Kerstkoekjes - Sádlové koláčky

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

300 g hladké mouky, 210 g sádla, 210 g moučkového cukru, 50 g kakaa.

Z těsta tvoříme kuličky, ve kterých prstem utvoříme malý důlek, do každého dáme kousek marmelády a ořechu. Pečeme v mírné troubě (asi 120 C).


300 gr fijne bloem
210 gr reuzel
210 gr poedersuiker
50 gr cacaopoeder
jam (marmelade) en walnoten

Maak deeg van de ingrediënten. Laat het deeg even rusten.

Vorm van het deeg kleine balletjes van plm. 3 cm. Maak in het midden van zo’n balletje een kuiltje. Leg in het kuiltje een stukje jam en walnoot.

Vet de bakplaat in of bekleed deze met bakpapier. Bak ze het in voorverwarmd oven bij 120 graden licht bruin.
 
Maar waar krijg ik sadlo in Nederland???
ahum.gif
 
Frank en Marketa schreef:
Maar waar krijg ik sadlo in Nederland???
ahum.gif

Volgens mij kan je bij sommige slagers reuzel kopen, en je kan het ook zelf maken. zie hier onder;

Hoe maak je zelf reuzel?

Reuzel is makkelijk zelf te maken: Neem een pond vers of gerookt vet spek. Snijd het in blokjes en verhit deze op laag vuur. Het vet smelt, en wat je na een half uur tot drie kwartier overhebt zijn kaantjes. Er zijn mensen die kaantjes heerlijk vinden. Ook honden en katten vinden ze lekker (maar pas op met vet en zout!). Tijdens het uitsmelten kun je ook kruiden laten meetrekken:laurierblaadjes, foelie, kruidnagels, peper, et cetera. Na het uitsmelten moet de reuzel worden gezeefd. Bewaar reuzel in de koelkast.
Deeg voor hartige taart dat met reuzel in plaats van boter is gemaakt smaakt heerlijk. Bovendien krijg je zachte handen door het kneden van het reuzeldeeg. Goed voor een droge huid!
smiley20.gif
.

Sorry dit is geen
tsjechisch recept, maar waar dit voor nodig is weer wel.
Suc6
smiley20.gif
 
Bovenaan