Korte vakantie Tsjechië 2017

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Donderdag 8 juni 2017

Na al het geweld van de afgelopen dagen wordt het vandaag een rustiger dagje, besluit ik. Mijn broertje is het daar helemaal mee eens. Overigens niet na zijn ochtendlijke jog rondje. We ontbijten dan ook rustig met het brood van de buurtsuper.
Hierna gaan wij op ons gemakje naar Slot Pernsteyn, al jarenlang een item op mijn bucketlist. Wat een reisje van een uur zou moeten zijn, mondt uit in een tocht van ruim anderhalf uur. Dit vanwege ettelijke wegafsluitingen, maar ach, wij hebben immers geen haast. Op de parkeerplaats aangekomen missen wij net het treintje naar het kasteel. Geen probleem, gaan wij toch lopen.

20170608_143603.jpg

Na al het geloop van gisteren een eitje. Eenmaal boven kopen wij de kaartjes voor de rondleiding. In Tsjechisch, dat wel maar wij krijgen documentatie in Engels mee. De rondleiding belooft een stuk interessanter te worden dan die van Cesky Sternberk afgelopen zondag. Maar daar is het kasteel ook naar. Kan niet anders zeggen dan dat Pernsteyn zeer de moeite van een bezoek waard is. Weliswaar minder pracht en praal dan bijvoorbeeld Cesky Sternberk, maar Pernsteyn heeft gewoon meer smoel. Ik denk dat die omschrijving het best de lading dekt.

20170608_143905.jpg 20170608_144333.jpg 20170608_144422.jpg 20170608_144448.jpg 20170608_153900.jpg 20170608_154045.jpg 20170608_145403.jpg

Na een klein uurtje staan wij weer buiten en inmiddels 15.00 u besluiten wij ook vandaag in de middag te gaan eten. Maar eerst een stukje rijden, besluiten wij. Nou, dat stukje wordt dus gewoon een stuk dankzij de vele opbrekingen, zonder verwijzing welke route dan wel te nemen. Maar met behulp van Google Maps lukt het ons toch de weg te vinden richting ons huis. Wat niet wegneemt dat een route van 1 uur makkelijk richting de 2 uur is gegaan. Maar als traktatie komen wij het restaurant tegen waar mijn oog al op was gevallen tijdens de heenreis naar Pernsteyn. Daarbij is het ook nog eens lekker weer en kunnen wij op het terras eten. Dit keer zijn wij overigens niet de enigen. Naast ons zit een groep Polen die hun eten wegspoelen met liters bier.

Zoals gewend smaakt het eten weer uitstekend en gaan wij moe maar voldaan richting ons vakantiehuis. Nu nog maar een kwartier verwijderd. Thuis pakken wij nog een filmpje en daarna is het weer heerlijk slapen. De dag van het concert is nu nog maar 1 dag verwijderd. Spannend!
 
Vrijdag 9 juni 2017

Het is vandaag alweer de laatste volledige dag in Tsjechië en wat voor 1. Vanavond als afsluiter het concert van Divokej Bill, dat wie weet tot hoe laat zal duren. Maar eerst ontbijten wij voor het laatst met de broodjes van de buurtsuper. Aanvankelijk beloofde het een rustige dag te worden, maar gaandeweg zit de dag alweer behoorlijk vol. Zo is er een bezoekje aan Valmez tussendoor gekomen. Wij hebben daar wat op te halen en aangezien het op de route ligt naar Roznov, kan dat. De rit richting Valmez is overigens tot onze vreugde vrij van wegversmallingen en in ruim 2 uur komen wij dan ook in Valmez aan. Daarvan is het stukje naar Roznov nog maar een kwartier en hebben wij zo nog een flink stuk van de middag voor ons. We besluiten dan ook een bezoekje te brengen aan het openluchtmuseum van Roznov, vorige vakantie nog met het gezin bezocht. Maar dat hindert niet. Iets minder warm dan toen is het steile terrein goed te belopen.

upload_2017-6-20_19-56-10.png

Nog tijd over gaan wij daarvandaan richting Pustevny, eigenlijk met de bedoeling dat beeld van Radegast nu eens in “real life” te zien. Daar aangekomen blijkt de kabelbaan naar Pustevny nog maar een half uur open te zijn. Evengoed kopen wij kaartjes en ondergaan de geweldige tocht omhoog. Dan maar kort, hebben wij toch iets van het moois kunnen zien. En inderdaad bovenaan gekomen wordt het maar een kort bezoek, want tijd om het stuk naar beneden te lopen hebben wij niet.

upload_2017-6-20_19-58-8.png upload_2017-6-20_20-1-30.png

Bovendien willen wij ook nog kunnen eten voorafgaand aan het concert. Dat doen wij in het restaurant van een hotel. Eten was daar lekker, de entourage wat mij betreft een stuk minder. En toen was het zover, op naar het concert van Divokej Bill, ook iets wat al jaren op mijn verlanglijstje stond. Het concert wordt gegeven op het terrein van het nabijgelegen zwembad in Roznov. Terwijl ik zelf totaal niet wist wat te verwachten, oogt een en ander een stuk professioneler dan gedacht. Divokej Bill behoort dus echt wel tot de top van de Tsjechische bands. Wij zijn op tijd en moeten nog een klein uur wachten voor het voorprogramma begint.

upload_2017-6-20_20-3-14.png
Poletime? is een leuke band, maar niet meer dan dat. Echt puur een opwarmertje.

upload_2017-6-20_20-4-25.png upload_2017-6-20_20-5-36.png

En dan is het zover. D.B. begint en hoe. Werkelijk een supersonisch geluid, niet te hard (dat wil nog wel eens in de openlucht) en voorzien van een geweldige lichtshow. Het ene na het andere (voor mij) bekende nummer schalt uit de P.A. en de avond kan voor mij niet meer stuk.

upload_2017-6-20_20-6-51.png

Om niet geplet te worden, besluiten wij wel iets meer naar achter te gaan. Als het tegen tienen loopt, geef ik aan dat wij eigenlijk moeten vertrekken, willen we nog een beetje nachtrust krijgen. Want morgen is de grote reis naar huis. Met pijn in het hart verlaten wij het concert en gaan richting de auto. Daar aangekomen blijkt deze volledig ingebouwd te zijn door foutparkeerders. En daarbij is onze auto lang niet de enige. Vol ongeloof beseffen wij dat er geen sprake kan zijn van op tijd vertrekken en tot de laatste toon maken wij het concert mee, zij het van enige afstand. Dat is dus ook Tsjechië blijkt.

upload_2017-6-20_20-8-23.png

In de tussentijd vermaak ik mij nog met het helpen van een dame waarvan de auto niet meer wil starten. Gevalletje lichten laten branden met een kennelijk op sterven na dode accu. De dame in kwestie, maar ook de omstanders spreken geen woord over de grens, wat het niet makkelijk maakt. Zo probeer ik duidelijk te maken dat van mijn startkabel de plus van haar auto naar de plus van de helpende auto moet gaan en idem dito wat betreft de minpolen. Kennelijk vindt men mijn uitleg niet bevredigend en gaat de minst onhandige Harry (of Pavel) zelf maar aan de slag. Daarbij neem ik zelf enige afstand op het moment dat hij 3 van de 4 klemmen in 1 hand heeft, terwijl de andere nog om op de plus pool van de helpende auto zit. Maar gelukkig wordt de beste man niet ter plaatse geëlektrocuteerd en krijg ik mijn startkabel terug. Niet lang hierna kunnen wij dan toch eindelijk gaan rijden en komen wij in een enorme regenbui tegen half drie bij ons huis in Slapanov aan. Om 7 uur zal de wekker gaan :sterretjes:
 

Bijlagen

  • 20170609_152012.jpg
    1,1 MB · Bekeken: 2
Zaterdag 10 juni 2017

Ondanks de zeer korte nacht wordt ik zonder wekker om half zeven wakker. Als een malle pakken wij alles in en maken wij ons op voor de komst van de huiseigenaar. Die komt volgens afspraak tegen 10 uur aan. We babbelen even, het verbruik wordt opgenomen en hierna vertrekken wij.

Zoals gebruikelijk ontbijten wij met de kant en klare broodjes (zowel zoet als zout) van de Lidl in Jihlava en sla ik een mega voorraad sterke drank in :champagne::sterretjes:. En hierna begint de terugreis. Daarbij verliezen wij door het nemen van een verkeerde afrit ruim een uur en ook de vele wegversmallingen maken de terugreis er niet beter op. Maar wat er op de heenweg niet van kwam lukt nu wel, lekker eten in Melnik bij pizzeria Mex. Het is even zoeken aangezien wij een andere afrit hebben genomen dan vorig jaar. Maar eenmaal lekker gesetteld bij Mex is het goed toeven.

20170610_153931.jpg

20170610_150307.jpg

En lang niet zo warm als vorig jaar, ook niet verkeerd. Voor het eerst dit jaar bestel ik weer eens pfeffer steak met dito lekkere saus met vele peperkorrels. En mijn broer neemt maar eens een salade. Maar hierna begint toch echt de terugreis en normaal gesproken gaat dat toch wel gepaard enige weemoed. Niet dit jaar, want ik mis mijn lieftallige echtgenote enorm. En zo raast het na een klein stukje Tsjechië over de Duitse Autobahn richting zuhause. Alleen dit keer niet via Groningen, maar gaan wij ter hoogte van Arnhem de grens over. Tja, ik zal toch eerst mijn broertje thuis moeten afleveren. En dat lukt, zo rond 1.00 u ’s nachts. Overmand door slaap rij ik de laatste 5 kwartier alleen, op weg naar vrouw en kinderen om uiteindelijk tegen 2.45 u thuis aan te komen.

Wat een aparte vakantie was deze week Tsjechië. Enerzijds deze vakantie enorm veel vrijheid gekend, enorm veel gedaan en gezien ook en enorm leuk mijn broer kennis te laten maken met dit geweldige land en niet te vergeten enorm leuk om bij te kletsen met mijn broer. Anderzijds best saai zonder vrouw en kinderen op vakantie te gaan. Maar door de bank genomen toch een vakantie die mij lang bij zal blijven. Tenslotte hieronder nog wat impressies
20170605_125329.jpg
Reclame voor Thaise massage in Praag

upload_2017-6-26_19-44-35.png
Jut en Jul
upload_2017-6-26_19-46-12.png

Trots als een...

That's all Folks :cheers:
 

Bijlagen

  • 20170605_132508.jpg
    544,1 KB · Bekeken: 5
Bovenaan