Keukenprinsesjes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste forumleden,

na negen jaar in Tsjechie op vakantie te zijn geweest en een veelvoud daarvan bij Tsjechische vrienden en bij hun kinderen uitgenodigd te zijn om te eten zit ik met een dilemma.
Wie is nu de betere keukenprinses, de Tsjechische of de Nederlandse vrouw?
Na lang twijfelen kies ik voor de Tsjechische.
Dit behoeft enige uitleg.
Als mijn vrouw recepten uitwisselt met de gastvrouwen blijkt dat de Tsjechische vrouw veel vaker verse ingredienten dan wij(mijn vrouw en ikzelf) gebruiken.Ik spreek nu voor onszelf.
Gebak wordt meestal zelf gemaakt, de salades bij de borrel meestal zelf gemaakt, om maar enige voorbeelden te geven.
In Nederland word het gebak en de salades vaak gekocht en komen de salades soms zelfs in de orginele verpakking op tafel.
Kortom, ik denk dat de Tsjechische vrouw meer tijd en energie in het verwennen van haar gasten steekt.:bloos2::top:
Als u ervaring heeft in het eten bij Tsjechische vrienden/buren etc dan graag uw reactie/kritiek.
m.vr.gr.
André
 
Zou dat ook niet met andere zaken te maken kunnen hebben?

In de jaren 60 werd in Nederland ook veel meer vers gebruikt en veel meer zelf gemaakt dan anno 2010. Er was minder luxe, de mensen (veel minder werkende vrouwen) hadden meer tijd, er was veel minder kant en klaar te krijgen etc. Nu leven we in een gehaaste comsumptiemaatschappij waarin alles snel en vooral makkelijk moet.

Naar mijn beleving is dat In Tsjechië ( gelukkig) veel en veel minder.
 
Zou dat ook niet met andere zaken te maken kunnen hebben?

In de jaren 60 werd in Nederland ook veel meer vers gebruikt en veel meer zelf gemaakt dan anno 2010. Er was minder luxe, de mensen (veel minder werkende vrouwen) hadden meer tijd, er was veel minder kant en klaar te krijgen etc. Nu leven we in een gehaaste comsumptiemaatschappij waarin alles snel en vooral makkelijk moet.

Naar mijn beleving is dat In Tsjechië ( gelukkig) veel en veel minder.
Best mogelijk feertje,
maar de Tsjechische vrouwen waarover ik spreek hebben ook allemaal een baan naast hun huishouden.
Als ik nu in de Tsjechische supermarkten kijk is er ook van alles te koop in blik,pot en vacuum.
gr André
 
Ik denk niet dat dit iets typisch Tsjechisch is. Ook in Tsjechie wordt er veel "rap" gekookt. Ik denk eerder dat dit te maken heeft met waar men woont. In de grote stad wordt er over het algemeen minder tijd genomen om een maaltijd te bereiden dan op het platteland. Ook in Nederland en andere landen zie je een duidelijk verschil tussen de kookgewoonten op het platteland en in de stad.
 
Ik denk dat het misschien iets te maken kan hebben met familie "traditie"?
Sommige vrienden die ik goed ken, genieten ontzettend van gezellig en hartelijk tafelen.
Bij andere vrienden is het keuken gauw gereed...
Mij valt het op dat er blijkbaar minder zoetigheden op tafel komen dan bij ons en wat meer straffe kost .. hebben jullie die ervaring ook ?
 
Beste Andrenel,

Mijn Tsjechiese buurvrouw kookt fenomenaal, dit in vergelijking met Kukelin.

Die bakt er namelijk niets van.

Dit kind is geen keukenprinses maar een keukenmiss(ertje).

Kan zij ook niets aan doen.

Maar onze buurvrouw kan koken!

Ze brengt gewoon spontaan de meest lekkere dingen of we schuiven aan haar tafel aan.

En die vent van haar doet niets, geen bier, koffie of andere dingen brengen.

Ook niet afwassen.

Was ik maar een Tsjech, wat zou ik gelukkig zijn.

Zo immens verwend worden.

Zou de hemel op aarde dan toch in Tsjechie zijn?
 
Ik ben het eigenlijk wel eens met Andrenel. Tot ik mijn vrouw ontmoette was ik ook gewend (deels vanuit thuis meegekregen en mijn moeder werkte niet) om veel meer kant en klaar ingredienten te gebruiken bij het koken. Mijn vrouw kan vaak uit het hoofd en met de minste ingredienten toch een hele lekkere maaltijd op tafel toveren. Haar moeder kan dat ook en beiden hebben daarbij ook nog eens veel creatievere ideeen. Daar was en ben ik nog regelmatig verbaasd over.
Zelf heb ik bij bijvoorbeeld taarten en bijvoorbeeld pannekoeken afgeleerd om de "pakjes" te gebruiken. We hebben zelfs een tijdlang elke zaterdag helemaal zelf pizza gemaakt en dat was best een succes.
 
In Tsjechie krijg je al als klein meisje mee hoe je moet koken. Als je pakjes en kant en klare ingredienten gebruikt, trekken je moeder en vooral je oma verbaasde gezichten: "Zooo, kind, met echte gist is het lekkerder, die poedertjes... mwa, vooruit dan maar."

Dat kleine meisje gaat zich schamen. En vervolgens denkt ze elke keer als ze kookt aan die afkeurende blikken van moeder en oma. Dan gaat ze kilo's kerstkoekjes bakken om de familiewedstrijd (nooit uitgesproken, maar aanwezig) te winnen.
"Kopen? Kind je koopt toch geen kerstkoekjes?" oma verbaasd. "Nou, als je er zelf geen tijd voor hebt, maak ik die voor je."
Nou, je laat je stokoude oma niet in de keuken ploeteren voor je?

Met verjaardagen en andere feesten staat dat meisje uren in de keuken om haar gasten het beste aan te kunnen bieden. Kant en klaar kopen? Ben je mal?

Mijn man verbaast zich altijd over mijn moeder. Als we in Tsjechie zijn, staat mijn moeder bijna de hele ochtend in de keuken en het huis vult zich met verrukkelijke luchtjes... smaakpappilen worden getriggerd.

Tsjechische vrouwen koken meestal zo uit de hand. Blind. Recepten worden maar terzijde gekeken. (přiměřeně, přiměřeně,...)

Toen ik mijn hollandse schoonmoeder aan tafel vroeg hoe ze die lekkere saus had gemaakt (en ik verwachtte een heel lang verhaal, uren in de keuken gestaan, slagroom langzaampjes gekookt, eiren erbij, toen bloem..) zij toverde een pakje tevoorschijn.
Ik vind dat de Nederlandse vrouwen minder belast zijn met: wat zou mijn moeder ervan denken als ik...?
Misschien dat de jonge generaties in Tsjechie ook veelvuldig pakjes gebruiken (anders zou Vitana al lang failliet moeten zijn).
Ikzelf ben er trots op dat ik kan koken zonder die hulpjes, want met ECHTE ingredienten maak je ECHTE smaak.
 
Bovenaan