Kerstmis in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben vorig jaar naar Praag geweest, maar waarschijnlijk niet op de goede plek.
Weet iemand op welk plein je het beste naar de kerstmarkt kunt gaan?

Groetjes Sylvia
 
Het plein bij de klokkentoren. Daar is ieder jaar kerstmarkt.

oud-en-nieuw-kerst-praag.jpg
 
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum. Mijn naam is Yilmaz en ben 26 jaar. Ik woon in Den Haag en heb besloten om met kerst 5 dagen naar Praag te gaan met m'n vriendin.

Het is uit het niets gevallen en we hebben besloten voor Praag. We zijn er nooit geweest maar ik hou van oudheid en dat heb je veel in Praag.

We hebben een aantal vragen dat we willen weten.

Hoe is de weer in december ?
Is de temperatuur te vergelijken met Nederland ?
Hoe beleven ze kerst in Tshechie ?
Wat mogen we zeker niet missen ?

We hebben geprobeerd om een nederlands talige gids te vinden maar is ons niet gelukt.

We hopen dat jullie ons wat tips kunnen geven.

Alvast bedankt
 

Pelhřimov

Donateur
Yilmaz, welkom op het forum

Via de zoekfunctie rechtsbovenin kan je veel vinden over Praag, bijvoorbeeld deze topic.
In bericht 107 en 110 en 111 staan een aantal wandelingen beschreven.

Hou er rekening mee dat de restaurants op Kerstavond (24 december) (eerder) gesloten kunnen zijn, of dat je een tafel moet reserveren.

Heel veel plezier
Jeanne
 
Wij zijn nu 3x met de kerst in Praag geweest (en 8 keer op andere momenten), maar wij doen het niet meer. De dagen zijn erg kort, veel is dicht en het is erg koud! Maar he, het is Praag, dus altijd de moeite waard!
Wat je zeker niet moet missen: Praagse Burcht, astronomische klok en verder gewoon genieten van alles.
En schaf een Capitool reisgids van Praag aan, kun je vooraf alles eens goed bekijken, deze zijn altijd erg rijk geillustreerd.
 
Wat reisgids betreft hebben wij goede ervaring met de ANWB-gids van Praag. Behalve veel goede informatie, staan in deze gids een aantal stadwandelingen beschreven, die je langs de vele mooie plekken in de stad voeren. Ook zit er een heel goede plattegrond van de stad in.
 
hai yilmaz,

leuk dat jullie voor praag hebben gekozen! en praag tijdens de kerst is een van de mooiste tijden. :)
als je geluk hebt en er is een witte kerst (wat vaak wel gebeurt, maar niet altijd) ziet het er nog sprookjesachtiger uit dan normaal.
een aanrader is om met de kabelbaan omhoog naar petrin te gaan, de weg naar boven alleen al geeft een prachtig uitzicht over praag.

kerst in tsjechie kent veel fijne tradities, ik weet niet of je buiten de familiekring daar veel van zult merken, maart er zullen zeker wat folklore activiteiten te zijn, kerstconcerten en gezelligheid.
tsjechen eten traditioneel karper de 24e (drukste dag van het jaar op de eerste hulp :ja:) en er worden heerlijke kerstkoekjes gebakken.

het weer is meestal wat ijziger koud dan in nederland, maar met minder wind, dus dat scheelt behoorlijk en vaak is het gewoon zonnig.

heel veel plezier in tsjechie!
 
Ook wij zitten met een prangende vraag. Na we deze zomer voor het eerst naar Tsjechië zijn geweest, willen we graag eens enkele dagen in Praag de nieuwsjaars en kerstperiode meemaken. De vraag is wat is nu het beste: Tussen kerst en nieuwjaar of één van de twee feestdagen meemaken?
dank u
 
voor U zeker met Silvester...concerten op Vaclavskem namesti en Staromestkem namesti ... vuurwerk aan Moldau..super anbionce buiten in oud stad...

kerst is meer prive met famile
 

dennuzzz

Donateur
Volgens mij is gisteren de kerstboom opgezet in Praag, dit jaar weer geschonken. Ditmaal door een grote landeigenaar die de boom op zijn grond had staan heb ik me laten vertellen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Top 10: Praag goedkoopste kerstbestemming

Wie een goedkope stedentrip wil maken in de kerstperiode, kiest voor Praag. In Wenen en Brussel betaal je in diezelfde periode de hoofdprijs.

Dat blijkt uit een analyse van het Britse Post Office Travel Money. Het bedrijf zocht uit hoeveel een stedentrip (3 dagen, 2 nachten) kost in tien Europese steden met een kerstmarkt.

Er werd onder meer rekening gehouden met de prijs van maaltijden, drankjes, en vervoersmiddelen voor twee personen. Daaruit blijkt dat koppels die naar Praag reizen gemiddeld 670,79 euro betalen voor een stedentrip.

Volledige top tien van kerstbestemmingen (gerangschikt van goedkoop naar duur)

1. Praag in Tsjechië: 670,79 euro
2. Riga in Letland: 699,47 euro
3. Tallinn in Estland: 715,01 euro
4. Boedapest in Hongarije: 726,01 euro
5. Kopenhagen in Denemarken: 731,46 euro
6. Stockholm in Zweden: 748,23
7. Rijsel in Frankrijk: 985,59 euro
8. Berlijn in Duitsland: 986,43 euro
9. Wenen in Oostenrijk: 1.014,69 euro
10. Brussel in België: 1.023 euro

Bron: telegraaf.nl
 

kuurgast

Donateur
....landeigenaar die de boom op zijn grond had staan heb ik me laten vertellen.
Klopt, de kerstboom (fijnspar) voor Praag komt dit jaar uit Nespeky, Benešovsko.
Aan het zoeken naar een geschikte boom is een hele wedstrijd verbonden. De boom is dit jaar 22 meter hoog, maar zal voor de veiligheid 2 meter in de grond verankerd worden en met staalkabels stormvast gemaakt. Dit is om een ongeluk zoals in 2003, toen hij omviel, te voorkomen. De boom is vooraf zelfs gecontroleerd door mensen van de land- en bosbouw Mendelova universiteit uit Brno.
.....analyse van het Britse Post Office Travel Money....
Dat is dan zeker vanuit Engeland gerekend. Retour Nederland naar Praag met 2 overnachtingen is goedkoper.
 
Bovenaan