Kennen ze "De broodmachine" in CZ?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Kennen ze \"De broodmachine\" in CZ?

Hey,

Misschien een raar vraagje. Kennen ze in tsjechie ook de broodmachine waar je gewoon een pak koopmans, beetje water en boter indoet, en je hebt dan na 3 uur een vers brood? en hebben ze daar dan ook van die kant er klare pakken voor de machine in de supermarkten??

Greetz Henk
 
Re: Kennen ze \"De broodmachine\" in CZ??

De broodmachine is wel te koop in tsjechie alleen zijn ze daar nog niet zo goedkoop als hier (vorig jaar dan). Is wel een leuk kado, afgelopen jaar met de kerst heb ik mijn schoonouders een machine kado gedaan en ze zijn er super blij mee. Vrienden van ons in Tsjechie vrogen geelijk of we voor er ook een voor hen wilden meenemen.
Even off-topic, hoe zit het met een gourmetstel, kennen ze dat in tsjechie?
 
Re: Kennen ze \"De broodmachine\" in CZ??

Henk, in tsjechie zullen ze niet snel een kant en klaar pakketje in de broodmachine gooien, maar mengen ze alle ingredienten zelf. En het mooie is, mijn vriend neemt regelmatig de tsjechische meelsoorten mee waardoor ik regelmatig heerlijk tsjechisch brood heb!
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Kennen ze \"De broodmachine\" in CZ??

Vtipil schreef:
Even off-topic, hoe zit het met een gourmetstel, kennen ze dat in tsjechie?
Mijn ervaring is dat de Tsjechen, die ik ken althans, niet de traditie hebben voor een uitgebreide maaltijd of langdurig aan tafel te zitten met elkaar.

En het mooie is, mijn vriend neemt regelmatig de tsjechische meelsoorten mee waardoor ik regelmatig heerlijk tsjechisch brood heb
Vtipil, vraagje: Wat voor meelsoorten hebben ze in Tsjechië, die wij in Nederland niet hebben? En wat is daar de Tsjechische naam van? Ik dacht dat het iets is met grof meel, maar helemaal zeker weet ik het niet.

groetjes

Jeanne
 
Re: Kennen ze \"De broodmachine\" in CZ??

Groffe meel, hruba mouka (voor noedels in de soep of knedlicky etc)
Midden groffe meel- polohruba mouka (gebruik je voor cake)
Voor tsjechisch brood heb je žitna mouka (is fijn meel, maar dan van een ander tarwesoort) nodig, daarnaast gewoon tarwemeel, speciale meel; een soort meel met een azijn geur, geen idee hoe dat heet. Daarnaast heb je natuurlijk verse gist, water, zout en komijn nodig.
 
Re: Kennen ze \"De broodmachine\" in CZ??

Ha ha ha, heb hem ook net gekocht bij de Gamma! Hij doet het in ieder geval goed. Ik ben ongeveer 2 maanden geleden begonnen met zelf brood te bakken, ook inderdaad Tsjechisch brood met kummel erin(mnjam). Patrik zat voor de eerste keer naar die machine te kijken alsof hij het in Keulen hoorde donderen. Hij had het dus nog nooit gezien, was wel leuk om die reactie te zien. Dat deeg met die zurige lucht is zuurdesemdeeg en dat moet je geloof ik zelf maken, want dat kun je niet kant en klaar kopen.
 
Re: Kennen ze \"De broodmachine\" in CZ??

Nou ja, echt nodig heb je zo een broodbakmachine in Tsjechië niet...ook op zondag kan je daar verse brood en rohliky kopen. Ik ken niets beters.
tongue.gif
 
Re: Kennen ze \"De broodmachine\" in CZ??

Wij maken in Nederland veel gebruik van de broodmachine. Pas geleden raakten we in gesprek met de warme bakker in Jistebnice over broodmachines. Nadat we de bakkerij uitgebreid bekeken hadden gaf hij ons het volgende recept voor tsjechisch brood:

450 g meel (half "zitna" = rogge, half "psenicka hladka" = tarwebloem (?))
40 g "drozdi" = gist
30 g "sul" = zout
5 g "koreni" = kruiden (kregen we mee)
250 g "voda" = water
40 gram "kvas" = zuurdesem (we kregen een gesteriliseerde variant mee, vandaar de gist in het recept)

We hebben het nog niet geprobeerd maar de geur van de zuurdesem en de kruiden is zeer veelbelovend. Volgend weekeinde weten we het en als het wat is gaan we de volgende keer zeker weer ingrediënten halen bij deze uiterst vriendelijke en behulpzame warme bakker uit Jistebnice!
 
Re: Kennen ze \"De broodmachine\" in CZ??

als je die bloem gebruikt..... ik weet niet dat je de bloem daje hier koopt dan er geschikt voor is(specifieke uitleg: ligt aan het asgehalte en eiwitgehalt van de bloem, bepaalt de sterkte...)
 
Bovenaan