Kleine natuur in Noord-Centraal-en Zuid-Bohemen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Eigenlijk is dit een oproep aan wie mooie, romantische natuurplekjes in deze regio kent.
Niet de platgetreden paden der toeristische gidsen, niet het grootse of imponerende
maar eerder het subtiele, onbekende. Romantisch en fotogeniek.
Ik zou al blij zijn met een paar leuke bloemenweides. Heerlijk om de peuter in te fotograferen.
Andere plekjes zijn uiteraard ook welkom.
We vertrekken dus eind augustus naar Noord-Bohemen voor een week. Daarna nog een week in Zuid-Bohemen.
 
Het gebied waar wij wonen, zeg maar tussen Usti nad Labem en Litomeřice en Décín genaamd de české středohoří is een beschermd natuurgebied, hier zie je niet veel toeristen en zeker niet rond het gedeelte waar wij wonen in Velké Březno.( in het voorjaar en de zomer zijn er wel regelmatig fietsers, maar deze komen vaak niet verder dan het centrale plein of het slot. Langs de Elbe rivier ligt een lang fietspad vanuit Tsjechie naar Duitsland)
Vanuit ons dorp leiden verschillende paden tot midden in de natuur. In ons dorp is er ook een slot Zámek Velké Březno.
In en rond het natuurgebied liggen verschillende dorpjes, en het dorpje Zubernice is een museumdorp met prachtige huizen en een treinmuseum.
In deze omgeving kun je nog heerlijk uren wandelen zonder iemand tegen te komen, wat ik dus regelmatig doe met onze honden.
Bijgevoegd een plaatje met de plattegrond.

Heel veel plezier.

České středohoří.jpg
 
české středohoří lijkt me een gebied dat ik niet links kan laten liggen. Indrukwekkend! Ik lijk mijn eigen onderwerp tegen te spreken (vraag naar kleine natuur) maar ik ben er heel blij mee. Dat maakt ook deel uit van wat ik zoek. Op internet bots je altijd op die uitgesleten rotsen en dergelijke. Van tercino udoli zag ik een paar foto's die onwerkelijk mooi waren. Een waterval met bloemen op de voorgrond...
Hopelijk ben ik eind augustus nog niet te laat om van de bloeiende natuur te genieten.
Nog suggesties? Ik zal zeker enkele dingen posten als wij terug zijn.
 
In het gebied zijn veel oude plaatsen te vinden, als je op mapy.cz gaat kijken en je zoomt in, dan zie je vaak kleine tekentjes als een ruine, waterval etc. als je daar met je muis op klikt, komt er info aan de rechterkant te staan. Het mooie is, dat er veel kastelen en voorposten van kastelen waren, de meeste zijn vergaan, maar als je de plekken opzoekt zie je vaak nog wel overblijfselen, en als je dan de geschiedenis een beetje er van weet, maakt het dat een beetje speciaal.

Hier een voorbeeld:
De kleine cirkels laten zien hoe de tekentjes er uit zien als je er niet op klikt.
De grote cirkel laat zien hoe het er uit ziet als je er op klikt, de betreffende info staat rechts.
Voor de rest kan je dan via google vaak meer info vinden.

Info.jpg
 

kuurgast

Donateur
Afb1734.jpg
Bedoel je zoiets? Tsja dan moet je in mei naar de Šumava gaan. :fluit:
eind augustus naar Noord-Bohemen voor een week. Daarna nog een week in Zuid-Bohemen.
Hebben jullie al wat geboekt...welke plaats want in Tsjechië zijn de afstanden anders dan in NL. Reken voor een afstand van 50 km een uur rijden. Dat is met kinderen op reis al meer dan genoeg want je moet ook nog terug rijden.
 
Wij zitten eind augustus 1 week in Zuid-Bohemen bij ceske budejovice en dan in Noord-Bohemen in zacler in reuzengebergte.
Daarna nog 2 dagen Praag. Ik vrees ook dat er van frisse bloemenweides niet veel meer te zien zal zijn. Daar zijn we een beetje te laat voor.
 
Bovenaan