Kosten levensonderhoud

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Forse renteverhogingen door de nationale bank, CNB, in Tsjechie. Begin 2021 stond de rente nog op 0,25% (enigszins vergelijkbaar met eurozone), nu staat deze op een duizelingwekkende 3,75%, na 5 stapsgewijze verhogingen in 2021.
Nou ben ik dus een financieel warhoofd. Een volger. Begrijp ik nu goed dat je in Nederland géén rente krijgt op je spaargeld en in Tsjechië 3.75%?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zal daarop wel een positief effect hebben. Maar er zitten ook negatieve kanten aan. Veel maakindustrie is de afgelopen jaren verhuisd van de Eurozone naar Tsjechië. Ook grote bedrijven uit mijn plaats in Nederland deden dat. (Honeywell, Fresenius etc.) Maar door hogere lonen en kroon is dat verschil nu zo'n 20% duurder geworden t.o.v. de Eurozone. Als je Onroerend goed hebt in Tsjechië zit je goed. Dat is al flink duurder geworden de afgelopen jaren en daar komt nu nog zo'n 12% bovenop als je het omrekent naar Euro's. Een goedkoop huis kopen in Tsjechië is eigenlijk verleden tijd. En Kik die altijd zijn producten aangeeft voor D, NL, CZ, B verdient nu extra in Tsjechië. De prijzen die omgerekend in € al duurder waren dan in Duitsland zullen denk ik niet aangepast worden.

Bovenaan