Koh-I-Noor: het grootste Tsjechische mysterie ooit

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Al jaren zweer ik bij de potloden van Koh-I-Noor (Hardtmuth).

De Versatel, een vulpotlood. Dit gele vulpotlood is een Tsjechische designklassieker en je komt hem in elk huishouden tegen.

Vooral de 5201, een model waar je op elke straathoek loodjes voor kunt krijgen. Het ding gaat een leven lang mee.

Ik heb echter een voorkeur voor het iets dikkere model, de 5205. Ik koop hem al jaren, raak er wel eens een paar kwijt en ze zijn geliefd bij mede-tekenaars. Dus ik geef ze ook nog wel eens weg.

Inmiddels heb ik er desondanks een paar. En ondanks dat je met loodjes lang vooruit kunt (het potlood wordt geleverd met een loodje) zijn nu de loodjes op.

En daar begint het mysterie.

Al jaren voorzag ik deze dag en wilde dus een voorraadje reserveloodjes aanleggen. Tevergeefs. Iedereen verkocht het potlood en de loodjes van het andere model. De passende zoek ik dus al al die tijd.

Laatst zweerde men in een Amsterdamse speciaalzaak in kunstenaarsbenodigdheden (ik noem de naam niet, maar hij ligt vlak naast dat Tsjechisch café aan de Amstel), dat men ze had. Thuisgekomen had men mij er toch weer in laten stinken.

Vandaag bezocht ik RAFO in Praag - tot vandaag toch de beste winkel op dit gebied - en natuurlijk had men de loodjes. Zei men. En deed ze snel in de tas. Met het bekende resultaat.

Inmiddels heb ik voor zes generaties passende loodjes voor de andere potlood en blijf ik met die vraag zitten: hoe komt men aan de passende loodjes.

Gemaakt worden ze: want ze zitten erin.

Lost u het maar op. Ik weet het niet meer.

Misschien dat er een cartoon inzit.
 
Misschien een mailtje naar de producent? Misschien kunnen naar je toegestuurd worden.

Anders ga toch over op mijn kleurpotloden ( vind ze zo mooi dat ik ik ze niet eens gebruik :D)

20140715_221142_resized.jpg
 
KOH-I-Noor hardtmuth zit bij mij om de hoek.
vroeger werden er in deze fabriek klokken gemaakt onder de merknaam JUNGHANS.
thans potloden, passers ed.
ik zal eens een balletje opgooien, Dieter.
 

kuurgast

Donateur
Wat zijn nu die loodjes?
KOH-I-NOOR Mechanická tužka Versatil 5205 celokovová, tuha 2.5mm.
koh-i-noor-mechanicka-tuzka-versatil-5205-celokovova-tuha-25mm.jpg
41903B.jpg

Dieter je hebt hier vulling tuha/grafiet 4190/3B s průměrem/diameter 2.5mm voor nodig.
Zie miklik.eu en papirko.eu.
De prijs van deze vulpotloden is bij RAFO heel scherp.
 
Laatst bewerkt:
Zeker weten, mijn vader gebruikte ze vroeger (en misschien nog wel) ook. Als kind was ik enorm gefascineerd door hoe die opening van het potlood werkte. Nooit geweten dat het een Tsjechische uitvinding was :denk:
 

kuurgast

Donateur
Alles over Koh-i-noor verkooppunten NL en geschiedenis kan je lezen op koh-i-noor-benelux.com.
@ Dieter er zijn 3 officiële winkels van Koh-i-noor in Praag:
Na příkopě 860/24 Praha, Nové Město.
Nuselská 78/26 Praha, Nusle.(14 min lopen van RAFO)
Slezská 126/6 Praha, Vinohrady.
Er zijn ook dikkere vulpotloden van 3,8mm en 5,6mm.
 
Dank voor alle reacties. Ik was al op Na Prikope (waar ik nu ben om de hoek), de verkoopster uit de Koh-I-Noor-toonzaal zei dat haar opa die altijd had, de dunnere versie (net als de opa van Petra dus) en dat ze mijn versie niet kende (dubbel fout: je eigen merk als ouderwets voorstellen en je producten niet kennen). Terwijl ik er die ochtend nog eentje in Nusle had gekocht. De loodjes had ze niet.

Bij de andere Koh-I-Noor-speciaalzaak op Na Porici hadden ze ze ook niet. Maar daar stond eindelijk een dame die potloden kon venten...
Ze herkende door er even mee te krabbelen de klei/lood-verhouding van mijn loodjes (respect!). Maar diameter 2,5 had ze niet (ook in haar taille niet).

Tip: ga er allemaal snel een kopen, want ik zie het nog gebeuren dat ze ooit uit productie worden genomen.

O ja dat mechanisme: zet het open, zet de potlood met de punt omhoog op tafel, zet je vinger erop en laat dan het mechanisme dichtgaan. Hef je vinger omhoog en het potlood blijft er aan hangen.
Kinderen trappen er altijd in.
 
he gaaf, dus zal dat potlood eens opzoeken. heb het altijd op school gebruikt met verschillende stiftjes hardheid, want ja, wij moesten bij tekenen twee hardheden hebben. niet dat ik kan tekenen en er wat van heb opgestoken, maar ja, dat was toen verplicht. volgens mij heeft opa dat potlood op de werf hier veel gebruikt, dus het zal mij niet verbazen als er hier nog vele in omloop zijn of in lades rondzwerven. misschien werd het wel op de werf uitgegeven aan de werknemers. zal eens aan mijn moeder vragen of die dat nog weet.
 
Dieter, in je verhaal herken ik mezelf een beetje... Ik zou dit potlood zelfs meenemen naar een onbewoond eiland ! Het is een item dat regelmatig op mijn winkellijstje staat ... Groetjes.
 
Bovenaan