(Kristal)glas in Tsjechië

Topic in 'Attracties & Bezienswaardigheden' gestart door marga, 15-01-2005.

1. Freddy2005

Freddy2005 † In Memoriam

Dat is wellicht ruckl.cz geweest. Zij hebben een kan gemaakt die aan de paus is overhandigd bij zijn bezoek laatstleden. Ook de "Český lev" filmprijzen worden daar gemaakt. uitreiking filmprijzen...

Gift voor het pausbezoek.

2. kuurgast

kuurgast Donateur

Vandaag hebben 70 studenten van de Middelbare School Toegepaste Kunsten van het Glas geprotesteerd tegen de voorgenomen opheffing van hun school in Kamenický Šenov.
    Deze school is de oudste in zijn soort van Europa.
    De school moet samengaan met de school van Nový Bor.In Kamenický Šenov zijn dit jaar 13 eerste jaars studenten en in Nový Bor zijn 3 eerste jaars studenten.

bron:Novincky.cz

3. Och jeeh, dat vind ik verschrikkelijk! Wij bezoeken deze school al vele jaren. Zó fantastisch! We hebben er de mooiste stukken gekocht.

4. Maar... nou lees ik het nog eens goed..
    Maar 70 studenten? Dat kan ook niet uit.
    Twee grote gebouwen, vele lokalen, een enorme tentoonstelling en een winkel. Er werken heel veel mensen.

5. char

char † In Memoriam

Lieve Loura,

het zijn 70 studenten die protesteren. Dat zegt, denk ik, niets over het totaal aantal studenten op die school.

Wat wel wat zegt, is het lage aantal eerste-jaars studenten. Ik denk dat "men" weinig toekomst meer ziet in deze branche.

Char.

6. kuurgast

kuurgast Donateur

Er is mogelijk een lichtpuntje voor het behoudt van de oudste glasschool van Europa.
    Er wordt gesproken over een mogelijke privatisering.

Bron:Mf Dnes.cz/Liberecký.

7. Bedankt, dat je ons op de hoogte houdt. Maar jammer dat ik het artikel niet kan begrijpen.

8. kuurgast

kuurgast Donateur

Loura als je bovenin de balk dat www etc je muis op zet dan rechtermuisknop klikken en dan kopiëren,dan ga je als het goed is paar regels eronder naar"google vertaling" die klikje aan,daar verschijnt een balk waar een streepje knippert,daar je muis plaatsen en rechtermuisknop klikken,dan plakken zo staat alles daar,als het goed is staat eronder tsjechisch nederlands,en kun je klikken op "vertaal".Zo kan je het gewoon lezen soms wel wat kromme vertaling maar toch te begrijpen.Succes.

Dit was korte curses voor halve digibeten zo heb ik het ook moeten leren.:lap:

9. kuurgast

kuurgast Donateur

Nog een website van kleine glasblazerij nabij Hluboká nad Vltavou.

sklarna.euweb.cz/en.

10. Vrijdag was ik op de woonbeurs in Groningen. Natuurlijk het eerst naar de 'Glasstraat'. Daar hoorde ik van verscheidene standhouders (galerie-eigenaren) dat het glas in Tsjechië inmiddels te duur voor hen is. Een van de standhouders die zijn glas altijd zelf ophaalt vertelde dat er inmiddels al heel wat fabrieken zijn gesloten. Natuurlijk wist ik al dat er een aantal fabrieken zijn gesloten maar dat het al zó erg zou zijn. Er was op de beurs dan ook geen Tsjechisch glas!
    Zo lijkt een belangrijk onderdeel van de Tsjechische cultuur min of meer geruisloos te verdwijnen.

11. Wat jammer!!

12. Die glasblazerij bij Hubloka zijn wij afgelopen zomer langs geweest (gecombineerd met een bezoek aan het Hubloka kasteel natuurlijk).
    Was erg leuk, voor een paar euro mochten de kinderen zelf een soort kerstbal blazen. (We konden die wel pas de volgende dag ophalen omdat ze eerst af moesten koelen).
    Mijn vrouw heeft daarnaast nog uitleg gehad over het maken van glazen kralen (en zelf geprobeerd). Een klein maar leuke glasblazerij.
    Nou zie ik op hun site dat glassworks is gestopt. Zouden ze dat inmiddels niet meer doen?
    Zou jammer zijn. Die man straalde gewoon van liefde voor zijn vak.

13. Freddy2005

Freddy2005 † In Memoriam

Daar zal forumlid David Beliën je wel meer kunnen over vertellen. Of je stuurt een mailtje naar Jaroslav Effmert.

14. Dank je Freddy.
    We waren toch al van plan om Jaroslav te benaderen, want hij gaf ons destijds een adres ergens bij het Krkonose waar hij zijn glasstaven haalde die hij gebruikte om de kralen te maken. En dit jaar willen we die kant op.

15. kuurgast

kuurgast Donateur

Glasfabriek in Chlum u Třeboně.

Het duurde iets langer want ik wist alleen dat het iets met Chlum was in de buurt van Třeboň.
    Dit blijkt in Chlum u Třeboně te zijn waar de DE-wiki melding maakt over de firma Stölze in 1891 begon met de productie van geblazen en geperst glas in een oude ijzerfabriek. Deze glasfabriek groeide uit tot een van de beste van het land en 80% werd naar het buitenland geëxporteerd. In 1990 werd het onderdeel van Crystalex Nový Bor waarna het in 2004 verkocht werd en stil gelegd. De circa 500 medewerkers kwamen op straat te staan wat voor een dorp met zo'n 2000 inwoners hel ingrijpend is. De fabriek is nu eigendom van Petr Stasek en er werken volgens firmy.cz maar 6 tot 9 mensen in het bedrijf.
    Met het zoeken naar informatie kwam ik ook bij de opleiding voor glas terecht in Třeboň. Door de sluiting hebben ze geen stageplaatsen meer en is de afdeling glas gestopt.
    Krantenartikel met foto's jindrichohradecky.denik.cz waar ik "mijn" blazer rechtsonder staat.
    De andere fabriek waar ik geweest ben is de bekende in Harrachov.

16. Wij gaan morgen naar Praag toe. Verder trekken we ook 1 dag uit om naar verschillende glasfabrieken/winkels toe te gaan in de omgeving Jablonec nad Nisou (Adressen reeds gevonden). Ook zijn we geïnteresseerd in de bovenstaande school. Is deze makkelijk te vinden in Zelezny Brod, of heeft iemand het adres voor ons?

Alvast bedankt.

17. kuurgast

kuurgast Donateur

David is al lange tijd niet meer op het forum geweest maar het adres en kaart kan je vinden op de website van de school supss.cz/en/contact.
    Deze school was zo te lezen vorig jaar aanwezig in Nederland op glasrijk Tubbergen.

[​IMG] [​IMG]

Toevallig is er komend weekend in Železný Brod Skleněné Městečko 2011 /stad van glas ,een heel weekend bomvol met van alles over glas. Diverse workshops een echte glas-vlooienmarkt ,kinderactiviteiten muziek maar vooral glas ,glas ,glas + opleiding en producenten van glas. sklenenemestecko.cz.
    Dit evenement is ieder jaar in het 3de weekend van september.

18. Dat lijkt ons leuk om naar toe te gaan. Ik had al gezocht op die school, maar kon niks vinden. Heel erg bedankt, dat je ons aan het adres hebt geholpen. Wij zullen ons dit weekend wel niet vervelen.:top:

19. glas verkoop in Noord Bohemen

Wie weet waar in Noord Bohemen nog een glasfabriek is te bezichtigen en waar we glas kunnen kopen?

20. In Novy Bor is (was? , want er was sprake van sluiting en ik weet niet of dat is doorgegaan) een glasblazersopleiding. Je kunt in die plaats ook veel glas kopen. Daarnaast kan je ook terecht in Harrachov.

Deel deze pagina