Kopie rijbewijs

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Mijn NL rijbewijs is in praag gestolen. Ik heb een politierapport in CZ laten maken. Bij de RDW zeggen ze nu dat ik in CZ een nieuwe aan moet vragen omdat mijn woonadres in CZ is en een doorlopend visum heb.
Hier in CZ zeggen ze dat ik dat maar in Nederland moet halen.
Dus het probleem is nu dat ik geen rijbewijs heb en niet van NL krijg en niet van CZ.
Heeft iemand dit probleem al gehad en weet iemand hoe het nu precies in elkaar zit.
 
Wanneer je geen vast woon adres meer hebt in Nederland zul je toch in Tsjechie je rijbewijs moeten gaan halen je zou het ook nog kunnen proberen bij de gemeente in Nederland waar je eerder woonde die kunnen je misschien wel helpen.

Alwin
 
P

Phrancus

Guest
volgens mij haal je die bij de NL ambassade in CZ. Je gemeente in NL zal niet veel mogen doen omdat je er niet meer ingeschreven bent. Bovendien zijn zij weer verbonden met de RDW voor rijbewijzen. Als niet ingezetene moet je m.i. voor al je officiele papieren (net als paspoort e.d.) terecht kunnen bij je ambassade. Nou zijn die meestal niet al te enthousiast met het uitvoeren van diensten, als gediplomeerd ambtenarencorps zijnde, dus wellicht enige druk uitoefenen.
 
ik heb mijn nl rijbewijs laten verlopen maar kan met mijn cz rijbewijs een nieuw nl halen in groningen. ook met een woonplaats in cz. en alle rijbewijzen staan geregistreerd dus het moet daar geen probleem zijn. 2 pasfotos mee en klaar terwijl je wacht
 
P

Phrancus

Guest
Wie weet hoe het zit met verzekeringen?
Kun je als nederlander in het buitenland een auto met NL kenteken in NL verzekeren?
 
Vraag eens na bij je verzekeringsmaatschappij zou ik zeggen, verschilt nogal per maatschappij dat soort dingen.
 
P

Phrancus

Guest
Nou ja, dat is het hem nou eigenlijk: m'n eigen verzekeraar is al bijna niet te pakken te krijgen voor een vraag buiten hun lijstje achter een duur 0900 nummer. De andere maatschappijen zijn nog veel moeilijker. Van het internet hebben ze alleen gehoord als middel om mensen op prijs te laten vergelijken, niet om informatie te verschaffen.
 
P

Phrancus

Guest
ANWB verzekering zegt resoluut en pertinent: 'nee kan niet'.
Als niet ingezetene kun je geen auto verzekeren met NL kenteken. Voor Duitsland en Belgie wil er nog wel eens een individuele verzekeraar zijn die het wel doet maar dit is bijzonder en per geval uniek. Voor de 'duistere landen' (hetgeen voor de meeste NL'ers alles is dat meer dan 4 uur rijden is) zowiezo niet mogelijk.

Een NL bedrijf kan wel een auto hebben met NL plaat en die laten rijden waar dan ook met bijv. een niet-ingezetene als bestuurder. Dan moet de auto dus 'in het bedrijf' en dat is alleen interessant als je niet in NL inkomstenbelasting betaald (ivm bijtelling).

die niet-ingezetene moet overigens wel kunnen aantonen dat ie niet ingezetene is, anders krijg je weer gezeik.
 
Volgens mij had je direct al je NL-rijbewijs moeten laten omzetten in een CZ-rijbewijs. En dan had je in CZ een nieuwe kunnen vragen. Je bent nu inderdaad niet in Nederland "bekend" en jouw rijbewijs is in CZ niet "bekend". Misschien heeft het CBR (Centraal Bureau Rijbewijzen) in Nederland nog iets van gegevens van je, bijvoorbeeld een bewijs van rijvaardigheid of zo.

De NL-ambassade heeft misschien ook kennis van zaken, alhoewel hun info op hun site verouderd is. Heb ik ze op gewezen en daar hebben ze me voor bedankt en dat was het!!!

Er zit trouwens in Praag een kantoor voor Nederlanders in CZ, adres is me niet bekend, wel bij de ambassade. Hij heet in ieder geval Bert van der Maas. Wanneer me meer info te binnen schiet, geef ik het door.
 
Bovenaan