Kelders / catacombes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Ik ben een beetje nieuwsgierig wat de Nederlandse eigenaar doet met zijn kelder onder zijn Tsjechische woning.

(Bijna) Elk huis in Tsjechie heeft een kelder, of zoals ik het noem; een catacombe. Inmiddels heb ik er al verschillende gezien bij Tsjechische vrienden. Zij gebruiken de kelder voornamelijk voor het bewaren van aardappels (brambory) en gewekte groenten en fruit. En menigmaal staat er een kratje bier koel. Maar wat doen Nederlanders nu met 'zo'n ruimte onder de vloer van bijvoorbeeld de woonkamer?

Wij hebben in Zbyslav dus ook een catacombe; een met keien opgebouwd keldergewelf. De kelder ligt precies onder de woonkamer, zoals eerder beschreven in een ander item. We doen er, tot nu toe, niks mee. Na de koop van het huis hebben we een houten plaat op de toegang gelegd en zijn we er sindsdien maar een enkel maal in geweest. Komt mede door de vrij nauwe toegang en een krappe uit keien bestaande trap.

Door onze werkzaamheden aan de vloer van de woonkamer waren we genoodzaakt weer eens een kijkje in de kelder te nemen. Tot onze verwondering was deze kurkdroog. Ik voelde me Florence Nightengale toen ik met een lamp met kaars naar beneden ging. Bijna middeleeuws.

Mijn vraag is dus; Wie heeft er een dergelijke kelder zoals onder (zie foto's) en wat doe je er mee.
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    48,5 KB · Bekeken: 6
  • 2.jpg
    2.jpg
    82,8 KB · Bekeken: 6
  • 3.jpg
    3.jpg
    51,3 KB · Bekeken: 6
  • 4.jpg
    4.jpg
    68,8 KB · Bekeken: 7
  • 5.jpg
    5.jpg
    71,3 KB · Bekeken: 6
Wij hebben onder het gehele huis een kelder. Wat doen we ermee? Niks. We zijn druk bezig om boven van alles en nog wat te veranderen etc... Het word momenteel meer gebruikt als opslag plaats. En de kachel staat er. IMG_1930.jpg

IMG_1866.jpg
 
Onze kelder ligt half bovengronds en half ondergronds. Voorlopig gooi ik er de as uit de kachel in, maar als mijn schuurtjes afgebroken zijn sla ik er het plafond gedeeltelijk uit Ik kan er nu niet rechtop in staan) en wordt het mijn kolenkot. Het plafond van de kelder werd gebruikt als hooizolder en deze week heb ik die troep af laten voeren. Het stof zit nog in mijn oren!
tsjechie_2009_287.JPG
 
Toch mooi hoor al die gewelven. Wanneer je ruimtegebrek hebt kun je van je kelder ook iets heel moois maken als het een droge kelder is, zoals bijvoorbeeld in ons oude huis in Strazkovice:
kelder.jpg
 
Zoals je ziet zat er verwarming. ;) Voor details over leidingen etc moet je bij Gorrit zijn. We hadden ook een groot luchttoevoerskanaal,( :lmfao:, geen idee hoe dit anders te omschrijven), zo groot dat er zelfs daglicht door kwam, maar geen last van vorst uiteraard.
 
Hoi Smiley,

Bedankt voor de waarschuwing, maar wees gerust, bovenop de kelder ligt niets meer (het hooi is opgeruimd) en die lelijke scheur had ik ook al gezien. Ik durfde er ook niet onder te gaan staan. Ik sla, zoals elders verteld, het plafond eruit en dan heb ik een pracht van een kolen- en brikettenkot. Het ligt dan vlak naast mijn, zoals ik het noem, machinekamer, waar de kachel aller kachels staat. Mijn domein zogezegd. (En maar hout hakken en kolen scheppen!

Groeten uit een lekker warm huisje,

Baartjo
 
Ons huis is nog in aanbouw en ook onze kelder is nog niet klaar.
Moet nog gestuct worden, scheidingswand aanbrengen (zie plaatje) en uiteraard een lichtpunt.

Alle tips over wat te doen met de kelder zijn natuurlijk welkom.
De bouwers hadden het al over een illegale stokerij of beter nog een wiet kwekerij :fool:
 

Bijlagen

  • kelder.jpg
    kelder.jpg
    58 KB · Bekeken: 7
  • kelder-f.jpg
    kelder-f.jpg
    58,1 KB · Bekeken: 6

Vodnik

† In Memoriam
Lina, herlemaal mee eens! zo ziet het er dan ook uit bij mij. Niet zó mooi en ook niet zo groot maar wel dezelfde soort inhoud!

En wat Feertjes opmerkin": "pas maar op dat er geen "plantjes" staan als je komt!:D (en illegaal stoken doen we niet, we willen kwaliteit en daarvoor gaan we naar Dolny Podluzi. Daar zit een prima legale stoker voor de calvados!)
 

char

† In Memoriam
Ik heb een zwembad in mijn kelder,.... Je hebt er geen ene reet aan,... want het is maar 35 centimeter diep!!.. En vraag mij niet waar dit schone water vandaan komt,... maar ik begin het nu een beetje zat te worden!!.. Ze hebben nu een putje van 25 cm. diep gemaakt. En daar staat een automatische dompelpomp in,.. zodat de rest van de vloer een beetje droog blijft...En de muren....

Char.
 
Ideaal om champions te kweken , Char.

Waarschijnlijk gewoon `de kift`. Bijna alle bezichtigde huizen hadden een` mooie` kelder met gewelven.

P1030414.jpg P1030417.jpg th_108959_11.jpg

Onze uiteindelijke keuze heeft niets van dit alles. Tot vooral groot verdriet van wijnliefhebber Kees.
 
Bovenaan