Kosten representatie s.r.o.

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Eerst een anekdote. Speelt 50 jaar geleden. Ik introduceerde als jong ingenieur bij de Heidemij het gebruik van luchtfoto's voor het maken van plannen. Samen met een oudere collega, toen mijn chef, ging ik naar de directeur van de fotogrammetrische dienst van het Kadaster in Den Haag. Wij boden hem een lunch aan op een plek die hij kon uitzoeken. In het centrum van Den Haag waren wij beiden niet bekend met eetgelegenheden. Onze gastheer bracht ons naar Hotel des Indes, een van de meest chique lokaliteiten. We hielden ons groot maar bestelden iets simpels. Na afloop reisden we via Rotterdam naar 's-Hertogenbosch. Komend door Rotterdam zag mijn collega een broodjeszaak en stopte voor het vullen van onze magen en kocht broodjes salami. Hierna kwam het probleem dat we de kosten wel door de Heidemij wilden laten betalen. Sjoemelden wat met declaraties voor het goede doel.
Ik heb nu een S.R.O., of wel in Nederland een BV. Stel ik nodig als representatie mensen uit voor een etentje en ik betaal. Kan ik dat bedrag als kosten voor de S.R.O. opvoeren?
 
Wel een grappig verhaal hoor. Ik heb jarenlang in de R.O. gewerkt (woningbouwprojecten). Eerst bij een particulier bureau, later bij de Grondmij en tenslotte bij een grote gemeente (eerst nog deels als automatiseringscoördinator). Bij de Heidemij in Arnhem kwam ik ook regelmatig over de vloer. Zo te lezen ook een beetje in hetzelfde werk en in een soortgelijke functie. Ik herken daarom echt elk woord in je hele verhaal. Ik had goed die andere collega in je anekdote kunnen zijn. Regelmatig met projectontwikkelaars aan tafel gezeten in hele leuke restaurants. In mijn geval betaalden zij altijd de rekening. Maar soms had ik toch hetzelfde probleem als jij (hoe omschrijf ik dit nu het beste in mijn declaraties). En nee, ik liet mij uiteraard nooit omkopen (echt nooit gedaan), het was meer om de goede werkrelatie met elkaar weer eens te mogen bevestigen. Je kunt je afvragen wat dit over ons beiden zegt, maar zelf denk ik dat het veel meer zegt over de tijdgeest van toen. Toen ook vaak lekker met een sigaretje achter het scherm of bureau gezeten. Ik ben inmiddels 64 en vraag me regelmatig af van wat er nu dan wel zo heel veel beter is geworden? Ik weet het niet. Alles is vandaag de dag anders.

Dus om je vraag maar eens te beantwoorden, vooral daarom denk ik net als Curious hetzelfde. Nee dus.
 
Laatst bewerkt:
Leuke reactie! De betreffende collega is oud getrouwd. Kreeg een ongeluk met skieën en overleed met achterlating van een prachtig huis en heel jonge kinderen. Ik neem toch aan dat je de maaltijden betaalde uit de vergoeding die je van de werkgever kreeg. Die nam de declaratie op als kosten in de administratie.
 
Nou nee, dat was in die dagen niet echt gebruikelijk om je vraag maar eens te beantwoorden. Met projecten van soms wel een paar honderd woningen kon dat er (toentertijd) natuurlijk ook wel gemakkelijk vanaf voor een ontwikkelaar. Bovendien zaten er natuurlijk vaak meerdere partijen aan tafel. En moest je het onverhoeds toch zelf declareren, dat heette dat toen
altijd zo mooi: "Representatie".

En wat ik zo lees in je reactie, ben ik toch niet zo erg goed vergelijkbaar met die collega van je. Mijn vrouw is gelukkig nog steeds springlevend, kinderen heb ik niet en ik ben heel jong en daarom nu alweer erg lang getrouwd. Ik denk bij nader inzien ook dat onze functies toch niet helemaal vergelijkbaar waren of zijn met elkaar.

En wat die SRO betreft (want daar gaat het je tenslotte om), daar kun je natuurlijk wel degelijk wat mee doen (maar inderdaad geen leuke etentjes mee declareren), al doen de meeste mensen er helemaal niets mee. Er heeft iemand hier op het forum er wel eens wat over geschreven. Volgens mij gebruikte hij bewust S.R.O.'s om er verbouwingen mee te kunnen bekostigen van appartementen waar hij bij verkoop dan zijn voordeel mee deed. Helemaal het fijne weet ik er helaas niet meer van (zoek het zelf maar op), want ikzelf heb geen SRO. Maar doe je er niets mee, dan is het volgens mij enkel maar onvoordelig omdat bijvoorbeeld de stroomkosten al duurder zijn dan anders (hoger tarief).

Misschien dat iemand er op het forum (Radka?) er eens wat over kan schrijven, waar een ieder met een SRO dan zo zijn voordeel mee kan doen. Want volgens mij moet er toch echt meer uit te halen zijn. En anders toch maar snel opheffen, want bij verkoop van de woning lijkt het mij een behoorlijk nadeel. Maar misschien vergis ik me daarin nu wel.

Hier staat wel het e.e.a.:
https://www.hartmanova.eu/opheffen-overbodige-sro/
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan