Kanovaren met kinderen?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

beste mensen,
we (= gezin met 2 zoons van 8 en 10 jr) plannen onze zomervakantie door te brengen in Tsjechië (voor de 1ste keer). We zijn van plan om een meerdaagse wandeltocht te doen in het Reuzengebergte en daarna nog een week op een andere plek in Tsjechië (ergens midden of zuid-Bohemen, of in de buurt) door te brengen. Voor dit 2de gedeelte van onze reis ben ik nog op zoek naar ideeën:
- kanovaren lijkt ons leuk (maar is dit te doen met de kinderen? niet te gevaarlijke stukken? een minimumleeftijd. Zijn er kano's te huur? in welke streek is het rustig, niet te toeristisch?
- geocaching?
- andere leuke activiteiten voor kinderen?
 
V.w.b. kanoen in Zuid-Bohemen: ongetwijfeld veel mogelijkheden. Wat ik met vrouw en kinderen (of vrienden) wel eens deed, is van Ceske Krumlov op weg 160 richting Rozmberk nad Vltavou rijden, en ergens daar bij de brug parkeren. Aan de stroomafwaartse kant van de brug is volgens mij een kanoverhuurbedrijf. Halen jullie en de kano oook weer op. Je kunt daar zo'n km. of 10 kanoen. Onderweg op de rechteroever een tweetal keren een restaurace met veel worst/brood/pivo/frisdrank.
 
Op de Ohře (Eger in het Duits) tussen Karlovy Vary en Teresin (Theresienstad in het Duits) wordt volop gekanoed. Je kunt op meerdere plaatsen kano's huren.
Vlak bij Karlovy Vary zit wel een wild-waterbaan, maar voor de rest is de Ohře voor zover ik heb gezien een rustige rivier met altijd voldoende water om te varen.
Camping Na Spici in Radošov heeft een speciale aanlegplaats voor kano-kampeerders (meestal in groepen)-
Op de camping wordt bemiddeld in de verhuur van kano's of rafting-boten.
Ik heb daar ook vele gezinnen met kinderen voorbij zien komen.
 
geocache is zeker heel leuk in Tsjechië. Er zijn er heel erg veel en ook op punten die voor de kinderen erg leuk zijn. Wij zijn er zelf vorig jaar mee begonnen en er zijn mensen die vanaf onze camping heel veel caches gedaan hebben. Wij wonen in de streek Vysocina nog niet erg toeristisch maar wel erg mooi en dus veel ruimte voor caches. Verder ben ik bezig met een mapje te maken met vertalingen van een aantal caches en kan ik met andere caches natuurlijk helpen met de vertaling
 
Op de Luznice kun je prima kanovaren. De Tsjechen komen juist naar de Luznice omdat deze heel goed te doen is met kinderen. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe hoog het water is, maar dat is met iedere rivier zo.
Wij hebben goede ervaringen met een kanoverhuurbedrijf in Bechyne. Wij regelen vaak kano's voor onze gasten.
Je kunt op diverse plaatsen beginnen en eindigen, zo ook op onze camping. Het hangt er van af hoe lang je wilt varen.
 
kanoen kan ook op de berounka wij hebben het daar gedaan in 2004. ik heb geen idee waar je daar kanoes kunt huren in de buurt. toen ik daar op vakantie was in 2004 hadden we kanoes geleend van de eigenaar van het huisje( zat langs de rivier) wij zaten in roztoky en werden ongeveer 15 km stroomopwaarts afgezet en zijn toen weer terug naar het huisje gepeddeld.
 
Bovenaan