet niet tot de jongste op dit forum maar ik zie met plezier deze filmpjes; altijd starten met;
"dobry vecer"..........................en aan het eind..... "Dobro noc".

Ik zap best wel om die tussen de diverse nieuws zenders maar Krtek blijft "on" tot Dobro noc!
 
http://www.gottmerkinderboeken.nl/index.php?action=blist&id=11&p=4.
Dit is het cache-geheugen bij Google waar de nieuwe boekjes van Zdenek Miler (de Mol) te zien zijn die worden uitgegeven bij uitgeverij Gottmer. € 14,95 per stuk. Eindelijk terug in Nederland!

In de laatste 'Boekenpost' staat een artikel "Animerende Plaatjes uit Tsjechië". Het gaat over de hele geschiedenis van de animatiefilmpjes en de boeken, geillustreerd door Zdenek Miler in Tsjechië en Nederland.
 
Maak vooral reclame voor de boekjes! Als er (snel) meer boekjes worden verkocht, komen er in het najaar wellicht meer boekjes van de Mol uit....
Zegt het voort, zegt het voort.
(Ik ben alleen een fan van de Mol en heb geen verder belang bij de verkoop.)
 
Gister bij Mediamarkt een set van 4 DVD's gekocht met 26 filmpjes dus bijna 4 uur kijkplezier. Er staan filmpjes op van 1957,1963,1965,1968-1972,1974-1975,1982 en 1988. De prijs was Euro 12,99.

Groeten A3.
 
Hier nog een kiekje van mijn echtgenoot om te bewijzen dat het Krtek virus écht besmettelijk is. Misschien goed om te weten dat het zijn eigen idee was en het er écht niet meer afgaat....:D

Emilydecember2008032.jpg
 
Bovenaan