Krakonoš - wie of wat is dit?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

2417mountainman-med.jpg

Deze pop staat in Rokytnice en lijkt mij een lokale bekendheid.
Op de laatste dag van mijn vakantie kwamen er ook een aantal in deze stijl verkleede tsjechen de piste op.Heel leuk!
Hoewel er ook een aantal trollen of zo iets tussen leken te zitten.
Wie kan mij iets meer vertellen over deze "traditie"?
 
Re: Wie of wat is dit?

Ga maar eens een bezoekje brengen aan de top van de Snezka, kan je hem ontmoeten.
Moet je wel kiezen welke de echte is, want ook daar lopen er meerdere die allemaal beweren dat ze het echt zijn... Het lijkt Sinterklaas of de kerstman wel...
 
Re: Wie of wat is dit?

In Vrchlabi in het Kkrokonose museum kun je alles zien over de Krakonos! Bovendien heeft de boekwinkel kleine boekjes in allerlei talen (ook nederlands)over Krakonos, die op zijn duits Rubezahl heet.
Geschiedenis en achtergrond erg interessant!
veel plezier met je onderzoekje!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Re: Wie of wat is dit?

Trutnov: De historisch waardevolle kunstzinnige versiering van het Krakonosplein is de uit 1892 daterende bron met Krakonos. De meer dan twee meter hoge gestalte van Krakonos, de heerser der bergen, staart naar zijn koninkrijk, terwijl hij in zijn ene hand een boomstam houdt als wandelstok en met zijn andere hand tegen een rots steunt. Het beeld is uit zink gegoten door een Berlijnse metaalgieterij. In 2001 werd het oorspronkelijke, door ouderdom tamelijk beschadigde beeld vervangen door een bronzen replica uit het atelier van Jindrich Janecek uit Vamberk. De granieten omheining van de bron komt uit Sluknov. Tot 1605 had Trutnov slechts een houten bron. In 1792 werd het plein verfraaid door een bron met een mythische draak als herinnering aan de geschiedenis uit de periode van de stichting van de stad. De waterleiding van Trutnov komt hierin uit en wordt al in de 16e eeuw genoemd hij werd gevormd door 170 stuks 0,5 km lange, uitgeboorde grenenhouten buizen van 3 m lengte, door ijzeren verbindingsstukken aan elkaar gekoppeld. Toen een eeuw later de draak moest wijken voor de machtigere Krakonos, vond hij een nieuwe plaats in het lager gelegen gedeelte van het park van Trutnov.

Bron: infocenter Trutnov


16.jpg
 
Bovenaan