Kopermijn Cerny Dul

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In een topic uit 2006 las ik dat er een kopermijn in Cerny Dul is. Vorig jaar wilde wij deze ook bezoeken, echter was de mijn toen net een dag dicht. Heeft er iemand ervaring met het bezoeken van de kopermijn in Cerny Dul? Is het de moeite waard? Is de mijn nog steeds open en van wanneer tot wanneer dit jaar?

Ik lees graag jullie reacties, kijken of we deze mijn in augustus op ons bezoeklijstje kunnen/moeten zetten.
 

char

† In Memoriam
Ik heb nooit geweten dat het een kopermijn was. Ik dacht, een steengroeve, of zo.
De "gondels ", van de kabelbaan naar beneden, hangen in de zomer minimaal 4 weken stil... Lekker rustig, toch?..
Misschien weet Jan Nijdam hierover iets meer...

Char.
 
Het gaat inderdaad om een steengroeve. De gondels hangen in de zomerperiode stil. Op dit moment is het een soort toeristische attractie, want ze zijn aan het renoveren. De netten worden gerepareerd en dus zijn 4 man in zo'n net bezig om de rollen staaldraad omhoog te rollen. Is een behoorlijk zware klus.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dit wordt over de "mijnhistorie" in Cerny Dul verteld op czechtourism:

Surrounding the village of Černý Důl, there are many remains from past mining activity, and some of them can be seen on a roughly 1-km woodland educational path.
Visitors will find a depression created by an 80-m deep shaft of a buried uranium mine, a miners’ water flume, rock folds and the entrance of a medieval mine. On 10 information boards, there are examples of ore processing, geological profiles, maps of mines and photos taken underground. The first educational path is about the medieval excavation of ore and present research into reserves of uranium in the Krkonoše mountains. The mining community is planning to extend the route underground.

In der Umgebung der Gemeinde Černý Důl hat der Bergbau so manche Spur hinterlassen, einige davon bekommt man auf dem etwa einen Kilometer langen Waldrundweg des Lehrpfades zu sehen.
Die Vertiefung, die nach dem 80 m tiefen verschütteten Uranschacht zurückgeblieben ist, den Berggraben, Felsfalten sowie den Eingang zu einer Grube aus dem Mittelalter. Auf zehn Informationstafeln ist die Verarbeitung der Erze veranschaulicht und sind die geologischen Profile, Karten der Bergwerke sowie Fotos aus dem Erdreich zu sehen. Den überhaupt ersten Lehrpfad über den mittelalterlichen Erzabbau und über neuzeitliche Untersuchungen der Uranerzvorräte im Riesengebirge (Krkonoše) möchte die einstige Bergbaugemeinde auch in die unterirdischen Bereiche ausweiten.

Contactadres: www.cernydul.cz
 
Bedankt voor jullie reacties.

Als ik het goed begrijp kun je in cerny dul dus niet echt een grot in?
Maar is er wel een wandelpad met allemaal informatie uit het verleden?
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dat heb je goed begrepen.

Ik heb echter een andere mijn waarvan ik echter niet weet of deze nog te bezoeken is.

De hoogstgelegen mijn van de Tsjechische republiek, in de ondergrond van de Snezka.
Namelijk het "Bergwerk Kovárna" in Obří důl.

veselyvylet.cz

1.jpg
 
Bovenaan