Krokodillen farm/ZOO in Protivín

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
ze hebben zes krokodillen
Dat was lang geleden, nu zijn er 22 soorten zie lijst op wiki waarmee ze een aantal soorten hebben kunnen uitbreiden dankzij hun fokprogramma. Het ligt aan de "49" weg van Písek naar České Budějovice. Toegangsprijzen op de website en als je wil zien hoe ze gevoerd worden dan moet je op zaterdag om 13:00 uur daar zijn. Filmpje op kudyznudy.cz ziet er uit als kweekcentrum.
 
Ik ben er geweest en vind het absoluut geen aanrader!
Wij zijn er in het hoogseisoen geweest en ik heb hoofdzakelijk mensen gezien.
Het is een smal paadje waar je doorheen moet met af en toe 1 of meerdere krokodillen.
Kinderen moet je optillen anders worden ze onder de voet gelopen en zien ze niets.
Wij hadden een buggy bij ons maar die mocht niet mee naar binnen!
Voor je het weet ben je weer bij de uitgang, wij zijn 25 minuten binnen geweest!
 
Met de rolstoel blokkeer je volgens mij het hele pad, maar het kan natuurlijk in mijn geheugen smaller zijn dan in de werkelijkheid!
Maar het is maar een kleine afstand die je moet lopen, dat moet jou wel lukken!

Ik heb de site eens bekeken en de gang die je daar ziet met een klein stukje naar de zijkant is eigenlijk alles!
 
Ik ben er geweest en vind het absoluut geen aanrader!
Wij zijn er in het hoogseisoen geweest en ik heb hoofdzakelijk mensen gezien.
Het is een smal paadje waar je doorheen moet met af en toe 1 of meerdere krokodillen.
Kinderen moet je optillen anders worden ze onder de voet gelopen en zien ze niets.
Wij hadden een buggy bij ons maar die mocht niet mee naar binnen!
Voor je het weet ben je weer bij de uitgang, wij zijn 25 minuten binnen geweest!

Klinkt meer als... wel aardig mocht je toevallig in de buurt zijn, maar niet de moeite om er speciaal voor naartoe te rijden... Wij hebben zowiso geen buggy meer nodig, maar als het er echt zo druk is is het niet leuk nee...

Zoo Ohrada in Hluboka zijn we een aantal jaar terug geweest, dat is inderdaad wel een leuke dierentuin... Vooral het uitzicht over het meer is heel mooi ! Zo hebben we daar een keer letterlijk een regenbui op ons af zien komen... Was een erg bijzonder gezicht en we hadden alle tijd om even te schuilen voordat die bij ons was !
 
In het vakantiehuisje waar wij verbleven, lag een folder ven de Krokodyli ZOO Potrivín.
En ook wij hadden er nog nooit van gehoord.
Ik persoonlijk heb helemaal niets met krokodillen, maar in een dierentuin wilde ik dat ook wel in levenden lijve zien. Mijn vrouw en kleindochter wilde dit ook wel zien en dus besloten wij dat wij daar een kijkje zouden nemen.

Wij zijn naar Protivín gereden op maandag 10-10-2016 naar de Crocodile Zoo. De routeplanner gezet op het centrum van Protivín en aan de rechterkant geparkeerd (parkeren is gratis), dan lopend verder +- 150 meter naar de hoek van de straat en dan weer rechtsaf +- 60 meter en weer rechtsaf de hoek om en +- 50 meter verder is de ZOO.

Bij binnenkomst was het subtropisch warm, onze brillen besloegen gelijk, en na kaartjes gekocht te hebben, totaal 160 kronen voor ons drieën (ik vond de prijs dus meevallen), trokken wij eerst onze jassen uit, daarna de rondgang en wij wisten niet goed wat wij konden verwachten?
Wij mochten niet filmen of foto's maken en via camerabewaking worden de bezoekers in de gaten gehouden.

Na een trap opgelopen te zijn, kwamen wij bij het begin van onze toer en begreep ik onmiddellijk waarom wij niet mochten filmen of foto's maken. Een stuk of 15 jonge krokodillen lagen in één hok op beton op en over en in elkaar. Het bassin was in onze ogen minimum klein, en ze lagen levenloos stil.
Er waren geen andere bezoekers, dus wij hadden alle ruimte en rust om te kijken.

De variatie van krokodillen is groot, grote krokodillen waren er ook, slangen en ook kweekkasten met al uitgekomen eieren. Ik heb altijd gedacht dat krokodillen een grote platte bek hadden, maar die gedachte laat je al snel varen bij het zien van de vele soorten.
Ook al liggen de krokodillen doodstil en bijna levenloos achter dik glas, zij houden je wel degelijk in de gaten met hun ogen.

Wij zijn ruim 1,5 uur binnen geweest en vonden het toch de moeite waard, want waar ! of wanneer ? zie je weer zoiets?
De looppaden zijn smal en er moet ook trap gelopen worden, niet iets voor een rolstoel of buggy omdat je kleine kinderen op moet tillen.
Bij de uitgang heb ik een boekje gekocht in het Engels, SEVE THE CROCODILES voor 60 kronen. Voor volwassene en kinderen een leuk bezit om, als je Engelse taal machtig bent, het te lezen of voor het weinige geld de kleine kinderen erin te laten bladeren, die dan op hun eigen manier kunnen vertellen wat zij wel gezien hebben.

www.krokodylizoo.cz

Op de homepagina staan 5 foto's waarvan ik de middelste heb beschreven bij het begin. Op de foto staan geen 15 krokodillen zoals wij hebben waargenomen.
Bij het zien van bijna alle foto's van de krokodillen met bassin, zijn met een hoeklens genomen, wat dus eigenlijk inhoudt dat net het einde van het bassin er niet op staat.

Er staan zoals al vermeld in deze topic mooie foto's en filmpjes op de site.
 
Ik heb even wat foto.s gemaakt uit het boekje dat ik gekocht had .
Hier moet nog wel vermeld worden dat het uiteraard ook in Tsjechisch te verkrijgen was .
Het boekje bevat 44 pagina,s en 4 pagina,s als omslag ( totaal 48 pag. )
Zo mooi als de foto,s uit het boekje zullen mijn foto,s zeker niet zijn ,
maar dan heeft u een indruk van wat er te zien is .


[/ATTACH] DSCN2334.JPG DSCN2326.JPG DSCN2327.JPG DSCN2328.JPG DSCN2329.JPG DSCN2330.JPG

DSCN2332.JPG

DSCN2333.JPG

DSCN2333.JPG
 

Bijlagen

  • DSCN2331.JPG
    DSCN2331.JPG
    129,3 KB · Bekeken: 1
Bovenaan