Kosten levensonderhoud

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Prijzen in Tsjechië 2020

Is Tsjechië een duur land? Wat zijn de prijzen in Tsjechië? Benieuwd hoeveel diner kost? Wat zijn de kosten van de accommodatie? Hoeveel geld heb ik nodig om te winkelen in een supermarkt in Tsjechië?

- Hoeveel kost het om te vliegen naar Tsjechië?
- Hoe duur is een hotel in Tsjechië?
- Autoverhuur, gemiddelde prijzen in Tsjechië.
- Prijzen in restaurants in Tsjechië.
- Prijzen in de supermarkt in Tsjechië.
- Prijzen voor vervoer en brandstof in Tsjechië.
- Huurprijzen per maand in Tsjechië.
- Welk salaris heb je nodig om te leven in Tsjechië?

Zie verder hikersbay.com
 

kuurgast

Donateur
Kosten van levensonderhoud in het Covid-tijdperk: consumentenprijzen stijgen in Tsjechië.

De kosten van dagelijkse voedsel blijft stijgen, evenals kleding en schoeisel en tabak en alcohol. Zie foto's op seznamzpravy.cz van de prijsverhoging.

Afgelopen jaar was de brandstofprijs al gestegen en huizenprijzen en vielen energiemaatschappijen om.
Nu is ook zichtbaar dat in de winkels de levensmiddelen duurder zijn geworden.
Vorig jaar lachten ze nog de senioren uit omdat die in de rij stonden voor de aanbiedingen, maar nu zal een grotere groep gebruikmaken van de aanbiedingen.
Elektriciteit en aardgas is duurder en daardoor wordt er in huizen bezuinigt en staat de verwarming niet meer overal op 23℃ maar op 21 graden.

Restaurants in Tsjechië hebben de bierprijzen al verhoogd, terwijl anderen wachten om klanten niet te ontmoedigen. Uiteindelijk zullen ze de gestegen kosten moeten doorberekenen. Hoteliers verhogen ook de prijzen in berg- of spa-locaties, en anderen zullen moeten volgen om het hoofd boven water te houden.
Cosmetische diensten, massages en kapsalons worden ook steeds duurder. Ondernemers moeten niet alleen de verliezen van het afgelopen jaar goedmaken, maar ook de inflatie.

Fabrikanten worden geconfronteerd met ongekende prijsstijgingen.
Het gebrek aan grondstoffen heeft ook de leveringsdata voor bestelde goederen verschoven. Experts zeggen dat de prijsstijgingen van grondstoffen het gevolg zijn van onderbrekingen in de toeleveringsketen.

Terwijl de regering van plan is de salarissen van ambtenaren te bevriezen, stijgen de lonen in bedrijven dit jaar. Weinigen lijken echter genoeg aan hun mensen toe te voegen om de gestegen kosten te dekken. Uit het onderzoek van MF DNES in de regio's blijkt dat: werknemers het vaakst drie tot zeven procent hogere bedragen op de loonlijst zullen aantreffen dan vorig jaar.
De bazen zelf zitten echter in de tang. De bedrijven hebben zelf te maken met hogere kosten. Ze hebben al heel lang last van duurdere materialen en daar komt sinds kort duurdere energie bij. Het is echter mogelijk dat ze deze hogere kosten niet altijd doorberekenen aan de eindklanten, dus moeten ze elders besparingen zoeken.

Bronnen oa deutsch.radio.cz + expats.cz + brnodaily.com + idnes.cz.
 
En waar je je als Nederlander ook niet op moet verkijken.
oktober 2020 kreeg je voor 1 euro nog 27,5 kronen en vandaag is dat nog maar 24,5
Dat heeft niets te maken met de prijzen in Tsjechië voor de Tsjechen maar het kan wel invloed hebben op een belangrijke inkomstenbron namelijk de toeristen.
 
Laatst bewerkt:
Wat is er sinds kerst ongeveer gebeurd ? Aardig gezakt zie ik.
Ik weet niet meer precies te achterhalen wat er toen gaande was, maar in maart/april 2020 is de kroon even heel erg zwak geweest.
Als ik mijn data even terugkijk:
10 maart 25.4655
18 maart 27.3745
23 maart 27.8520
9 april 27.8325
Ik heb op die laatste 2 data voldoende euro's gewisseld in kronen zodat ik daar een jaar of 6-7 mee vooruit kan. ;)
 
Jij durft! :beleefd: :wijs:

Misschien al lang bekend, maar de ECB geeft een accuraat beeld van de koersschommelingen.
Als je naar de optie "ALL" gaat, zie je een mooi tijdspad.
 
En waar je je als Nederlander ook niet op moet verkijken.
oktober 2020 kreeg je voor 1 euro nog 27,5 kronen en vandaag is dat nog maar 24,5
Dat heeft niets te maken met de prijzen in Tsjechië voor de Tsjechen maar het kan wel invloed hebben op een belangrijke inkomstenbron namelijk de toeristen.
De prijzen in Tsjechië zouden voor uit de Eurolanden geimporteerde goederen invloed moeten hebben (voor de Tsjechen en diegene welke in Cz wonen :yess:), maar dat zie ik nog niet.
Meestal zie je het wel wanneer de kroon zwak is. Nu steken de importeurs het nog in hun zak. :fluit:
Ik heb op die laatste 2 data voldoende euro's gewisseld in kronen zodat ik daar een jaar of 6-7 mee vooruit kan
dat had ik ook moeten doen, maar ja te laat.
 
Bovenaan