(Kristal)glas in Tsjechië

Topic in 'Attracties & Bezienswaardigheden' gestart door marga, 15-01-2005.

1. marga

marga Guest

Ik wil vacantie combineren met een tocht langs glasgroothandels/blazerijen. Weet iemand hoe ik aan de adressen kom; niet 'gewoon' via internet lijkt :)

2. Re: Vakantie & bezoek aan glasblazerijen

Je zou het kunnen proberen met Tsjechische Yellow Pages . Ik heb al de rubriek met “g” voor je opgezocht. Als je dan bijvoorbeeld op “Glaziers” klikt, kun je in het volgende scherm op de provincie zoeken (2 Directories). Vaak staat er URL vermeld.

Het is ff zoeken, ik weet op dit moment niets beters. Misschien iemand anders?

3. Re: Vakantie & bezoek aan glasblazerijen

Kijk eens op www.glass.cz

4. Pelhřimov

Pelhřimov Donateur

Re: Vakantie & bezoek aan glasblazerijen

Hallo Marga,

Toevallig heeft een vriend van ons een klein familie-pension in Rybniste (te vinden op o.a.) http://www.euroregin.cz/prezentace/ustecky/decin/braun_penzion/index_en.phtml en heeft ook diverse vrienden die in de glashandel zitten.

Vlakbij het pension is de oudste glasblazerij van Tsjechië, 1414 genaamd uit, je raadt het al... 1414.
    Vorig jaar hebben wij daar een rondleiding gehad. En ook bij een andere groothandel, waar glas beschilderd werd hebben we een rondleiding gehad. Leuk om te zien, maar beide niet onze smaak.

En 2 weken geleden zijn we bij een vriend van hem geweest, die heel mooi, modern glas maakte en verkocht.
    Het is glas, met verschillende vlakken, wat in verschillende kleur schakeringen gespoten lijkt, en de vlakken zijn afgescheiden door een randje koperdraad. Het lijkt op een soort glas in lood, maar dat is het niet helemaal, want het koperdraad ligt erop. Deze man heeft er zelfs verschillende internationale prijzen mee gewonnen.

Ik denk dat je via onze vriend Marek wel verder komt. Marek spreekt redelijk Duits. Bovendien is het ook nog eens een leuk familiepension in een heel mooie omgeving. Als je Marek een mailtje stuurt, dan zeg je maar dat ik zijn adres doorgegeven heb. Dat vindt hij vast leuk.

Wil je wat foto's zien, stuur mij dan even een berichtje met je emailadres.

Groetjes en veel plezier

Jeanne

5. Re: Vakantie & bezoek aan glasblazerijen

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar dat glas, mogen wij de foto's ook zien???
    Misschien iets voor de fotogalerij?

6. Pelhřimov

Pelhřimov Donateur

Natuurlijk mogen jullie de foto's zien, maar het lukt me niet om ze te plaatsen omdat ze te groot zijn. Dus ik heb (vanavond of weekend?) hulp van het thuisfront nodig....... Tot dan even geduld.

Jeanne

7. Pelhřimov

Pelhřimov Donateur

Hallo Marga en Brenda,

Ik heb zojuist een selectie uit ruim 300 foto's in de fotogallerij geplaatst in "mijn album".
    Wil je nog meer weten, dan lees ik het wel.

groetjes

Jeanne

8. Weet iemand een glasblazerij in de buurt van Bela nad Radbuzou? Dat is in West Bohemen, in de buurt van Domazlice.

Wij hebben daar een huis gehuurd en nu wil mijn moeder (82) zo graag naar een glasblazerij maar ik kan het op internet niet vinden of het staat er in het Tsjechisch en dan kan ik het dus niet lezen [​IMG] [​IMG]
    Jullie worden bij voorbaat bedankt voor de moeite!! [​IMG] [​IMG]

Ik heb wel op verschillende plekken gevonden dat in deze streek juist de meeste glasblazerijen zouden moeten zitten, maar als nou niemand van dit forum dat weet dan geloof ik dat niet hoor! [​IMG] ( [​IMG])

Groet

Corrie

9. Re: Glasblazerij in West-Bohemen?

Corrie, het is wel een end weg, maar zeker de ,oeite waard. In Karlovy Vary heb je wereldberoemde Moser fabrieken en daar is ook rondleiding mogelijk. Kijk even op de site van Moser kijk onder FAQ.

10. Re: Glasblazerij in West-Bohemen?

Ik noteer hem in ieder geval, want het is natuurlijk wel een hele mooie!!
    Ik had hem zelf ook al gezien maar niet op FAQ gedrukt en dus geen openingstijden gezien.
    Dank je wel voor de moeite [​IMG] [​IMG]

Groetjes

Corrie.

11. Re: Glasblazerij in West-Bohemen?

Geen dank. Het is een mooie dagje uit, Karlovy Vary is sowieso de moeite waard.

12. cor

cor

Re: Glasblazerij in West-Bohemen?

in nizbor ongeveer 25 km tn ziudwesten van praag is ook een glasblazerij.

13. Re: Glasblazerij in West-Bohemen?

Cor,
    Hij staat genoteerd en we zoeken het op!! [​IMG]

Groet

Corrie.

14. Re: Glasblazerij in West-Bohemen?

Hier de adresgegevens van Nizbor glasblazerij. Ik heb niet hun internetadres kunnen vinden.

RÜCKL CRYSTAL, a.s.
    267 05 Nižbor 141
    Tel.: +420-311-696111
    Fax: +420-311-693510
    E-mail: a.ruckl_nizbor@pha.pvtnet.cz
    Basic entrepreneurial aim:
    Cut lead crystal.

15. cor

cor

16. Re: Glasblazerij in West-Bohemen?

Corrie, er is ook een galsblazerij in Světlá nad Sázavou. Daar zijn ook verschillende mensen bezig met het slijpen van glas. Svetla heeft een lange tijd een vriendschapsband met de gemeente Haarlem gehad. Misschien kan je voor dit bezoekje een dag uittrekken. Světlá ligt ongeveer 100 km ten zuidoosten van Praag op de route PRAAG-BRNO.

17. Pelhřimov

Pelhřimov Donateur

Corrie,

Er is ook dichterbij huis een glasblazerij namelijk in Leerdam. En de uitleg is gewoon in het Nederlands.
    Een kennis van ons uit Novy Bor heeft er afgelopen winter gewerkt aan de oven van het Glascentrum in Leerdam. (Glasstad Novy Bor en Leerdam hebben een stedenband)

Het glascentrum in Leerdam heeft gisteren haar deuren weer geopend (tot 31 oktober) voor bezoekers. [​IMG]
    Openingstijden dinsdag t/m zaterdag van 10-17 uur en zondags van 12-17 uur.
    Maar ook tijdens 2e Paasdag en 2e Pinksterdag is het Glascentrum geopend

Hoe wordt glas geblazen:

Over het Glascentrum in Leerdam:

Wil je toevallig wat foto's zien van de oudste Tsjechische glasblazerij uit 1414 in Chribska, kijk dan even in mijn fotoalbum (hoe ik de link hier moet vermelden, weet ik even niet meer)

Ik kwam ook nog een intressante site over diverse soorten glas tegen op http://www.glas.nl/geschiedenis/inhoud.htm

Groetjes en alvast een prettig verblijf in Tsjechië gewenst [​IMG]

Jeanne

18. Re: Glasblazerij in West-Bohemen?

Hallo Jeanne,

Ik heb het glaswerk op jouw foto's al een paar keer bekeken en vind het erg mooi.
    Mijn moeder wil als we in mei in Tsjechië voor een weekje zijn weer zo graag naar een glasblazerij toe.
    Vorig jaar zijn wij, ook met haar, naar een glasblazerij geweest toen we om camping Babi Hora stonden, dat werd en wordt door de campingeigenaresse georganiseerd en was heel leuk.
    Ik ga dus alle adressen die ik krijg noteren en we gaan kijken wat voor haar haalbaar is, ze kan nog aardig wat hebben maar is toch sneller moe dan ze zelf wil toegeven, dus we moeten een beetje oppassen.
    Maar... we gaan er voor!!

Allemaal heel erg bedankt voor de moeite, ik vind het altijd hartverwarmend als er zoveel mensen je helpen!

Groetjes

Corrie.

19. Re: Glasblazerij in West-Bohemen?

hoi,
    in Novy Bor zit er een
    die plaats ligt iets noordwestlyk van Ceska Lipa..
    er liggen daar drie platsen die veel met glas doen,ook Cesko Kamenice.en die andere weet ik even niet..

20. Pelhřimov

Pelhřimov Donateur

Re: Glasblazerij in West-Bohemen?

Die andere, dat moet haast wel de glasblazerij 1414 zijn, maar dat is allemaal te ver weg van waar Corrie op dat moment zit.
    Wel leuk dat Corrie's moeder nog zo ondernemend is en nog van alles wil zien. [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

Jeanne

Deel deze pagina