Kent Tsjechië Abraham bij 50e verjaardag?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Mijn man wordt kees wordt 50 tijdens onze vakantie in Tjechie.
Dat moet natuurlijk gevierd worden.
yeah.gif
yeah.gif
yeah.gif

Zijn er im Tjechie gebruiken /tradities rond deze mijlpaal.
Ik ben erg benieuwd.
Groetjes Hilde
 
Traditie: extra veel drinken??? Met recente 50-jarigen heb ik geen speciale tradities meegemaakt, anders dan dat 't wat meer gevierd wordt - voorzover Tsjechen sowieso hun huis vol halen voor hun verjaardag, want dat is toch wat minder aan de orde dan bij ons.
 
Wij hebben wel eens een Abraham gemaakt voor een Tsjechische kennis.....die vond het heel leuk dat we er zoveel moeite en tijd in hadden gestoken maar het zei hem weinig. Volgens mij is het gezegde "Weten waar Abraham de mosterd vandaan haalt" dan ook niet bekend in Tsjechie. Nebo jo??!
 
Elke, kennen jullie de Abraham niet?
confused.gif


Abraham, andere betekenissen

De naam komt in Nederland voor in verschillende uitdrukkingen. Bijvoorbeeld:

Hij weet waar Abraham de mosterd haalt - hij weet hoe de zaken in elkaar steken
Hij heeft Abraham gezien - hij is vijftig jaar oud geworden.
 

Pelhřimov

Donateur
Elke,

Als een man 50 wordt, dan "ziet hij Abraham", en een vrouw "ziet Sara" als ze 50 wordt.
Vaak krijgt de jarige dan een (versierde) speculaaspop of een taart, in de vorm van een pop.
Deze "pop" wordt door de gasten, in plaats van verjaardagstaart, gegeten.
Soms wordt er ook door de familie of vrienden een grote, verklede pop in de tuin gezet met een spandoek erbij, zodat de mensen weten dat er iemand die in dit huis woont 50 jaar is geworden.
Althans in Nederland is dit een gebruik bij een 50e verjaardag van iemand.

Hier vind je bijvoorbeeld meer info en een recept voor een Abraham: www.abrahamsara.nl/abraham-taart.htm

Jeanne
 
Mijn moeder kreeg voor de verandering (en ivm een te hoge suikerspiegel) destijds een Sarah van vlees en worst, en haren van gehakt....was weer eens wat anders. Maar de speculaas pop is inderdaad heerlijk en je krijgt er vaak ook een certificaat voor Abraham/Sarah bij.
 
Hier in Brabant zetten ze zo'n (meestal zelfgemaakte) pop in de voortuin, en dan kan de hele straat meegenieten van je 50e verjaardag.
 

Bijlagen

  • 53931-3d-pop.gif
    53931-3d-pop.gif
    8,9 KB · Bekeken: 19
ot.gif
Hé Vašek het valt me net pas op, jij bent óók een Brabo!
En nog uit de buurt ook.[/offtopic]

Inderdaad is een Abraham voor in de tuin heel erg normaal.
Ik verbaasde me er eigenlijk over dat dit gebruik niet ook in d'n Bels voor komt.
Of in ieder geval dat onze super-juf het niet kende.
 
Brabo wordt je ook niet dat ben je of dat ben je niet, dDat heeft niks met je afkomst te maken.
Net zoals het archaïsche woord bohémien dat ben je of dat ben je niet, dat heeft niks met je afkomst te maken.
 
R

rob.goverde

Guest
Wat is dan een Brabantse Bourgondier?
Zo voel ik me wel, een rasechte Brabander, geboren in Tilburg grootste gedeelte gewoond in Waalwijk, en nu in Kaatsheuvel.
Qua levensgeneugten een Bourgondier, lekker eten en drinken, nu wat minder door dieet. En alles komt zoals het komt we leven vandaag en tomorrow is another day.
Genieten is de lijfspreuk.

Dat is dus een Brabantse Bourgondier.
 
Dat bedoel(de) ik dus, Brabant is iets om trots op te zijn.
Voor mij is Brabander synoniem met Borigonisch.
Alhoewel wij nog heel wat kunnen leveren van de Vlamingen wat betreft een Bourgondische cultuur.
Daar is het bijvoorbeeld heel normaal om met de gehele familie op zondag middag "op café" te gaan.
Dit gedeelte van de cultuur bevalt me ook in Tsjechië.
Daar is er ook (streekgebonden) een cultuur om met vrienden en familie als sociale gebeurtenis naar een café of restaurant te gaan.
In Nederland (ook door de prijzen) gaan we eigenlijk alleen naar een restaurant bij een speciale gebeurtenis.
 
Vašek schreef:
Hier in Brabant zetten ze zo'n (meestal zelfgemaakte) pop in de voortuin, en dan kan de hele straat meegenieten van je 50e verjaardag.
Dat gebeurt hier in Noord-Holland ook, hoor! Soms zelfs met zo'n vreselijk spandoek erbij "Hier woont Abraham/Sarah, 3 x toeteren!"
grin.gif
 
Leuk al die reacties.Ik had niet gedacht dat zelfs in Belgie het niet bekend zou zijn.
Ik hoopte op een leuke Tjechische traditie. Ik heb al zoveel bijzondere gebruiken gelezen op dit forum.
Van dat spandoek met een oproep om te toeteren ben ik geen fan.
58.gif
Ook een heel dorp volplakken met aanplakbiljetten en ze dan laten hangen tot ze vergaan zijn, behoort niet tot mijn favourieten.
Ik hoopte op iets origineels wat goed uitvoerbaar is op een camping. Dat we er een gezellig feest van maken staat vast.
groetjes Hilde
 
R

rob.goverde

Guest
Op een camping valt echt wel iets te organiseren/regelen, vraag om een wake up call in de vorm van een orkest/drumband s'morgens om 7.00u met bijeengebrachte pannendeksels en lang zal hij leven (in het Tsjechisch)
Wedden dat je dat lukt, daarna verse broodjes,met jus dórange, en sávonds natuurlijk pivo en Becherovka 10 tegen 1 dat hij nooit meer vergeet dat hij 50 werd op die dag in Tsjechie!
 
Bovenaan